Min är från 1997 men den är inne och kör på den fjärde kompressorn i ordningen. Intressant att se hur länge den håller i övrigt.
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
F Fredrik Söderström skrev:
Det vet jag, men pumpen är från 2007 så den har nog gjort sitt.
Möjligt..
Jag tror iofs att resten skulle hålla 10 år till.. Övriga delar som elpatron, och cirkulations pump, övertrycks ventiler kostar heller inte mycket att byta.. Om de inte klarar 10 år till..
 
P Peter Oleander skrev:
Möjligt..
Jag tror iofs att resten skulle hålla 10 år till.. Övriga delar som elpatron, och cirkulations pump, övertrycks ventiler kostar heller inte mycket att byta.. Om de inte klarar 10 år till..
Ok, men vi har även haft problem med trycket. Vilket borde härleda till expansionskärlet?
Vad händer om det pajar?
 
Då är det bara till att byta expansionskärlet. Kan även vara att det tappat trycket i gummibälgen så man måste pumpa upp förtrycket 0,5 bar (med tomt kärl) i "bildäcksventilen".
 
J Josth skrev:
Då är det bara till att byta expansionskärlet. Kan även vara att det tappat trycket i gummibälgen så man måste pumpa upp förtrycket 0,5 bar (med tomt kärl) i "bildäcksventilen".
Så du menar att det finns ingen ålder då pumpen är uttjänt utan att det mest ekonomiska är att bara byta del efter del vartefter det fallerar?
 
Vi byter ut våra 30 st 310 från 2007 nu.
Tanken var att de skulle hålla i 18 år som de tidigare.
Men kompressor, kärl, kretskort, ventiler som kommer nu efter 15 år blir mycket pengar om man ska anlita reparatörer
Å andra sidan har priset på nya gått upp kraftigt, vi betalade drygt 50" för ett år sen, nu är vi uppe i 67".
Men även kompressor byte har gått upp till över 20", och de nya håller bara runt 5 år lite beroende på hur trasig den tidigare kompressorn var (skräp i systemet) och sämre gas idag än vad de hade som nya.
Knepig avvägning, och få tag i en ny panna är inte heller helt lätt som privatperson gissar jag.
 
Isakare Isakare skrev:
Vi byter ut våra 30 st 310 från 2007 nu.
Tanken var att de skulle hålla i 18 år som de tidigare.
Men kompressor, kärl, kretskort, ventiler som kommer nu efter 15 år blir mycket pengar om man ska anlita reparatörer
Å andra sidan har priset på nya gått upp kraftigt, vi betalade drygt 50" för ett år sen, nu är vi uppe i 67".
Men även kompressor byte har gått upp till över 20", och de nya håller bara runt 5 år lite beroende på hur trasig den tidigare kompressorn var (skräp i systemet) och sämre gas idag än vad de hade som nya.
Knepig avvägning, och få tag i en ny panna är inte heller helt lätt som privatperson gissar jag.
Precis, allt det ska ju kokas ner i nån slags avvägning vad som är mest prisvärt.
Vi kommer nog byta från Nibe till Thermia.
De kan vi få tag i hyfsat kvickt. Vill inte så i vinter utan fungerande pump och köra enbart på elpatron.
 
Isakare Isakare skrev:
Vi byter ut våra 30 st 310 från 2007 nu.
Tanken var att de skulle hålla i 18 år som de tidigare.
Men kompressor, kärl, kretskort, ventiler som kommer nu efter 15 år blir mycket pengar om man ska anlita reparatörer
Å andra sidan har priset på nya gått upp kraftigt, vi betalade drygt 50" för ett år sen, nu är vi uppe i 67".
Men även kompressor byte har gått upp till över 20", och de nya håller bara runt 5 år lite beroende på hur trasig den tidigare kompressorn var (skräp i systemet) och sämre gas idag än vad de hade som nya.
Knepig avvägning, och få tag i en ny panna är inte heller helt lätt som privatperson gissar jag.
67’ lät billigt. Vi fick offert på 80 innan rot på Thermia Ventec.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.