Hur ska man gå tillväga om man inte har plats för ett expanssionskärl? Har idag ett öppet kärl som är på 30 liter som sitter så högt det bara går i huset (1,5 m över högsta elementet), utrymmet är cirka 50 cm brett, 50 djupt och 50 högt (format trekantigt). Har ett värmesystem som idag går över vad kärlet klarar vilket innebär att jag måste hålla pannan och tank mellan 40-80 grader hela tiden (lite spring till pannrummet!). Om jag ska byta panna och fortsätta köra med ved, vill jag ha ett mycket större kärl, problemet är att jag inte kan få in hur mycket som helst... Hur ska man då göra?
 
Får du inte plats med ett öppet kärl får du installera ett tryckkärl i källaren/pannrummet.
 
Kan man bara plocka bort det öppna kärlet och plugga igen röret som ledde fram till det då? Behövs det mycket större med tryckkärl? Merkostnad?
 
du måste veta hur mycket vatten du har i din värmesystem= radiatorer + panna+ ev. akumulatortank för att kunna beräkna hur stor expkärl du behöver.... när du vet vattenvolym så kan du söka vidare om hur man beräknar expansionskärlets volym.
30l öppen expkärl klarar max 600l vatten om jag minns rätt.

gaia
 
Det är olämpligt att plugga röret på vinden, då har du ett pluggat rör genom huset som kan börja läcka, bättre att koppla loss och plugga i källaren.
Ett öppet kärl ska vara ca 5-6 % av systemvolymen, för ett slutet tryckkärl är volymen beroende av total systemvolym, vattenpelarens höjd, systemets max arbetstemp och tryck. På Beulcos hemsida finns ett excelark för beräkning.
Dessutom måste det vid fastbränsleeldning med slutet system finnas tre av varandra oberoende skydd för skadligt höga tryck och temperaturer som kan orsaka personskada, dvs en säkerhetsventil + två skydd till. Vanligtvis installerar man en sk syrventil som kyler pannan vid en ev kokning och sedan brukar det finnas ett skydd i pannan som stoppar fläkten.
Det finns ett antal trådar om detta, sök i forumet.
Det låter krångligt när man radar upp det såhär men det är ganska enkelt när man börjar rådda i det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.