Hej! Vi gjorde ett husköp i oktober - 19 med tillträde i april 2020.

Nu när vi ska lägga om mattan i vårt uterum så upptäcker vi att rummet är mindre än vad som angavs i prospektet. Det slog oss aldrig att kvadratytan inte stämde förrän nu.

Är man berättigad till någon ersättning då vi själva måste reglera infon om uterummet om vi skulle vilja sälja i framtiden och då plötsligt har en mindre ytan vad vi själva köpte så att säga.

Husets förmedlades av en mäklare åt en mäklarkollega så känns lite konstigt att fråga dem direkt. Vet inte riktigt vart vi ska vända oss med våra funderingar och hoppas på lite hjälp härifrån. Alla tips mottages tacksamt.
 
Nej det finns ingen kompensation att inkassera.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
ITact ITact skrev:
Hej! Vi gjorde ett husköp i oktober - 19 med tillträde i april 2020.

Nu när vi ska lägga om mattan i vårt uterum så upptäcker vi att rummet är mindre än vad som angavs i prospektet. Det slog oss aldrig att kvadratytan inte stämde förrän nu.

Är man berättigad till någon ersättning då vi själva måste reglera infon om uterummet om vi skulle vilja sälja i framtiden och då plötsligt har en mindre ytan vad vi själva köpte så att säga.

Husets förmedlades av en mäklare åt en mäklarkollega så känns lite konstigt att fråga dem direkt. Vet inte riktigt vart vi ska vända oss med våra funderingar och hoppas på lite hjälp härifrån. Alla tips mottages tacksamt.
Det kan finnas möjlighet att få prisavdrag. Ett anspråk på prisavdrag ska riktas mot säljaren - mäklarkollegan som jag förstår.

Det är många saker som påverkar möjligheten, bland annat:

- Har areauppgiften tagits med i köpekontraktet?
- Har prospektet lagts som en bilaga till köpekontraktet?
- Hur har areauppgiften uttryckts i köpekontraktet/prospektet?
- Har säljaren lämnat några andra uppgifter om arean i samband med köpet?
- Hur stor är avvikelsen i kvadratmeter och procent?
- Påverkar avvikelsen marknadsvärdet på fastigheten?
- Hur lång tid har gått sedan ni upptäckte avvikelsen?
- Finns det någon friskrivning i köpekontraktet?
 
De flesta mäklare har med en skrivelse om att ytan kan avvika och den som anser att ytan är av betydelse bör låta mäta upp bostaden före köpet. Brukar stå i prospektet (objektbeskrivningen), så kolla efter en sådan skrivelse.

Hur stor är avvikelsen? Är den mindre, så har du troligen inte något att hämta med en sådan skrivelse. Men är den väldigt stor, så kan jag inte se att en sådan friskrivelse skulle hålla i en rättslig prövning.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 6 till
  • Laddar…
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Har en handskriven lapp från säljaren med årtal då saker är gjorda så som nålfiltsmatta 2006, tak uterum 2019. Säljaren har bodde i huset från 2004-2020 och bör ju således veta om hur stort uterummet är
 
BeaumontX BeaumontX skrev:
De flesta mäklare har med en skrivelse om att ytan kan avvika och den som anser att ytan är av betydelse bör låta mäta upp bostaden före köpet. Brukar stå i prospektet (objektbeskrivningen), så kolla efter en sådan skrivelse.

Hur stor är avvikelsen? Är den mindre, så har du troligen inte något att hämta med en sådan skrivelse. Men är den väldigt stor, så kan jag inte se att en sådan friskrivelse skulle hålla i en rättslig prövning.
Står att det ska vara 38kvm men får det bara till 24kvm när jag mäter
 
ITact ITact skrev:
Står att det ska vara 38kvm men får det bara till 24kvm när jag mäter
Tycker att en då stort skillnad måste du ha upptäckt vid visning osv. Så det kan ju inte vara någon form av dolt fel, utan borde hamnat på din undersökningsplikt.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 9 till
  • Laddar…
ITact ITact skrev:
Har en handskriven lapp från säljaren med årtal då saker är gjorda så som nålfiltsmatta 2006, tak uterum 2019. Säljaren har bodde i huset från 2004-2020 och bör ju således veta om hur stort uterummet är
Tidigare skrev du om prospektet. Är lappen med i prospektet? Är prospektet eller lappen bilagda köpekontraktet?
 
