Skulle man ta krav på dokumentation osv osv på min kåk sen 62 ... nä glöm det.
Det finns inte.
Tro mig jag har försökt få tag i det pga div renoveringar och skulle ha underlättat enormt vid inlämnande av nya bygglovsritningar.

Det som finns hos kommunen är ... ungefär lika bra som om du låter en i grundskolan rita ett hus med mått för det är kul på en bildlektion.
Man ser inte siffrorna. Tjocka sträcka som täcker saker osv osv.
El? hahahahaha den var så hempulad (speciellt i pannrumet) att vilken person från bygg o anläggning på en gymnasieskolan skulle ha gjort det bättre.
Taket var av 2kupig betong från då huset byggdes med endel spruckna.
Värmesystemet omgjort så att det inte riktigt fungerade.
Altanen var rutten
Dock var stomme och källare rejält byggda och det var torrt och fint både på vind och källare med bra vattenavrinning från omgivningen med bara en tomt som ev skickar lite vatten åt mitt hus.

Jag köpte kåken iaf.
Bara att fixa till resten.
Lät byta både tak & el innan jag flyttade in.
Sen blev det FTX ventilation har jag stoppade in själv
Och solpaneler för ca 1.5 år sen.
Satt in vindsfläktsavfuktning bara för att minska fuktbelastningen. Inte för att det varit nått problem.
Nyss byggt uterum och
bytt ut hela värmesystemet.
håller byter ut altanen just nu.
Sen blir det tilläggsisolering på kallvinden.

Enl mitt tycke så är det viktiga att huset är dränerat och torrt och fint både på kallvind & källare om sådana finns. Är det torpargrund så att det är tort o fint där.
Och då det gäller dränering och hur torrt det är så är läge på huset och fastigheten mycket viktig.
Jag valde bort ett hus som såg väldigt bra och ut och var torrt och så ... det låg på en gammal sjöbotten och allt vattenavrinning var ned mot just mot den fastigheten
Kolla er omkring, hur ser tomten ut med vattenavrinningen. Vart tar det vägen??

Sen var det detta med badrum .... man vill som inte ha ett som är fuskbyggt.
Detta skulle jag ev vilja ta in nån som kan för att kolla extra på i ditt fall.

Sen får man ju se till att ha marginal för att kunna renovera saker som uppstår om man är osäker på skick / vet att det behöver bytas ut.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Hur ofta finns det sådan dokumentation egentligen?
Har haft det i alla hus jag har varit inblandad i. Det behöver förstås inte vara fullständiga ritningar på allt som kan tänkas men NÅNTING. Ju nyare hus desto mer hade jag krävt. Jag kan förstå att ett 100 år gammalt hus med 10 tidigare ägare inte har kvar all dokumentation, men ett nybyggt hus? Finns inte dokumentationen så har byggaren antingen byggt på känn eller så döljer han sina misstag.
 
  • Gilla
Frunihuset20 och 2 till
  • Laddar…
P
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
.......... men ett nybyggt hus? Finns inte dokumentationen så har byggaren antingen byggt på känn eller så döljer han sina misstag.
Köper du nyckelfärdigt så tror jag inte att du får mer än manualerna till vitvaror och värmepump.
Några ritningar blir det nog inte och säkert inte heller några certifikat på våtrum etc...
Bygger du på entreprenad så kanske du kan roffa åt dig något.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Hur ofta finns det sådan dokumentation egentligen?
Typ INGA äldre hus har speciellt mycket dokumentation.
 
Ta in en besiktningsman och betala lite mer för att ha en stor besiktning. Sen ta beslutet.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
T tummeihanden skrev:
Hejsan!

Mitt första inlägg på forumet och första husköp, så ni får ursäkta mig om tråden hamnar fel och/eller mina tankar är amatörmässiga! Jag förstår också att svaren blir högst spekulativa.

Som nämns i rubriken är vi intresserade av ett hus byggt 2015 av en privatperson. På visningen noterade vi att det är mycket visuellt slarv (lister med fula skarvar, golv som är kapat lite för kort, dörrar som skaver mot fasad med mera). Vårt intryck är helt enkelt att det är en slarvpelle som varit i farten, men inte värre än att vi själva kan åtgärda majoriteten av problemen.

Vad vi dock oroar oss för är hur skicket på övriga bygget är, det vill säga det vi inte kan se, när det visuella har så många tydliga brister. Säljaren har själv byggt huset med hjälp av utländsk arbetskraft och det finns inte någon dokumentation över vem som byggt våtutrymmen och hur el är installerat. Det känns helt enkelt som ett svartbygge. Detta kanske å andra sidan inte är några konstigheter?

Hur skulle ni resonera kring ett sånt här husköp? Finns det något vi själva kan göra för att säkerställa att vi inte behöver göra om delar av huset (ex. använda oss av fler besiktningsmän)?
Jag skulle också backa.....
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Finns det ingen dokumentation så skulle jag backa. Ritningar, bilder, kvitto eller något annat som styrker hur huset är byggt är A och O för att kunna underhålla och sköta om sitt hus. Framförallt skulle jag inte godta ett hus utan någon som helst dokumentation på elen, det är en säkerhetsfråga. Likaså hur huset är konstruerat så att takbalkar och annat är korrekt.

Sen saker som hur grunden är gjord, hur våtrum är byggda, vatten, avlopp osv är kanske mer en fråga om pengar, du kan ju räkna med att OM det händer något så vill inte försäkringsbolag betala utan att någon form av dokumentation finns.

