PeterDittmerJurist PeterDittmerJurist skrev:
Det är alltid klokt att undersöka fastigheten noga i samband med köpet. Då kan man upptäcka konstigheter i tid och förhandla om priset.

Men om det står i köpekontraktet att huset, garaget, uterummet eller något annat ska ha en viss storlek och detta inte stämmer, så ansvarar säljaren för det (om det påverkar marknadsvärdet och inte ryms inom mätfel). Det spelar ingen roll om det varit lätt att upptäcka.
Hur lång tid har köparen på sig att "reklamera" ?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hur lång tid har köparen på sig att "reklamera" ?
Inom skälig tid från det att han borde ha upptäckt felet, dock max tio år.
 
Då blev det 3 år i detta fall, så du tror att tingsrätten går på köparens linje?
 
Brukar de inte ha en text i annonsen om att det endast är säljarens uppgifter och att köparen uppmanas göra en uppmätning om det är av vikt?
 
Du och andra budgivare har sett rummet och budat efter det. Hade du betalt mindre om rätt storlek stått i pappret? Ni verkar dessutom vara nöjda med storleken som den är. Gläds åt pengarna du spar på mattan .

Sen tycker jag iof att de uppgifter som står i prospektet ska räknas som undersökta. Om ingen brasklapp lämnats. Har å andra sidan sett hus med papptak där mäklaren hävdar tegel, så jag har nog fel här.
 
  • Gilla
H-Thomasson och 2 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Då blev det 3 år i detta fall, så du tror att tingsrätten går på köparens linje?
Tveksamt med tanke på att det är en stor avvikelse. Det kan falla på att köparen borde ha upptäckt det på en gång och därför inte har reklamerat i tid, men mer troligt faller det på att det är ett upptäckbart fel.
 
M Mellanbarn skrev:
Du och andra budgivare har sett rummet och budat efter det. Hade du betalt mindre om rätt storlek stått i pappret? Ni verkar dessutom vara nöjda med storleken som den är. Gläds åt pengarna du spar på mattan .

Sen tycker jag iof att de uppgifter som står i prospektet ska räknas som undersökta. Om ingen brasklapp lämnats. Har å andra sidan sett hus med papptak där mäklaren hävdar tegel, så jag har nog fel här.
I vårt hus stod det att det var tegelpannor hos både mäklaren och Anticimex - det är granulerad plåt.
Ett hus vi kollade på stämde inte storleken på fastigheten alls mellan förrättningsakten och vad som var angivet i annonsen. Mäklarens kommentar var "Det stämmer, jag har mätt i Google"
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
ITact ITact skrev:
Är man berättigad till någon ersättning då vi själva måste reglera infon om uterummet om vi skulle vilja sälja i framtiden och då plötsligt har en mindre ytan vad vi själva köpte så att säga.
Ja, du kan få ersättning motsvarande mellanskillnaden mellan att skriva "24" istället för "38" i eran kommande fastighetsannons. Någon annan merkostnad vid en framtida försäljning har iallafall jag svårt att se?
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
ITact ITact skrev:
Står att det ska vara 38kvm men får det bara till 24kvm när jag mäter
Praxis är att det ska vara 10-20% avvikelse för att man ska kunna få ersättning när det rör fast egendom. Så du kan ha framgång i en prövning, men det behöver också ställas mot hur stor hela huset är. Framgår det av skrivelsen att uppgiven yta är en cirka uppgift?
 
BeaumontX BeaumontX skrev:
Praxis är att det ska vara 10-20% avvikelse för att man ska kunna få ersättning när det rör fast egendom. Så du kan ha framgång i en prövning, men det behöver också ställas mot hur stor hela huset är. Framgår det av skrivelsen att uppgiven yta är en cirka uppgift?
Varifrån kommer uppgiften om att det krävs 10-20 % avvikelse?
 
Har svårt att se att detta skulle leda någonstans rent juridiskt med tanke på att det är extremt lätt uppgift att kontrollera innan köp av vilken lekman som helst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.