ITact ITact skrev:
Står att det ska vara 38kvm men får det bara till 24kvm när jag mäter
För andra som läser denna tråd bör man alltid undersöka bl.à att storleken stämmer överens med uppgifterna om huset. Ni har sett det ni köpt innan och bedömt värdet efter detta. Det går inte att komma över 1 år senare och kräva säljarna på pengar. Speciellt inte få det är ett uterum som är väldigt lätt att mäta upp.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 5 till
  • Laddar…
PeterDittmerJurist PeterDittmerJurist skrev:
Tidigare skrev du om prospektet. Är lappen med i prospektet? Är prospektet eller lappen bilagda köpekontraktet?
nej står inget om bilaga i köpekontraktet.

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
För andra som läser denna tråd bör man alltid undersöka bl.à att storleken stämmer överens med uppgifterna om huset. Ni har sett det ni köpt innan och bedömt värdet efter detta. Det går inte att komma över 1 år senare och kräva säljarna på pengar. Speciellt inte få det är ett uterum som är väldigt lätt att mäta upp.
sant antar jag, men jag trodde ju aldrig att en mäklare som säljare och hans chef som mäklare skulle blåsa sin köpare. jag är ju 100 på att säljaren visste om att uterummet inte är 38kvm fast det står i prospekt, då säljaren bytt matta 2 år efter dem flyttade in. och seden 2019 beställde tak.

38kvm är nog såhär i efterhand garagets storlek.

säljaren hade nån försäkring hos anticimex. ska ringa och höra med dem.
 
PeterDittmerJurist PeterDittmerJurist skrev:
Det kan finnas möjlighet att få prisavdrag. Ett anspråk på prisavdrag ska riktas mot säljaren - mäklarkollegan som jag förstår.

Det är många saker som påverkar möjligheten, bland annat:

- Har areauppgiften tagits med i köpekontraktet? Nej
- Har prospektet lagts som en bilaga till köpekontraktet? nej
- Hur har areauppgiften uttryckts i köpekontraktet/prospektet? inget i köpekontrakt men i prospektet så står det 38kvm uterum
- Har säljaren lämnat några andra uppgifter om arean i samband med köpet? ja, mäklaren stoltserade med 38kvm uterum på visning
- Hur stor är avvikelsen i kvadratmeter och procent? 14kvm av 38kvm 36,84% ? räknar jag rätt?
- Påverkar avvikelsen marknadsvärdet på fastigheten? kan jag tycka.
- Hur lång tid har gått sedan ni upptäckte avvikelsen? märkte det i veckan
- Finns det någon friskrivning i köpekontraktet?
kan inte se nån
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
För andra som läser denna tråd bör man alltid undersöka bl.à att storleken stämmer överens med uppgifterna om huset. Ni har sett det ni köpt innan och bedömt värdet efter detta. Det går inte att komma över 1 år senare och kräva säljarna på pengar. Speciellt inte få det är ett uterum som är väldigt lätt att mäta upp.
Det är alltid klokt att undersöka fastigheten noga i samband med köpet. Då kan man upptäcka konstigheter i tid och förhandla om priset.

Men om det står i köpekontraktet att huset, garaget, uterummet eller något annat ska ha en viss storlek och detta inte stämmer, så ansvarar säljaren för det (om det påverkar marknadsvärdet och inte ryms inom mätfel). Det spelar ingen roll om det varit lätt att upptäcka.
 
  • Gilla
OlssonX
  • Laddar…
PeterDittmerJurist PeterDittmerJurist skrev:
Det är alltid klokt att undersöka fastigheten noga i samband med köpet. Då kan man upptäcka konstigheter i tid och förhandla om priset.

Men om det står i köpekontraktet att huset, garaget, uterummet eller något annat ska ha en viss storlek och detta inte stämmer, så ansvarar säljaren för det (om det påverkar marknadsvärdet och inte ryms inom mätfel). Det spelar ingen roll om det varit lätt att upptäcka.
det står inget i köpekontraktet om storlek på varken hus, uterum, tomt, eller garage. brukar det inte vara praxis att ha med det? var säljaren och hans chef (mäklaren) smarta och utelämnade det med mening?
 
ITact ITact skrev:
det står inget i köpekontraktet om storlek på varken hus, uterum, tomt, eller garage. brukar det inte vara praxis att ha med det? var säljaren och hans chef (mäklaren) smarta och utelämnade det med mening?
Det kan vara så att de var smarta.

På dina svar verkar det inte som att det är en avtalad egenskap att uterummet ska ha en viss storlek.

Du har dock haft berättigade förväntningar med hänsyn till uppgifterna i prospektet. Men då blir det fråga om det är ett dolt fel eller inte.

Det finns ett berömt rättsfall där en avvikelse på åtta procent anses vara ett dolt fel. Det är mer tveksamt när det är en så stor avvikelse. Kolla med försäkringsbolaget och se vad de säger.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.