Hej hej jag ska nästa år gjuta en betongbalk / sula som sen ska bära en mur (ca 5,5 ton). Muren ska byggas med mursten som man staplar på varandra.

Marken är gammal sjöbotten med ca 15 m lera under så jag kommer påla (förmodligen overkill)

Vad tror ni om denna plan?
Behöver jag ändra måtten jag tänkt?
Och hur ska armeringen göras?

17 m lång balk, som ska vara 40 cm bred och 15 cm hög. Tänkte fyra st 10 mm armeringsjärn som går genom hela betongbalken. Ska armeringen kapas och ligga omlott? Så inte alla avslutas och ny påbörjas vid samma ställe. Eller kan man lägga armeringen så dom överlappar varandra med säg 30 cm? (surra ihop med najtråd typ?)

Sen gissar jag att det behövs rektangulär armering varannan meter som håller ihop dom fyra långa stavarna i varandra? Se min bild hoppas den förklarar bättre hur jag tänkt :)

Pålningen är väl bara att sätta en stålplatta på toppen som sen gjuts in i betongen? Ska den plattan sitta ihop med armering eller vara i botten av betongen? Ska svetsa en stav på varje stålplatta så dom ligger still med staven ner i pålen(stålrör).

Murstenen är 27 cm djup så om man placerar muren i center på betongbalken så borde väl 40 cm räcka? Kanske räcker 10 cm hög?

Hur mycket behöver man gräva ur i bredd och djup för denna balk? Antar att man lägger markduk, fyller på med singel och sen paddar stenen så kan man bygga formen och börja gjuta? Kom gärna med inputs kring min idé.
 
  • Schematisk illustration av en grund med mått och armering för ett byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen som har en god gissning?
 
Svårt att svara på, klarar marken lasten så går det kanske men ska pålarna bära balken och man inte kan räkna med markstödet så tror jag den är för klent armerad men det var för länge sedan jag räknade på balkar…

Skarva armering kan du göra genom att lägga dom med 50 cm överlapp och naja ihop
 
50 cm överlapp va bra tack
Är kluven om pålarna ska behöva bära allt själva. Kan tycka att den duk och paddan grusbädd ska bära rätt bra som det är. Men grannar på gatan har andra erfarenheter att det verkligen kan sätta sig med tiden.
 
Vad blir det för höjd på muren? Ska den bara vara en mur istället för tex staket eller ska den hålla emot ngn mark?
 
Den blir 105 cm hög. Så ca 7 ton fördelat på 17m med en trappa i mitten. Ingen fyllnad bakom som den ska hålla emot utan den ska komma upp i jämn höjd med huset och få möte av ett altandäck
 
Luddest Luddest skrev:
50 cm överlapp va bra tack
Är kluven om pålarna ska behöva bära allt själva. Kan tycka att den duk och paddan grusbädd ska bära rätt bra som det är. Men grannar på gatan har andra erfarenheter att det verkligen kan sätta sig med tiden.
Nackdelen blir ju att när/om marken sätter sig så tar pålarna mer och mer vikt ända tills balken sviktar och följer med marken. Kanske hade det varit en möjlighet att gräva ur lägga cellplast och sen gjuta plattan för att minska den tillförda vikten på marken och skippa pålningen
 
En betongbalk bör ha över och underkants armering. Inte centrisk.
 
  • Gilla
Luddest
  • Laddar…
Karl-Ove Qvarfordt Karl-Ove Qvarfordt skrev:
En betongbalk bör ha över och underkants armering. Inte centrisk.
Man ska oxå ha minst 5 cm betong utanför armeringen eller hur ? Blir en enorm balk. Armeringskorg har jag ritat in var annan meter när man ser ritningen överst. Men ni menar att armering inte ska va centrerad utan ligga över och under I balken?

Knepigt har sett så mkt olika varianter när jag kollat Youtube. Men visst där finns allt från amatörer till proffs oxå
 
Låter helt överarbetat att påla. Du sjunker ju inte ner i marken om du står still en stund antar jag

gräv ur, du behöver inte känna av botten eller ha 8/16 under.
Lägg duk om du vill
Gjut samma bred som stenen 20cm på höjden
Viktigare med höjd än bredd
Lägg 4 12mm armeringar
Formsättning på enklaste vis
Häll i betong
Dra av så det blir jämt och du slipper stenmjöl etc
Stapla Sten
Glöm inte dränrör och 8/16 på insidan
 
Viktigare med höjd än bredd? Ere för att den inte ska kunna knäcka med tiden? Jag tänker ju oxå att en bredare balk "flyter" bättre än en tunn?
Tack för bra tips oxå
 
Luddest Luddest skrev:
Viktigare med höjd än bredd? Ere för att den inte ska kunna knäcka med tiden? Jag tänker ju oxå att en bredare balk "flyter" bättre än en tunn?
Tack för bra tips oxå
det viktigaste för dig är ju att muren förblir rak, jag gissar att det spelar mindre roll om den efter 10år är ett par cm lägre.

men allt jag sagt ska tas givet att jag inte är expert på att bygga på blålera…
 
  • Gilla
Luddest
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.