Hej
Vi är i full färd med att bygga hus i lösvirke. Vad gäller panel har vi helt snöat in på någon typ av bränd panel "a la" Shou sugi ban. Är det några här på forumet som har erfarenheter av det sedan tidigare?

Det går ju att beställa både från Lettland och några som gör det här i Sverige. Dock är jag sugen på att göra det själv. Har provbränt tidigare i vintras och då använde jag mig av obehandlad furu. Tycker resultatet blev riktigt bra men kan ju bara avgöra rent estetiskt och det är ju knappast någon hel vägg att se på :)

Alla tankar och erfarenheter uppskattas!
 
Synd att du inte fått några svar, är själv helt inne på detta och skulle vara intressant att höra om någon har erfarenheter.
 
  • Gilla
villabjerne
  • Laddar…
Gasolbrännare och stålborste efter, rekommenderar till att prova lite, ytved ( mjukare ) bränns fortare . kärnträ
( hårdare ) tar längre tid. Sen kn det bli variationer på utseendet då det inte går att på fri hand bränna lika på alla brädor. Fabriker har data styrda grejer som bir mer exakt.
 
  • Gilla
villabjerne
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Gasolbrännare och stålborste efter, rekommenderar till att prova lite, ytved ( mjukare ) bränns fortare . kärnträ
( hårdare ) tar längre tid. Sen kn det bli variationer på utseendet då det inte går att på fri hand bränna lika på alla brädor. Fabriker har data styrda grejer som bir mer exakt.
Tack! Provade bränna och både stål och nylon borste.
Är lite orolig just för variationer och att det ska se väl ”frilansat” ut när det kommer upp

Har du någon koll på vilken effekt eventuell olja ger efter bränning? hade gärna velat få till en mer grå än brun effekt.
 
Ingen erfarenhet av olja på bränt trä. Troligtvis är det med all olja på trä att det vill mörkna mot brunt/svart, att få grått är nog tveksamt och när solen lyser på i princip obehandlat trä så mörknar det. Det är nog stor skillnad på trä och trä.
 
Hej,
Lite nyfiken hur det har det gått för dig? Brände du själv?
 
Hej
Vad kul att denna tråden vaknade!
Jodå vi körde på med att bränna själva:)

Det tar en hel del tid men det är ju alltid kul att elda lite!
Brände ganska hårt och sen lätt ”putsning” med nylonborste + rejält lager av kinesisk träolja.

Vi är mer än nöjda med resultatet som är både snyggt och ”levande”

var orolig att man skulle bli sotig så fort man rör ytterväggarna men redan texter någon vecka och regnskur efter det är uppe kan jag lita mig mot väggen med vit skjorta utan att det blir några märken.
 
  • Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
Vad roligt! Var det tidskrävande...jobbigt?
Skulle vara kul att se någon bild på hur det blev? Vad händer om man ångrar sig, går det att måla på i så fall?
 
  • Gilla
villabjerne
  • Laddar…
V villabjerne skrev:
Hej
Vad kul att denna tråden vaknade!
Jodå vi körde på med att bränna själva:)

Det tar en hel del tid men det är ju alltid kul att elda lite!
Brände ganska hårt och sen lätt ”putsning” med nylonborste + rejält lager av kinesisk träolja.

Vi är mer än nöjda med resultatet som är både snyggt och ”levande”

var orolig att man skulle bli sotig så fort man rör ytterväggarna men redan texter någon vecka och regnskur efter det är uppe kan jag lita mig mot väggen med vit skjorta utan att det blir några märken.
Det vore riktigt kul att få se lite bilder på resultatet. För det låter snyggt! Hur uppskattar du tidsåtgången jämfört med att måla?
 
  • Gilla
villabjerne
  • Laddar…
Å Åsagf skrev:
Vad roligt! Var det tidskrävande...jobbigt?
Skulle vara kul att se någon bild på hur det blev? Vad händer om man ångrar sig, går det att måla på i så fall?
När vi började i december förra året var det båda kallt och blött Kanske inte optimalt men det går relativt fort ändå. Nu i sommar har jag kompletterat en hel del och då gick bränningen mycket fortare.
Inte direkt jobbigt och ”roligare” än att måla i mitt tycke!

kommer strax lite bilder!
 
  • Gilla
Anderscurl
  • Laddar…
A Anderscurl skrev:
Det vore riktigt kul att få se lite bilder på resultatet. För det låter snyggt! Hur uppskattar du tidsåtgången jämfört med att måla?
Kommer strax bilder!
Fördelen med att bränna är ju att det ”bara” är 2 moment och man slipper tänka på torktider.

Brukar bränna 3 åt gången som jag lägger på låga klossar på grusvägen för att spara ryggen och jobba ergonomiskt. Brukar bränna totalt 9 och sen olja.

Vintertid hade jag 3 tuber gasol att alternera mellan då de tappar effekt när de kyls ner.

En kväll efter jobb vintertid hann jag med kanske 12 med längd på 4.40. En heldag nu i sommar skulle jag säga 40+ med både bränning och olja. Dock bara 3.60 långa.
Brasklapp är dock att vår panel är 20cm breda så väljer ni smalare bör det ju gå snabbare:)
 
  • Gilla
Anderscurl
  • Laddar…
Nu hittar en del bilder på Instagram på ”villabjerne”
Svart hus med lutande tak, stora fönster, byggnadsställning, gräsmatta, träd i bakgrunden, molnig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Modernt svart hus med stora fönster, grusväg och bil, omgivet av öppet landskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vertikala träbrädor med sliten, skalad grå färg och tydliga trästrukturer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
jonasornborg och 7 till
  • Laddar…
Tusen tack för info och verkligen superfint allt med hela huset!!
 
  • Gilla
villabjerne
  • Laddar…
Inga problem! Stort tack
Det börjar likna något även om det är mycket kvar
 
  • Gilla
Åsagf
  • Laddar…
V villabjerne skrev:
Nu hittar en del bilder på Instagram på ”villabjerne”
[bild] [bild] [bild]
vad är det för panel du kör med? är den spontad?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.