Hej,

Fick en vattenläcka för 4v sedan och har vart tvungen att riva ut hela köket.
Golvet hade sågspån som isolering direkt mot plattan.
Jag har som ni ser på bilderna nergjutna impregnerade reglar i betongplattan,

Jag funderar på vad jag ska isolera med när jag ska fylla igen detta.
Jag vill såklart inte ha organiskt material direkt mot plattan igen.
Är det någon som har gjort liknande projekt hemma?
(Huset byggt -69/70)


Ytterst tacksam för svar :)
 
  • Renoveringsplats med nakna golvbjälkar, plasttäckt fönster, träväggar och sparsam belysning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Konstruktionsarbete, träbjälkar, spikar, sågspån, oavslutat golv, byggplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K Kyrkogatan18 skrev:
Hej,

Fick en vattenläcka för 4v sedan och har vart tvungen att riva ut hela köket.
Golvet hade sågspån som isolering direkt mot plattan.
Jag har som ni ser på bilderna nergjutna impregnerade reglar i betongplattan,

Jag funderar på vad jag ska isolera med när jag ska fylla igen detta.
Jag vill såklart inte ha organiskt material direkt mot plattan igen.
Är det någon som har gjort liknande projekt hemma?
(Huset byggt -69/70)


Ytterst tacksam för svar :)
Om du lägger ett kapillärbrytande lager nederts, typ byggplast, så bör du ju kunna använd anitngen fiberull eller tom något organiskt som cellulosa när du återisolerar .
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Om du lägger ett kapillärbrytande lager nederts, typ byggplast, så bör du ju kunna använd anitngen fiberull eller tom något organiskt som cellulosa när du återisolerar .
Byggplast är ju inte kapillärbrytande. Det är ju en typ av tätskikt.Vad händer med fukten inifrån som kondenserar ut mot plasten och din organiska isolering ? Nicht gut.

Att isolera ovanpå plattan är väl ganska känsligt om jag förstått saken rätt.
 
Allt trä bort även reglar i plattan syllen bör också bort. EPS-betong på och sen flyta alternativt jämna av med betong sen cellplast och flytande spånplattegolv.
 
Du får installera ett ventilerat golv om du har en oisolerad betongplatta direkt på mark.

De finns lite olika märken och varianter, några med reglar av plåt/trä på plastpluppar, andra versioner baserade på platonmattor.
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
F Fixar_Krille skrev:
Allt trä bort även reglar i plattan syllen bör också bort. EPS-betong på och sen flyta alternativt jämna av med betong sen cellplast och flytande spånplattegolv.
Hej, de nergjutna reglarna fick jag bort igår.
Positivt överraskad att det bara var 2x3/4" , hade förväntat mig typ 2x4 / 2x6 :)

Syllen är snustorr och avger ingen lukt, känns overkill att ta bort den eller vad tror du?
att flytspackla till jämnt underlag och lägga plastdistanser under regelverket, sedan spångolv på?
som bilden tänker du?
Tidigare har det vart 3/4" råspont, är spångolv mer hållfast?

En hylla är felvänt monterad mot taket med texten "THIS SIDE UP!"
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om golvkonstruktionen har hållit sig frisk sedan -70, dvs i 52 år, så lär exakt samma konstruktion hålla ända tills nästa vattenläcka.
Det kallas riskkonstruktion för att det finns en risk att det inte fungerar om förutsättningarna är dåliga, men om förutsättningarna är bra så fungerar det. Det kan inte fungera bättre än att det inte blir mögel eller röta på dryga 50 år.
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.