Schneider Wiser eller Plejd?

  • Antal röster
    20
  • Omröstningen stängd .
Ska välja system för smarthem och tänkte börja med utebelysning då vi bygger pool. Vilket system bör man välja? Tänker mig efterhand att utöka med larm och andra prylar så inte bara belysning. Förstår att många elektriker gillar att installera Plejd.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Du kan inte jämföra Wiser och Plejd på det viset.
Plejd är till för att styra belysning i första hand (visst, det finns några olika reläer så man kan styra annat också.) Det gör de riktigt bra, jag har själv ett tiotal puckar hemma.

Wiser kan styra belysning men det kan också göra mycket annat. Jag har inte installerat något bättre system för att mäta energiförbrukning t. ex.
De har även magnetkontakter, rörelsevakter, kameror, temp och fuktgivare och mer saker är på gång. Egentligen är det inget att jämföra, har du bara Wiser och Plejd att välja mellan till ett smart hem är det Wiser som gäller eftersom Plejd inte klarar av det.

Wiser använder Zigbee som är ett öppet protokoll, dock vet jag inte om det är kompatibelt med andra Zigbee-enheter. Om inte skulle jag vilja kalla Wiser för att låst system, vilket är dumt men jag har som sagt ingen aning om hur det ligger till.

Hemma kör jag förutom Plejd även Homey som klarar många system. Det ligger mest temp- och fuktgivare på den. Dessutom har jag ett tiotal Wiser som energimätare. Det blir 3 olika appar. Hade jag börjat från noll idag tror jag att det blivit Wiser till allt.
 
  • Gilla
ibkcad och 2 till
  • Laddar…
Tack för utförligt svar. Efter en kort koll på Google så förstod jag att det låg till på det viset. Jag förstod på pool-säljaren (total-entreprenad) att han var van att installera Plejd puckar för att styra utebelysningen (själv var jag inne på Philips hue), varvid jag började läsa på. Då förstår jag på dig att om jag är intresserad av att bygga ut med annat så bör jag satsa på Wiser direkt istället (även till belysningen)? Kan jag använda Wiser/Plejd på befintlig utebelysning om de nu har skymningsrelä och behålla skymningsrelät eller blir det dumt?
 
Ska du behålla skymningsreläet behövs egentligen inte Plejd eller Wiser om du inte vill ha en paustid mitt i natten. Plejd och Wiser ersätter skymningsreläet med att sköta belysningen via inbyggd kalender som håller koll på solens upp- och nedgång. Vissa gillar skymningsrelä bättre eftersom det tar hänsyn till om det är molnigt, då blir det ju mörkare lite tidigare jämfört med klart väder. Jag tycker inte den halvtimman spelar någon större roll.

Det är svårt att sia om framtiden. Wiser kanske är hopplöst ute om 5-10 år, ingen vet. Dock är det Schneider som står bakom och det är ju inget litet företag. Det är lurigt att ge råd så försök läsa på själv och skapa din egna uppfattning om de olika systemen. Kjell & Co har en bra och enkel guide:
https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-funkar-det/smarta-hem/fjarrstyrning/smarta-hem

Som jag skrev innan så hade jag själv valt Wiser idag. Mest för att man får in hela sitt system i en app och de täcker alla behov som jag behöver. En nackdel kan vara priset men jag har fördelen att kunna köpa in en del grejer billigare via mitt jobb.
https://www.se.com/se/sv/home/smart-home/wiser/electricians.jsp
 
Tack för bra hjälp, nu börjar bitarna falla på plats.
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
Jag har Plejd dimmer till belysningen i uterummet då denna är 230V Ledstrip samt en spott med drivdon.
Belysning runt poolen och trädäck är en Plejd controllers. Belysningen styrs av det inbyggda astrouret och och följer solens upp och nergång året runt, det är släkt 00-05. Har knappt ändrat inställning på 4 år.
Poolpumpen med filter styrs av en Plejd controllers och dess timers.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Jag har Plejd dimmer till belysningen i uterummet då denna är 230V Ledstrip samt en spott med drivdon.
Belysning runt poolen och trädäck är en Plejd controllers. Belysningen styrs av det inbyggda astrouret och och följer solens upp och nergång året runt, det är släkt 00-05. Har knappt ändrat inställning på 4 år.
Poolpumpen med filter styrs av en Plejd controllers och dess timers.
Plejd är kanon till belysning precis som du skriver men TS vill ju kunna utöka med larm och annat senare. Wiser har den möjligheten, inte Plejd.
 
  • Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
Jag har ingen erfarenhet av Wiser, men oavsett vad du väljer så bör det vara något som efter hand går att integrera med andra system. Tex Google Home eller Apple Homekit. Börjar man med smarta hem finns risken att man köper tex en LED-slinga från Tuya till trädet i trädgården, ett Yale-lås och en övervakningskamera från Arlo. Kan man inte få in alla grejerna i en, eller möjligtvis två appar blir man galen...
 
Nissens
David Wallin David Wallin skrev:
Jag har ingen erfarenhet av Wiser, men oavsett vad du väljer så bör det vara något som efter hand går att integrera med andra system. Tex Google Home eller Apple Homekit. Börjar man med smarta hem finns risken att man köper tex en LED-slinga från Tuya till trädet i trädgården, ett Yale-lås och en övervakningskamera från Arlo. Kan man inte få in alla grejerna i en, eller möjligtvis två appar blir man galen...
Plejd har både Google och homekit integration.
Just Wiser är inte speciellt användarvänligt, googla så hittar du info om det. De har mängder av olika appar dessutom…
 
Redigerat:
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Nissens
Müssli Müssli skrev:
Ska du behålla skymningsreläet behövs egentligen inte Plejd eller Wiser om du inte vill ha en paustid mitt i natten. Plejd och Wiser ersätter skymningsreläet med att sköta belysningen via inbyggd kalender som håller koll på solens upp- och nedgång. Vissa gillar skymningsrelä bättre eftersom det tar hänsyn till om det är molnigt, då blir det ju mörkare lite tidigare jämfört med klart väder. Jag tycker inte den halvtimman spelar någon större roll.

Det är svårt att sia om framtiden. Wiser kanske är hopplöst ute om 5-10 år, ingen vet. Dock är det Schneider som står bakom och det är ju inget litet företag. Det är lurigt att ge råd så försök läsa på själv och skapa din egna uppfattning om de olika systemen. Kjell & Co har en bra och enkel guide:
[länk]

Som jag skrev innan så hade jag själv valt Wiser idag. Mest för att man får in hela sitt system i en app och de täcker alla behov som jag behöver. En nackdel kan vara priset men jag har fördelen att kunna köpa in en del grejer billigare via mitt jobb.
[länk]
Det går utmärkt att ansluta ett skymningsrelä till Plejd, det styr all min utebelysning. När jag stängt av skymningsreläet på natten så är det ett antal rörelsevakter som tänder den istället. Det fungerar väldigt bra, och är mycket enklare att använda än tex Wiser..
 
Nissens Nissens skrev:
Det går utmärkt att ansluta ett skymningsrelä till Plejd, det styr all min utebelysning. När jag stängt av skymningsreläet på natten så är det ett antal rörelsevakter som tänder den istället. Det fungerar väldigt bra, och är mycket enklare att använda än tex Wiser..
Har du måhända testat wiser?
 
Nissens
JLyck JLyck skrev:
Har du måhända testat wiser?
Har du testat Plejd?
Just användarvänligheten och enkelheten är bla de de sticker ut med.
Wise är komplext och mest för dem som gillar att pilla med systemet, det är inte så mycket för de som bara vill använda det utan att fundera på hur det fungerar.

Sedan när man läser sådana här inlägg blir man ju rätt avskräckt:
 
  • Skärmdump av ett foruminlägg på Byggahus.se där medlem diskuterar problem med belysning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nissens Nissens skrev:
Det går utmärkt att ansluta ett skymningsrelä till Plejd, det styr all min utebelysning. När jag stängt av skymningsreläet på natten så är det ett antal rörelsevakter som tänder den istället. Det fungerar väldigt bra, och är mycket enklare att använda än tex Wiser..
Du får nog läsa mitt svar igen. Självklart går det att använda Wiser och Plejd tillsammans med ett skymningsrelä, jag har aldrig påstått något annat.
Det jag skrev var att det inte behövs varken Plejd eller Wiser för att använda ett skymningsrelä.

