Claes Sörmland
K Koip69 skrev:
Ok det kan med andra ord bli riktigt dyrt om jag väljer att betala själv :( hur mycket går bilning och återställning av bjälklag på ungefär?
Sista fakturan jag såg med höga stockholmspriser var kring 30 000 kr att bila bort hela gjutningen i ett badrum och bygga en ny. Detta är alltså den övre prisklassen som jag ser det. Att bara bila rännor i betongen, lägga ned avloppsrören och laga med ROT-betong är en billigare lösning som föredras om möjligt. Allt beror på din lägenhets förutsättningar.

En badrumsrenovering i Stockholm drar lätt iväg uppåt 200 000-300 000 kr beroende på förutsättningar och materialval.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det måste vara ett missförstånd. Kommunen har ingen lagrum för att lägga sig i enskilda golvbrunnar eller exakt hur avloppsgrodan är dragen. Det kan vara så att någon okunnig och kanske rädd person i styrelsen tror att det krävs en bygganmälan för att ändra på detta och har spritt felaktig information i styrelsen. Men så är det alltså inte. Bygganmälan krävs vid större förändringar än så.



Att du får vänta på stambyte är ju inget argument för att hindra dig för att installera en golvbrunn. Däremot är det bra att tänka på för din del att ditt badrum inte är för evigt om stambyte kommer de närmsta åren. D v s din "investering" i ett nytt badrum kan gå förlorad.
Ja därför är det ett helt absurt argument från föreningens sida liksom att kommunen har godkänt lösningen - för 40 år sedan...
 
  • Gilla
HEM2121
  • Laddar…
Jag vill ju inte renovera badrummet nu bara för att kanske behöva riva upp det igen om ett par år :(
 
H
K Koip69 skrev:
Problemet är att BRF vägrar så därför undrar jag hur mycket det skulle kunna kosta om jag betalar själv: ledningar måste dras då även dessa är obefintliga.
Frånta om de kan vägra. Antar att måste göra det enl. 2022 års branschregler. Försäkringsbolaget kan kräva detta. Om BRF är påstridig så får ni skriva ett papper att ni frånsäger er allt ansvar och att föreningen får betala för alla eventuella skador om man frångår branschreglerna.
 
Claes Sörmland
K Koip69 skrev:
Jag vill ju inte renovera badrummet nu bara för att kanske behöva riva upp det igen om ett par år :(
Ligger stambytet endast ett par år in i framtiden? Då kanske enklast och billigast reparation är det bästa? Typ våtrumsmatta och duschkabin. Och uthärda.
 
Har tyvärr inte fått någon exakt tidsangivelse - så vet faktiskt varken ut eller in… ganska mycket pengar att som privatperson lägga på en golvbrunn samtidigt känns det inte alls bra renovera utan att en golvbrunn anläggs särskilt som det är osäkert hur försäkringsbolag ställer sig till det vid en eventuell framtida vattenskada ‍♀️
 
H HEM2121 skrev:
Frånta om de kan vägra. Antar att måste göra det enl. 2022 års branschregler. Försäkringsbolaget kan kräva detta. Om BRF är påstridig så får ni skriva ett papper att ni frånsäger er allt ansvar och att föreningen får betala för alla eventuella skador om man frångår branschreglerna.
Vad tror du kan hända rent juridiskt om BRF vägrar skriva på ett sådant avtal?
 
V
K Koip69 skrev:
Hej!
Finns det någon som har erfarenhet av hur en bostadsrättsförening hanterade obefintlig golvbrunn vid renovering av fuktskadat badrum? Och vad det kan kosta att installera en golvbrunn?
Ja du finns de ingen golvbrunn..Kan de kosta precis vad som helst då ingen här har koll på förutsättningarna
 
K Koip69 skrev:
Vad tror du kan hända rent juridiskt om BRF vägrar skriva på ett sådant avtal?
Ingenting, du är skyldig att bygga på ett visst sätt oavsett vad yra höns i styrelsen påstår/låtsas om! Det är inte tal om något avtal. Vad står det i stadgarna om renoveringar och medlemmens respektive föreningens ansvar?
 