Därmed inte sagt att det är sämre för att en privatperson byggt själv, tvärt om kan det innebära mycket större noggrannhet med detaljer och kvalitet före hastighet. Men som du är inne på, är det slarvigt på ytan är risken stor att det är slarvigt under ytan också och utan dokumentation kan du aldrig veta utan att riva bort ytskikten och kontrollera...

Så, antingen är det så billigt att du tar risken eller så får du betala för kontroll
 
T tummeihanden skrev:
Det blev mer aktivitet i tråden än jag tänkt! Kul! Kanske väcker det några tankar hos er som går i tankar att bygga eller renovera.

Vi väntar nog in eventuell dokumentation och därefter försöka boka in en visit till bostaden med någon mer erfaren vän och/eller besiktningsman. Det verkar som att elektriker är det mest kritiska för besiktning?
Med ditt forumnamn i åtanke och med din tveksamhet är det kanske bäst att du avstår, om man är spekulant på ett egenbyggt, (med okänd hjälp) ev svartbyggt hus ska man nog inte vänta sej dokumentation, utgå att du i bästa fall får vad du ser, om listerna inte är i ett skick du gillar kan du med goda anledningar anta att vindväv, drevning av fönster och dörrar och fuktspärr i väggarna eller för den delen underlagspappen på taket inte är perfekt utförda heller.
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Typ INGA äldre hus har speciellt mycket dokumentation.
Nä men detta är väl inget äldre hus?
 
F fribygg skrev:
Nä men detta är väl inget äldre hus?
'

Nä det är sant, men det är precis som att köpa ett gammalt hus.
Räkna med egenheter, att man måste fixa vissa saker som inte var uppenbara vid köp, ingen dokumentation etc etc
Och då ska man buda därefter enl mitt tycke
Samt tycka att ev renovering är kul och nått man kanske vill göra själv.
Så just i detta fall tycker jag att det huset är likställt med ett gammalt hus
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
H
Alfredo Alfredo skrev:
Ja fast inte själv/ensam. TS skriver "Säljaren har själv byggt huset med hjälp av utländsk arbetskraft". Jag tror @Jaggatagga är inne på att säljaren personligen gjort "lull lull" som lister medan förhoppningsvis mer kompetenta hantverkare står för "grundkonstruktionen".
Utländsk arbetskraft utan en svensk firma som har gjort våtutrymme, vet dessa hantverkare om vilka regler som gäller i Sverige för att bygga våtrum fackmannamässigt?
 
H
F fribygg skrev:
Med ditt forumnamn i åtanke och med din tveksamhet är det kanske bäst att du avstår, om man är spekulant på ett egenbyggt, (med okänd hjälp) ev svartbyggt hus ska man nog inte vänta sej dokumentation, utgå att du i bästa fall får vad du ser, om listerna inte är i ett skick du gillar kan du med goda anledningar anta att vindväv, drevning av fönster och dörrar och fuktspärr i väggarna eller för den delen underlagspappen på taket inte är perfekt utförda heller.
I en annan tråd hade man satt plasten mot innerväggen och isolering mot ytterväggen. Förläggaren hade anlitat billig arbetskraft från annat land. Inget fel på utländsk arbetskraft om man vet att de kan bygga och inte någon som köpt en hammare och kallar sig snickare, gäller även svensk billig arbetskraft.
 
H HEM2121 skrev:
I en annan tråd hade man satt plasten mot innerväggen och isolering mot ytterväggen. Förläggaren hade anlitat billig arbetskraft från annat land. Inget fel på utländsk arbetskraft om man vet att de kan bygga och inte någon som köpt en hammare och kallar sig snickare, gäller även svensk billig arbetskraft.
Om du menar att plasten satt i mot rummet och isoleringen utanför mot vindspärren/utegipset så är det helt i sin ordning.

"Snickare" är ingen skyddad yrkestitel så det går jättebra att köpa sig en hammare(eller låta bli och hyra det man behöver till det projekt man håller på med) och kalla sig snickare, rörkrökare eller jurist om man känner för det.

Inget fel på billig eller utländsk arbetskraft om man har tydliga instruktioner och bra arbetsledning som ser till att instruktionerna följs skulle jag säga, de flesta kan lära sig hålla en hammare, många kan slå i en spik en del kan göra det med rimlig känsla och i en sådan takt att deras arbete går att sälja till kund.
 
Har man sådana funderingar kring ett husköp så är rådet att avstå.
Det behövs minst 10 positiva sådana för att kompensera en enda negativ och det finns många negativa.
Känns det inte helbra från början så lägg ned projektet.
 
  • Gilla
tummeihanden och 1 till
  • Laddar…
Om ni väljer att gå vidare:
Gör noggrann besiktning, så att ni får en lista på problem och potentiella problem. Beta sedan av listan i tur och ordning. Räkna också med att ni inte hittar allt på besiktningen utan att det finns lika mycket till som inte går att se.

Vi upptäckte när vi bott i huset i 15 år att elementen var inkopplade på 220 istället för 380 volt, numera blir övervåningen varm på en kvart om vi sätter på dem :rofl:
 
T
Vi valde till slut att inte gå vidare med affären. Inte bara på grund av de visuella problemen, utan även att både säljare och mäklare inte kan eller vill svara på våra frågor. Vågen tippade med andra ord över till det negativa! Det är inga andra som budat på objektet heller, så det kanske bekräftar att vi inte är helt själva i dessa tankar :)

Vi tar i alla fall med oss alla kloka tankar till kommande affärer!
 
  • Gilla
pippii långstrump och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.