Fast om man köper elen från en som erbjuder rörligt pris måste det ju gå. Det sitter väl en elmätare i varje fastighet som redovisar hur mycket el du förbrukar? Jag har väldigt svårt att tro på att en nätägare, med stöd av lagen, kan bestämma vilka avtal elleverantörerna kan erbjuda sina kunder.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
coconut
G-83 G-83 skrev:
Fast om man köper elen från en som erbjuder rörligt pris måste det ju gå. Det sitter väl en elmätare i varje fastighet som redovisar hur mycket el du förbrukar? Jag har väldigt svårt att tro på att en nätägare, med stöd av lagen, kan bestämma vilka avtal elleverantörerna kan erbjuda sina kunder.

Kravet är att nätägaren ska leverera data per timme om kunden önskar. Det omvända finns inte som krav. Om nätägaren slutar skicka månadsdata så kan man inte växla tillbaka hos elhandlaren. Så allt beror på vad nätägaren gör. Med påtryckningar kan man ofta ändra tillbaka ändå.

Hur som helst tycker jag detta är konstigt om allt bara kommunicerades via mail från e-handelsföretaget .
 
  • Gilla
G-83
  • Laddar…
H Hampus55 skrev:
Det ni inte förstår är att elcentraler som vattenfall äger kan inte ändrar till rörligt även om man väljer godel eller annan leverantör. Centralen är inställt för evigt
Bara för att din elmätare börjar mäta per timme betyder det inte att ditt elhandelsbolag behöver använda den informationen. Det är helt upp till elhandelsbolaget själv, det är inget som elnätsbolaget kan göra något åt. Har du exempelvis Vattenfall som elhandelsbolag så är det som du befarar, att ditt rörliga avtal ändras till timavtal om din mätare börjar mäta per timme. Men har du GodEl är det inte så. Om något elhandelsbolag vill erbjuda rörligt veckopris eller rörligt kvartalspris står det dom fritt, även om elmätaren mäter per timme.
 
  • Gilla
Dilato och 5 till
  • Laddar…
coconut coconut skrev:
Om nätägaren slutar skicka månadsdata så kan man inte växla tillbaka hos elhandlaren. Så allt beror på vad nätägaren gör

Fast hur svårt kan det vara för elhandelsbolaget att lägga ihop timdatan till månadsdata. Ett antal additioner, någon programmerare kan nog skriva ett program som gör det relativt enkelt.
Så vill elhandlaren erbjuda månadspris så kan den nog göra det om viljan finns.
 
  • Gilla
G-83 och 1 till
  • Laddar…
Funderar lite på en sak. Inte kollat upp det, men är det olika priser på transporten av kW vid timdeb. Så högre kostnad på dyrtid som det kallas eller är det samma pris oavsett tidpunkt på dygnet
 
coconut
L lbgu skrev:
Fast hur svårt kan det vara för elhandelsbolaget att lägga ihop timdatan till månadsdata. Ett antal additioner, någon programmerare kan nog skriva ett program som gör det relativt enkelt.
Så vill elhandlaren erbjuda månadspris så kan den nog göra det om viljan finns.
Elhandlaren får mätdata från nätägaren. Att det är tekniskt lösbart hos elhandlaren är inte samma sak som att det är tillåtet enligt formkraven för mätdata.
 
coconut coconut skrev:
Elhandlaren får mätdata från nätägaren. Att det är tekniskt lösbart hos elhandlaren är inte samma sak som att det är tillåtet enligt formkraven för mätdata.
Men nu finns det ju elhandelsbolag som erbjuder rörligt månadspris till abonnenter med timmätning, så då får man väl ändå tro att det är både möjligt och tillåtet, eller hur?
 
  • Gilla
marieed2 och 3 till
  • Laddar…
coconut
S Skopan skrev:
Men nu finns det ju elhandelsbolag som erbjuder rörligt månadspris till abonnenter med timmätning, så då får man väl ändå tro att det är både möjligt och tillåtet, eller hur?
Alternativt så levererar nätägaren både timupplösning och månadstotal i sin mätdata. Jag vet inte vad som är okej och inte. Det jag vet är att elhandlaren jag har inte på något sätt fick ändra på mätvärden från min nätägare. Men olika elhandlaren kanske gör på olika sätt.
 
coconut coconut skrev:
Alternativt så levererar nätägaren både timupplösning och månadstotal i sin mätdata. Jag vet inte vad som är okej och inte. Det jag vet är att elhandlaren jag har inte på något sätt fick ändra på mätvärden från min nätägare. Men olika elhandlaren kanske gör på olika sätt.
Fast man ändrar ju inte mätvärdena. Man bara summerar ihop alla timvärden i månaden och får antalet kWh för hela månaden. Det kan knappast vara förbjudet, låter helt orimligt ifall det skulle vara det.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Det är klart att dekan bilda egna ”elklubbar” och debitera ett snittpris. Men det skulle sannolikt medföra klart högre profilpåslag än de tidigare där ”alla” var med oavsett om man trodde sig gynnas av det eller inte. Faktum är att ca hälften av de som är med missgynnas av ett medelpris.
 
S Skopan skrev:
Bara för att din elmätare börjar mäta per timme betyder det inte att ditt elhandelsbolag behöver använda den informationen. Det är helt upp till elhandelsbolaget själv, det är inget som elnätsbolaget kan göra något åt. Har du exempelvis Vattenfall som elhandelsbolag så är det som du befarar, att ditt rörliga avtal ändras till timavtal om din mätare börjar mäta per timme. Men har du GodEl är det inte så. Om något elhandelsbolag vill erbjuda rörligt veckopris eller rörligt kvartalspris står det dom fritt, även om elmätaren mäter per timme.
Fel
 
Tur man har autogiro så man slipper fundera hur de debiterar.
 
  • Haha
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Gäller detta alla med en mätare som klarar timmätning oavsett område? Har själv Tibber, men det kan vara klokt att informera grannarna så dom kan planera sin förbrukning.
 
Gäller det endast Elhandel via vattenfall antar jag? Har elnät vattenfall och Elhandel via jkpg energi.
 
F FM321 skrev:
Gäller det endast Elhandel via vattenfall antar jag? Har elnät vattenfall och Elhandel via jkpg energi.
Det är en bra poäng. I en annan tråd angav någon att detta enbart gällde S1, men det kanske handlar om alla som har ny mätare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.