...förstör min gräsmatta? Det började med några hål och nu blir det bara fler o fler. Ca 5 cm i kvadrat och några cm djupa. Det är bara på ett område ca 10 kvm, resten av mattan är ok, fast i denna takten är väl snart hela gräsmattan full av hål. Kan det vara sorkar? Hur håller man isf såna skadedjur borta?

Tacksam för svar.
 
Kan det vara pingborre eller ollonborre?
[länk]
 
Fast det är ganska stora hål och torvorna ligger upprivna. Det verkar som det är grävt av något större är en borre. Vilka äckliga insekter på länken förresten..

Andra förslag?
 
Vid vår sommarstuga misstänker vi grävlingen som finns där.
 
Hos mina föräldrar såg det ut som om något större djur hade rivit och bökat upp jorden, men efter ett tag fick vi se att det var fåglar som hade rivit och sprätt runt efter maskar. Svårt att svara på utan att se en bild.
 
Var samma här, fåglar som hackade efter larver i marken. Bara o så på mer gräs.
 
Tackar för alla svaren. Jag tror nog mest på fåglar med tanke på storleken på hålen.

Finns det nåt tips hur man slipper dom?
 
Asfalt? ;)

Det brukar i vissafall funka att köpa en plast uggla (finns till bla till båtar).. Funkar itne det så får man väll leta efter en rov-fågel liknade skapelse. Att sätta på hus taket eller i ett träd eller liknande.
 
Jag hade grävlingar där vi bodde tidigare som gjorde sådana hål som du beskriver. Tror du inte att en grävlingnos passar i hålen? :)

Vi försökte för övrigt infånga dessa djur med fällor (genom kommunen hjälp) och flytta dom. Grävlingarna försökte även flytta in under vårt hus vilket var lite irriterande... Grävlingarna överlistade oss gång på gång...
 
Grävlingsnos passar i hålen, fast skulle inte hela gräsmattan vara uppbökad vid detta laget?

Låter ändå rimligt med grävling.
 
Oavsett om det är fåglar eller grävling, så är grundproblemet att det finns något för dem att äta där. Och det är oftast större skalbaggslarver.
 
Mmm, skalbaggslarver eller mask är ju lite svårt att få bort va (+ att dom normalt gör nytta)? Kanske bättre att sikta in sig på "hålgöraren"...?

Om det är grävling och man inte är djurvän :) så har jag för mig att man helt legalt får skjuta grävling på egen mark/tomt under viss tid på året (typ from aug).

Titta ut lite i trädgården sent på kvällen och se om du kan få syn på dina "gäster". Inte helt omöjligt heller att det går att hitta ett gryt inom en kilometers omkrets, allt beroende på hur du bor?

Som sagt, min kommun där jag bodde tidigare ställde kostnadsfritt upp med fällor för att försöka fånga dom små liven...

Lycka till.
 
Chao-Li skrev:
...fast skulle inte hela gräsmattan vara uppbökad vid detta laget?
Behöver inte vara så. Har "djuret" ifråga hittat en bra jaktmark så siktar dom nog in sig där först. Hos oss höll dom sig inom samma område på gräsmattan (där det var extra mkt mossa och lite blötare).
 
Bökandet i gräsmattan hos oss varierar och görs alltid om natten därför gissar vi på grävlingen. Det finns dessutom grävlinggryt bara några hundra meter bort. Du ser om du tittar noga om någon krafsat eller om det skulle vara en fågel för de drar upp bitar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.