M
tveksamt tveksamt skrev:
Vad menas egentligen med frågan "Hur många procent av vindkraften är återvinningsbar enligt Svensk Vindenergi?"
Hur stor del av vindkraftverken som är återvinningsbara?
Ja den frågan är knepig. Branschorganisationan anger en andel man anser "kan" återvinnas, det har inget att göra med vad som faktiskt kommer att återvinnas. Nedmontering i stor skala har ännu inte påbörjats och ekonomiska krav på nedmonteringsbudget begränsas till ca 1/2 miljon. Det räcker knappast långt och framför allt är det tveksamt att betongfundamenten, vilket utgör den största viktandelen av ett vindkraftverk, över huvud taget kommer återvinnas utan troligen kommer de lämnas i marken. Så några 85% kommer det inte bli, det är ett rent marknadsföringstrick.

Ansvaret är f.ö. kopplat till verksamhetsutövaren, men om denne inte kan hållas ansvarig t.ex. p.g.a. konkurs hamnar ansvaret på markägaren.

Men i Tyskland löser man det på bästa (?) sätt!

According to the wind industry, decommissioned turbines so far have often been sold abroad to continue producing power in another country, often outside the EU
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 2 till
  • Laddar…
Jag fick 7/10 rätt, vilket är bättre än 220 andra personer som har gjort quizet "Vad kan du om vindkraft?"
Jag var bättre på kärnkraft, vill jag minnas.
 
P Prodigys skrev:
Finns rätt gott om dom här också, när jag kör hem från jobbet kan man från en plats räkna till över 40 vindkraftverk inom synhåll. Kanske en radie på 4-5 mil.
Och jag ser flera hundra blinka om kvällarna. Nu talas det även om havsbaserad vindkraft här uppe, fruktansvärt tråkigt om det blir av då vi i princip får det i alla väderstreck. Mer vindkraft i södra Sverige!
 
Z
harry73
F
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.