Har ett souterränggarage kanske man kan säga byggt intill huset på 50-talet. Hälften ovan mark och hälften under. Ovanpå garaget är det altan med altantak. Här en bild från utsidan:
Plants growing in front of an old, partially boarded-up window, with a red electrical cord nearby.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Invändigt isolerade man förr med träisolering. Ni kan ju gissa hur den ser ut numera. Här en bild på skarven mellan isolering och bakomliggande betongvägg. Det yttersta grå lagret är nog tunn puts.

Trasig, möglig mur med skada och trägolv i förgrunden. Skarpa kontraster, textur, förfall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har börjat riva den ruttna isoleringen. Inget stort jobb. Plockas lätt ner i plastpåsar för deponi. Då märker man att väggen är fuktig bakom isoleringen och så ser väggen ut såhär:

Sliten hörnvägg och golv med sprickor, smuts och skräp. Del av mänsklig fot synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grov, ojämn stenvägg med mönster. Rödändade vita käppar syns till höger. Slitet, texturerat, grått material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad gör jag nu för att få en plan och bra vägg? Bör den isoleras eller lämnas oisolerad?
 
O onaka skrev:
Har ett souterränggarage kanske man kan säga byggt intill huset på 50-talet. Hälften ovan mark och hälften under. Ovanpå garaget är det altan med altantak. Här en bild från utsidan:
[bild]

Invändigt isolerade man förr med träisolering. Ni kan ju gissa hur den ser ut numera. Här en bild på skarven mellan isolering och bakomliggande betongvägg. Det yttersta grå lagret är nog tunn puts.

[bild]

Har börjat riva den ruttna isoleringen. Inget stort jobb. Plockas lätt ner i plastpåsar för deponi. Då märker man att väggen är fuktig bakom isoleringen och så ser väggen ut såhär:

[bild] [bild]

Vad gör jag nu för att få en plan och bra vägg? Bör den isoleras eller lämnas oisolerad?
Om du ska isolera eller inte beror väl lite på hur du vill använda utrymmet. Ska det vara kallgarage finns det kanske inte någon anledning att isolera.
 
Skulle vilja kunna ha över nollan, kanske runt fem grader varmt vintertid så att man kan förvara saker svalt och någotsånär torrt. Med läge i Göteborg så innebär väl det kanske inte att sådär värst mycket värme behöver tillföras.
 
Då skulle jag kört utan isolering, iaf på insidan. Rätt är väl att sätta det på utsidan den gången man gör markarbete eller dränerar.
 
Ok, vad gör jag med väggen på insidan då tycker du?
 
Jag hade putsat och målat med en öppen färg som andas.
 
Ok tack för svar. Bör jag slipa väggen hyfsat plan då först med nått verktyg kanske? Och putsa för hand? Eller sätta avdragsribbor och fylla igen ojämnheterna på nått sätt?
 
Svårt att se hur ojämnt det är på bilden. Men troligtvis går det lättare om du slipar av det värsta först innan du börjar putsa, annars går det åt mycket murbruk.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.