M Markarbetaren skrev:
Varför stämmer inte uppgifterna med transportstyrelsens isf.?
Eller utgår dom från typ halva året med malusskatt och sedan resterande med den lägre?
[bild]
Inte en aning men tycker att det är spännande med alla dessa olika summorna:):)
 
Hittade detta också.
Det som är intressant är ju att det står att det ska återgå till normal nivå.
Vad är den normala nivån??:):) Sökresultat om bilskatt i Sverige, malusskatt, och fordonsskattens minskning efter tre år.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M
A Argastesnickaren skrev:
Inte en aning men tycker att det är spännande med alla dessa olika summorna:):)
Samtidigt står det en jä-la massa olika datum för hur beräkningen med koldioxid ska göras. Det var ju en ändring med testförfarandet för bränsleförbrukningen under 2020. Man frångick WLTP och gick över till NECD (osäker på om jag fick alla bokstäver rätt).
Kan det vara så att det är denna beräkning som ställer till det?
Ingen här med bil som omfattats av bonus/malus men där malusskatten spelat ut sin roll och kan berätta vad nya skatten landat på?
 
  • Gilla
Argastesnickaren
  • Laddar…
Eriksgatan
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Man behåller plastpåseskatten också..:lying:
En skatt som var en viktig profilfråga för Liberalerna, som införde den. Och nu vid makten fortsätter de att vilja ha den kvar. Men fortsätt du och skyll allt på sossarna och miljöpartiet om det får dig att må bättre... :rofl:
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Eriksgatan
M Markarbetaren skrev:
Samtidigt står det en jä-la massa olika datum för hur beräkningen med koldioxid ska göras. Det var ju en ändring med testförfarandet för bränsleförbrukningen under 2020. Man frångick WLTP och gick över till NECD (osäker på om jag fick alla bokstäver rätt).
Kan det vara så att det är denna beräkning som ställer till det?
Ingen här med bil som omfattats av bonus/malus men där malusskatten spelat ut sin roll och kan berätta vad nya skatten landat på?
WLTP är den nuvarande standarden för beräknad räckvidd för elbilar. Har noll med bonus/malus att göra eftersom alla elbilar belastas med samma vägskatt, f n 360 kr/år. (Elbilar släpper inte ut koldioxid, det vet du väl?)
 
Eriksgatan Eriksgatan skrev:
En skatt som var en viktig profilfråga för Liberalerna, som införde den. Och nu vid makten fortsätter de att vilja ha den kvar. Men fortsätt du och skyll allt på sossarna och miljöpartiet om det får dig att må bättre... :rofl:
Ojdå, så du menar att L fick igenom något i tidö-laget, och det var plastpåseskatten? L-väljarna måste ju vara supernöjda!
 
Eriksgatan Eriksgatan skrev:
WLTP är den nuvarande standarden för beräknad räckvidd för elbilar. Har noll med bonus/malus att göra eftersom alla elbilar belastas med samma vägskatt, f n 360 kr/år. (Elbilar släpper inte ut koldioxid, det vet du väl?)
Nejdå, WLTP, liksom föregångaren NEDC har testcykler för alla bilar. Förbruknings- och utsläppssiffror för avgasbilar räknas alltså också standardiserat enligt WLTP.

Däremot är det nog byte till WLTP från NEDC som skett, inte tvärtom. Eller någon form av ändring av WLTP då NEDC fasades ut helt 2019.
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Kollade precis på 2 stycken v90 t5.
En 18 och en 19 årsmodell.
Skillnaden var exakt noll kronor:)
Om bilen ska ha låga skatten behöver den vara uttagen första halvåret - 18
 
Eriksgatan
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nejdå, WLTP, liksom föregångaren NEDC har testcykler för alla bilar. Förbruknings- och utsläppssiffror för avgasbilar räknas alltså också standardiserat enligt WLTP.
Däremot är det nog byte till WLTP från NEDC som skett, inte tvärtom.
Ja ja. Jag vänder på ordföljden då. Syftet var hans huvudfråga som berörde hur krångligt det var med bonus/malus. Ny ordföljd: Elbilar berörs noll av bonus/malus då de inte släpper ut CO2. Så alla elbilar har samma vägskatt på f n 360 kr. Det protokoll som gäller är WLTP. Nöjd nu?
 