H
K Koip69 skrev:
Vad tror du kan hända rent juridiskt om BRF vägrar skriva på ett sådant avtal?
Förmodligen inte mycket. Men ansvaret bör ju ligga på BFR om de anlitar ett företag som inte utför arbetet enl. Branschreglerna. Jag skulle kolla med Hallo konsument och/eller Villaägarna.
 
Claes Sörmland
H HEM2121 skrev:
Förmodligen inte mycket. Men ansvaret bör ju ligga på BFR om de anlitar ett företag som inte utför arbetet enl. Branschreglerna. Jag skulle kolla med Hallo konsument och/eller Villaägarna.
Föreningen har ju ett ansvar enligt bostadsrättslagen att hålla huset i gott skick (7 kap. 4 §). Men det enda skydd som finns för en enskild bostadsrättshavare mot om föreningen inte håller lägenheten och huset i gott skick är ju möjligheten att utföra reparationsåtgärder på föreningen bekostnad efter tillsägelse av styrelsen och den inte agerar.

Man jag undrar om denna reglering verkligen kommer till användning och vad som händer om styrelsen inte vill ersätta reparationskostnaden. Stämning av föreningen?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ingenting, du är skyldig att bygga på ett visst sätt oavsett vad yra höns i styrelsen påstår/låtsas om! Det är inte tal om något avtal. Vad står det i stadgarna om renoveringar och medlemmens respektive föreningens ansvar?
Jag har begärt ut stadgarna från HSB ännu utan resultat :( men jag minns att jag tidigare sett en skrivelse på hemsidan om att vid renovering ska det återställas till ”befintligt skick”, dvs. UTAN golvbrunn. Ska leta på hemsidan i dag igen för att se om jag hittar lydelsen samt stadgarna.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Föreningen har ju ett ansvar enligt bostadsrättslagen att hålla huset i gott skick (7 kap. 4 §). Men det enda skydd som finns för en enskild bostadsrättshavare mot om föreningen inte håller lägenheten och huset i gott skick är ju möjligheten att utföra reparationsåtgärder på föreningen bekostnad efter tillsägelse av styrelsen och den inte agerar.

Man jag undrar om denna reglering verkligen kommer till användning och vad som händer om styrelsen inte vill ersätta reparationskostnaden. Stämning av föreningen?
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Föreningen har ju ett ansvar enligt bostadsrättslagen att hålla huset i gott skick (7 kap. 4 §). Men det enda skydd som finns för en enskild bostadsrättshavare mot om föreningen inte håller lägenheten och huset i gott skick är ju möjligheten att utföra reparationsåtgärder på föreningen bekostnad efter tillsägelse av styrelsen och den inte agerar.

Man jag undrar om denna reglering verkligen kommer till användning och vad som händer om styrelsen inte vill ersätta reparationskostnaden. Stämning av föreningen?
Tack för tipset jag ska kolla med Hallo konsument samt Villaägarna tänker att något borde det väl gå att göra om BRF vägrar uppfylla sina skyldigheter? Men i det här fallet är ju problemet att BRF anser att de inte har dessa skyldigheter eftersom de hävdar att kommunen godkänt den här lösningen på 80-talet.
 
K Koip69 skrev:
Tack för tipset jag ska kolla med Hallo konsument samt Villaägarna tänker att något borde det väl gå att göra om BRF vägrar uppfylla sina skyldigheter? Men i det här fallet är ju problemet att BRF anser att de inte har dessa skyldigheter eftersom de hävdar att kommunen godkänt den här lösningen på 80-talet.
Du ska bli medlem i : https://www.bostadsrattsagarna.se/
Villaägarna är inte för bostadsrätter.
 
Claes Sörmland
K Koip69 skrev:
Tack för tipset jag ska kolla med Hallo konsument samt Villaägarna tänker att något borde det väl gå att göra om BRF vägrar uppfylla sina skyldigheter? Men i det här fallet är ju problemet att BRF anser att de inte har dessa skyldigheter eftersom de hävdar att kommunen godkänt den här lösningen på 80-talet.
Föreningen har nog inga skyldigheter att installera en golvbrunn om lägenheten ursprungligen vid upplåtelsen tillträddes utan en sådan. Om föreningen senare har tagit bort golvbrunnen så kan nog bedömningen bli en annan. Det är knappast gott skick att ändra på lägenheten så att den inte följer BBR. Och golvbrunn har varit med länge länge i byggstandarden i Sverige.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.