Att påstå att Wiser har "en massa appar" visar vad lite du kan om Wiser. De har två appar idag, en för energimätning (som Plejd helt saknar i sina prylar) och en för allt övrigt i ett smart hem. De två apparna ska bli en, säljarna testkör just nu en betaversion som verkar fungera utmärkt.

Själv har jag ca: 15 enheter från Plejd och 5-6 från Wiser hemma. Hos kunder sätter jag i första hand upp Plejd men det beror på att jag mest håller på med renoveringar och sällan nybyggen.

Med Wiser får jag en notis i mobilen när tvätten är klar (energimätning), en notis när posten har kommit (magnetkontakt). Skönt också med läckagedetektor och brandvarnare. Plejd har inget av detta och det tycker jag inte de ska ha heller. De ska fortsätta göra produkter för enkla belysningsstyrningar och kan lämna mer avancerade saker för Wiser eller någon annan aktör. Skulle Plejd få för många prylar kommer de tappa sin enkelhet vilket jag tror är dumt. Vi elektriker (och många användare) vill ha det enkelt och väl fungerande.

För att summera mitt svammel tycker jag att Plejd är perfekt att ha till enklare mindre system när det gäller belysningsstyrning.
Wiser är lika bra på det med tillägget att det går att lägga till fler funktioner. Behövs inga fler funktioner blir Wiser onödigt dyrt och det krävs dessutom en gateway. Det behövs faktiskt en gateway även om man bara vill ha en dimmer från Wiser.
 
  • Gilla
CMC63 och 2 till
  • Laddar…
Müssli Müssli skrev:
Du får nog läsa mitt svar igen. Självklart går det att använda Wiser och Plejd tillsammans med ett skymningsrelä, jag har aldrig påstått något annat.
Det jag skrev var att det inte behövs varken Plejd eller Wiser för att använda ett skymningsrelä.

Att påstå att Wiser har "en massa appar" visar vad lite du kan om Wiser. De har två appar idag, en för energimätning (som Plejd helt saknar i sina prylar) och en för allt övrigt i ett smart hem. De två apparna ska bli en, säljarna testkör just nu en betaversion som verkar fungera utmärkt.

Själv har jag ca: 15 enheter från Plejd och 5-6 från Wiser hemma. Hos kunder sätter jag i första hand upp Plejd men det beror på att jag mest håller på med renoveringar och sällan nybyggen.

Med Wiser får jag en notis i mobilen när tvätten är klar (energimätning), en notis när posten har kommit (magnetkontakt). Skönt också med läckagedetektor och brandvarnare. Plejd har inget av detta och det tycker jag inte de ska ha heller. De ska fortsätta göra produkter för enkla belysningsstyrningar och kan lämna mer avancerade saker för Wiser eller någon annan aktör. Skulle Plejd få för många prylar kommer de tappa sin enkelhet vilket jag tror är dumt. Vi elektriker (och många användare) vill ha det enkelt och väl fungerande.

För att summera mitt svammel tycker jag att Plejd är perfekt att ha till enklare mindre system när det gäller belysningsstyrning.
Wiser är lika bra på det med tillägget att det går att lägga till fler funktioner. Behövs inga fler funktioner blir Wiser onödigt dyrt och det krävs dessutom en gateway. Det behövs faktiskt en gateway även om man bara vill ha en dimmer från Wiser.
Helt rätt. Alla verkar eniga om att Plejd är bra på belysning. Det jag saknar är möjligheter till integration med andra system, tex HomeAssistant, Homey mm. Vet inte hur långt Homekit kommit men vill man på riktigt ha ett smart hem så räcker i alla fall inte Google Home till. Utveckling sker ju där så det kommer säkert med tiden. Men idag är det ju i huvudsak ett system för röststyrning.
 
Nissens Nissens skrev:
Har du testat Plejd?
Just användarvänligheten och enkelheten är bla de de sticker ut med.
Wise är komplext och mest för dem som gillar att pilla med systemet, det är inte så mycket för de som bara vill använda det utan att fundera på hur det fungerar.

Sedan när man läser sådana här inlägg blir man ju rätt avskräckt:
Nu frågade jag dig om du testat wiser? Ja, jag har både testat och installerat plejd, jag äger även själv 3 plejdpuckar. Har även en fibaro dinmerpuck.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.