Har lagt golv i köket med plankor åt ett håll. Ska börja med hallen som delar en öppning med köket. Exakt samma golv är det. Jag fick ju för mig att jag måste fortsätta lägga golvet i samma riktning i hallen. Men fick höra nu att det ska man absolut inte göra. Hallen som ligger närmast köket är avlång och det skulle tydligen spela roll varför man inte skulle lägga golvet i samma riktning som i närliggande rum.

Kan någon förklara detta?
 
Ett långsmalt rum känns nog längre och smalare om du lägger golvet i rummets riktning och det kanske man vill undvika men det är en smaksak. Oavsett, i ditt fall skulle jag självklart lägga golvet åt samma håll i båda rummen. Man brukar ju vilja skapa enhetlighet mellan rummen och det förstör du helt om du lägger golvplanken åt olika håll.
 
  • Gilla
@ndreas
  • Laddar…
Så det är bara därför, ok Tackar! :)
 
BirgitS
Vet inte vad det är för golv som du har lagt och hur hallen ser ut men t.ex. för parkettbrädor kan det vara förbjudet i instruktionerna att lägga det tvärs en smal hall eftersom det inte går att uppfylla kraven på att det måste finnas minst en skarv på varje rad, det ska vara ett minsta avstånd mellan skarvarna och ett minsta avstånd mellan väggen och närmsta skarv.

Det känns ofta bättre att gå längs brädorna än tvärs dem. Skarvarna syns mindre om brädorna ligger i ljusets riktning.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Vet inte vad det är för golv som du har lagt och hur hallen ser ut men t.ex. för parkettbrädor kan det vara förbjudet i instruktionerna att lägga det tvärs en smal hall eftersom det inte går att uppfylla kraven på att det måste finnas minst en skarv på varje rad, det ska vara ett minsta avstånd mellan skarvarna och ett minsta avstånd mellan väggen och närmsta skarv.

Det känns ofta bättre att gå längs brädorna än tvärs dem. Skarvarna syns mindre om brädorna ligger i ljusets riktning.
Det är vinylklickgolv. En hel planka ryms iaf om man sätter på bredden i den långa delen av hallen, men jag får fundera lite till på vad som blir bäst.
 
BirgitS
Du behöver lusläsa läggningsinstruktionerna för det kan bli knepigt att uppfylla alla regler. Eventuellt behövs det en skarv på varje rad för att inte brädorna ska bågna.
 
Vad betyder det att hallen är ”avlång”, vilka mått har hallen?
 
Det är en hel vetenskap där det blir massor av motstridiga regler hela tiden. Ju mer man läser ju värre blir det. Jag har haft flera sömnlösa nätter över hur vi skulle lägga golven i sovrummen som ansluter från en långsmal hall :crysmile:.

Har man golvvärme ska man dessutom lägga planken tvärs slangen…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.