Eriksgatan Eriksgatan skrev:
Ja ja. Jag vänder på ordföljden då. Syftet var hans huvudfråga som berörde hur krångligt det var med bonus/malus. Ny ordföljd: Elbilar berörs noll av bonus/malus då de inte släpper ut CO2. Så alla elbilar har samma vägskatt på f n 360 kr. Det protokoll som gäller är WLTP. Nöjd nu?
Nej, du har fortfarande inte förstått frågan. Den gällde avgasbilar, inte elbilar.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
Eriksgatan
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Ojdå, så du menar att L fick igenom något i tidö-laget, och det var plastpåseskatten? L-väljarna måste ju vara supernöjda!
Nej. Jag menar det jag skrev. Har du någon gång handlat de senaste åren så vet du att skatten har funnits i flera år, och att den är kvar. Vad L troligen istället troligen har fokuserat på (jag var inte där) är skolfrågor för att motivera att deras partiledare ska kunna dra sig tillbaka med ministerlönbaserad pension som tack för långvarig tjänst. Att istället satsa på en post som ny plastpåseminister hade varit ett mindre begåvat val, t o m för L...
 
Eriksgatan
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nej, du har fortfarande inte förstått frågan. Den gällde avgasbilar, inte elbilar.
Sorry, nu förstår jag! Tack, då har jag inte något att bidra med till att klura ut det med. Möjligen att 65 kr i diff som någon undrade över, inte är skatt, utan registerhållningsavgiften.
Själv har jag även en bil som gått från 0 kr i skatt till 1800 kr drygt då den omdefinierades en dag till att inte längre vara en "miljöbil". Vad f-n? Det medföljde ju t o m dekaler med det ordet att klistra på bilen ju när den var ny.
Ergo: Det är bara att betala till staten vad staten vill ha. I alla lägen. Och läget förändras ständigt.
 
Eriksgatan Eriksgatan skrev:
Nej. Jag menar det jag skrev. Har du någon gång handlat de senaste åren så vet du att skatten har funnits i flera år, och att den är kvar. Vad L troligen istället troligen har fokuserat på (jag var inte där) är skolfrågor för att motivera att deras partiledare ska kunna dra sig tillbaka med ministerlönbaserad pension som tack för långvarig tjänst. Att istället satsa på en post som ny plastpåseminister hade varit ett mindre begåvat val, t o m för L...
Ska vi ta ett annat exempel då?

De aviserade skattehöjningarna på tobak och alkohol som SD och M var emot i våras genomförs i alla fall.

Som sagt, har man röstat på borgerlig politik måste det kännas surt just nu, när allt som genomförs är det bruna gängets röda politik med tvisten "bara för äkta svenskar".

Här är min spaning för valet 2026;
Serie med fyra rutor: händer sticker upp ur vatten, en high five, handen sjunker sedan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Ska vi ta ett annat exempel då?

De aviserade skattehöjningarna på tobak och alkohol som SD och M var emot i våras genomförs i alla fall.
Alla är lika röda numera! Same shit
Som sagt, har man röstat på borgerlig politik måste det kännas surt just nu, när allt som genomförs är det bruna gängets röda politik med tvisten "bara för äkta svenskar".

Här är min spaning för valet 2026;
[bild]
Alla är lika röda numera! Same shit
 
  • Gilla
mnils
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Som sagt, har man röstat på borgerlig politik måste det kännas surt just nu, när allt som genomförs är det bruna gängets röda politik
Det är nog få som dömer ut det de röstat på innan en enda prop. från den nya regeringen varit uppe för omröstning. Så otålig är bara den som har ont uppsåt och egentligen vill något annat.

Det är klart att det är surt när inte fler tycker som man själv, men som du säkert just nu erfar är det en känsla som än mer gnager när de man sympatiserar med sitter i opposition.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.