Den här dragringen har lossnat på min köpmansdisk. Tyvärr har jag inte hittat någon ny att köpa som fungerar så jag skulle vilja laga denna. Finns det något bra sätt jag kan fästa den utan att ha tillgång till en svets eller annan specialmaskin (jag har eventuellt en lödkolv någonstans, men vet för närvarande inte var)? Suddig, förstorad bild på ett rund objekt, möjligtvis en droppe eller reflektion, på en ojämn yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svartvitt foto av en insekt fastklämd på en grå vägg, nära golvlisten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en rökelsehållare i förgrunden med rökelse som brinner ur fokus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rostig järnring med skalle, blå texturerad bakgrund, antikt utseende, möjligen dekorativ eller en del av armatur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Köper ett kraftigt lim eller svetsar/löder fast det.
 
  • Gilla
Cff
  • Laddar…
T Tompafix skrev:
Köper ett kraftigt lim eller svetsar/löder fast det.
Kan du tipsa om något lim som funkar på metall och är starkt (eftersom jag drar i det)?
Hur gör man när man löder sånt här (jag har tidigare bara lött fast kabel på ett kretskort)?
 
Ett epoxylim av något fabrikat.
Om du vill använda tenn så ta bort fästet och sätt dit det i hålet och försök att platta till metallen så gott det går. Om du har någon slags brännare så är det bäst. Typ en sådan man använder till matlagning typ bränna maränger funkar fint. Sedan är det bara att hålla lödtenn i skarven samtidigt som du värmer med brännaren. Du går varvet runt.
 
  • Gilla
Cff
  • Laddar…
T Tompafix skrev:
Ett epoxylim av något fabrikat.
Om du vill använda tenn så ta bort fästet och sätt dit det i hålet och försök att platta till metallen så gott det går. Om du har någon slags brännare så är det bäst. Typ en sådan man använder till matlagning typ bränna maränger funkar fint. Sedan är det bara att hålla lödtenn i skarven samtidigt som du värmer med brännaren. Du går varvet runt.
Det låter kul att köra med lödtenn så skall absolut testa det - förutsatt att jag lyckas skruva ut fästet ur lådan. Jag återkommer med resultatet (måste dock köpa lite lödtenn om jag inte lyckas hitta min lödkolv, för det är där min tennrulle ligger )
 
  • Gilla
Tompafix
  • Laddar…
Du värmer lödtennet tills det försvinner in i skarven. Sedan kan du successivt bygga upp mera
 
  • Gilla
Cff
  • Laddar…
C
C Cff skrev:
Det låter kul att köra med lödtenn så skall absolut testa det
Se till att maska synliga delar bara så att det inte flyter ut tenn där. Jobbigt att slipa/polera bort det sen.
 
  • Gilla
Cff
  • Laddar…
Du kan ju köpa lite tjockare tråd än en millimeter om du hittar. Brännarn funkar
 
  • Gilla
Cff
  • Laddar…
T Tompafix skrev:
Du kan ju köpa lite tjockare tråd än en millimeter om du hittar. Brännarn funkar
tack! vilken tjocklek är ideal (jag kan ju välja nu när jag ändå köper en ny tråd)? Vad blir skillnaden mellan att använda en tunnare eller tjockar tråd?
 
C Cff skrev:
tack! vilken tjocklek är ideal (jag kan ju välja nu när jag ändå köper en ny tråd)? Vad blir skillnaden mellan att använda en tunnare eller tjockar tråd?
2-3mm. Du slipper mata ut mindre bara. Är det en lite större glipa så får du även kontakt på båda delarna samtidigt.
 
  • Gilla
Cff
  • Laddar…
T Tompafix skrev:
2-3mm. Du slipper mata ut mindre bara. Är det en lite större glipa så får du även kontakt på båda delarna samtidigt.
... just nu kommer jag nog att få kämpa lite för att skapa en glipa överhuvudtaget - min hypotes/förhoppning är att det kommer att gå att platta till skruven liten med en hammare (men väntar till imorgon för tror inte att grannarna skulle uppskatta om jag testar nu :)
 
  • Haha
Tompafix
  • Laddar…
C Cff skrev:
... just nu kommer jag nog att få kämpa lite för att skapa en glipa överhuvudtaget - min hypotes/förhoppning är att det kommer att gå att platta till skruven liten med en hammare (men väntar till imorgon för tror inte att grannarna skulle uppskatta om jag testar nu :)
Bra med lite glipa. Då är det bara att köra på.
Sedan ska tennet smälta av värmen i metallen, inte av lågan
 
  • Gilla
Cff
  • Laddar…
T Tompafix skrev:
Sedan ska tennet smälta av värmen i metallen, inte av lågan
Tack - jag lär mig nytt hela tiden här (om du inte hade lärt mig detta hade jag definitivt försökt med lågan )
 
C Cff skrev:
Tack - jag lär mig nytt hela tiden här (om du inte hade lärt mig detta hade jag definitivt försökt med lågan )
Du kan hålla tennet i gränsen mellan låga och metallen. När du har tenn runt om så eftervärmer du så flyter tennet ut. Bara lägga på mer om det behövs.
 
  • Gilla
Cff
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.