Jag håller på renoverar fönster (linoljefärg och linoljekitt) och undrar om någon kan reda ut det här med hur kittfalsen ska behandlas. Jag vet att denna fråga ställts tidigare men jag tycker man får olika svar i alla beskrivningar...

1. Halvolja.
Det som flest rekommenderar. Känns ju väl beprövat och ett säkert kort men jag skulle helst undvika balsamterpentin då jag håller till i garaget.
Sen står det olika kring proportioner och om det ska vara kokt eller rå linolja men det kanske är mindre viktigt

2. Rå linolja som värms in med varmluft eller speedheater.
Gjorde så på en omgång fönster med bra resultat men det är rätt tidskrävande

3. Kokt linolja?
Inte hittat nån som förespråkar detta men förstår inte riktigt varför. Känns som att det borde mätta träet och torka relativt fort. Kan det vara så att ytan blir för fet och att kittet får svårt att fästa?

4. Shellack
Har jag inte provat men det känns spontant bättre att få dit lite olja

5. Målning

Mycket tacksam för svar och diskussion kring detta
 
J Jopernou skrev:
Jag håller på renoverar fönster (linoljefärg och linoljekitt) och undrar om någon kan reda ut det här med hur kittfalsen ska behandlas. Jag vet att denna fråga ställts tidigare men jag tycker man får olika svar i alla beskrivningar...

1. Halvolja.
Det som flest rekommenderar. Känns ju väl beprövat och ett säkert kort men jag skulle helst undvika balsamterpentin då jag håller till i garaget.
Sen står det olika kring proportioner och om det ska vara kokt eller rå linolja men det kanske är mindre viktigt

2. Rå linolja som värms in med varmluft eller speedheater.
Gjorde så på en omgång fönster med bra resultat men det är rätt tidskrävande

3. Kokt linolja?
Inte hittat nån som förespråkar detta men förstår inte riktigt varför. Känns som att det borde mätta träet och torka relativt fort. Kan det vara så att ytan blir för fet och att kittet får svårt att fästa?

4. Shellack
Har jag inte provat men det känns spontant bättre att få dit lite olja

5. Målning

Mycket tacksam för svar och diskussion kring detta
Det viktiga är ju att trät inte suger oljan ur kittet, om du använder balsamterpentin eller inte har ju ingen betydelse annat än för hur lättmålat och hur lång torktiden blir, terpentinet tillför inget du vill ha i kittfalsen.

Själv halvoljar jag gärna, eller stryker helt enkelt ur en pensel och då kan det ju lika gärna bli linoljefärg/olja som blir grundning i falsen.

Har du så låg luftfuktighet i garaget nu i november så att linolja eller linoljefärgen torkar på ett bra sätt?
 
Claes Sörmland
Man använder halvolja för att inte överfetta träet. Du vill ju inte ha en fernissad yta på träets yta och det är lättare att dosera oljan med halvolja. Men terpentinet gör nog som sagt inte så mycket mer, den avdunstar ju efter några dagar.

Jag har bara använt kokt linolja i halvolja för ändamålet mest för att jag plockade upp det i någon instruktion för många år sedan. Nackdelen jag ser med rå linolja är att den oxiderar väldigt långsamt, d v s den kan röra sig mellan kitt (som består av rå linolja) under fler månader (år?) jämfört med kokt linolja som blir en fernissa inuti träet.
 
F fribygg skrev:
Själv halvoljar jag gärna, eller stryker helt enkelt ur en pensel och då kan det ju lika gärna bli linoljefärg/olja som blir grundning i falsen
Ja jag skulle helst också köra halvolja men balsamterpentinen gör garaget obrukbart under några dagar :)
F fribygg skrev:
Har du så låg luftfuktighet i garaget nu i november så att linolja eller linoljefärgen torkar på ett bra sätt?
Ja jag tror det fast nu blev jag osäker... Målade i början på oktober och då var det inga problem. Kör med Ottossons och den har väl en liten mängd torkmedel? Men kanske läge att köra med en avfuktare
 
K
Jag har alltid kört med vanlig oljebaserad grundfärg.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Du vill ju inte ha en fernissad yta på träets yta och det är lättare att dosera oljan med halvolja.
Just det...och därav att man inte kan köra med bara kokt linolja antar jag. Men om man nu skulle vilja undvika terpentinet? Är det att värma in den råa som återstår? Eller att köra shellack?
 
Claes Sörmland
J Jopernou skrev:
Just det...och därav att man inte kan köra med bara kokt linolja antar jag. Men om man nu skulle vilja undvika terpentinet? Är det att värma in den råa som återstår? Eller att köra shellack?
Eller värma in den kokta linoljan, även den blir påtagligt mycket mer lättflytande när man värmer.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
K K. L skrev:
Jag har alltid kört med vanlig oljebaserad grundfärg.
Inga problem med att ytan blir för fet och att kittet inte fäster på det?
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Man använder halvolja för att inte överfetta träet. Du vill ju inte ha en fernissad yta på träets yta och det är lättare att dosera oljan med halvolja. Men terpentinet gör nog som sagt inte så mycket mer, den avdunstar ju efter några dagar.

Jag har bara använt kokt linolja i halvolja för ändamålet mest för att jag plockade upp det i någon instruktion för många år sedan. Nackdelen jag ser med rå linolja är att den oxiderar väldigt långsamt, d v s den kan röra sig mellan kitt (som består av rå linolja) under fler månader (år?) jämfört med kokt linolja som blir en fernissa inuti träet.
Nja, man använder olja eller linoljefärg för att inte kittet ska lossa från trät , om man vill ha tunnt med olja kan man ju antingen stryka tunnt eller blanda den med nått lämpligt lösningsmedel, är ytan oljig får man väl torka av den innan kittning.
 
K
J Jopernou skrev:
Inga problem med att ytan blir för fet och att kittet inte fäster på det?
Inte vad jag har märkt, men är man osäker så går det väl att späda grundfärgen.
Det är väl så yrkesmålarna gör, skrapar bort gammalt kitt, grundar och sen kittar.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Såg nån beskrivning från Gysinge om att värma den råa linoljan till ca 80, stryka och sen torka bort överflöd. Får nog bli varianten för mig. Eller shellack då Känns som att det skulle kunna vara lite tidsbesparande om man slipper olja under. Har en hel del fönster så alla genvägar är uppskattade
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.