Haft greenly och blivit satt på timavläsning, EON vägrar att ändra tillbaka. Elhandelsbolaget säger att det inte ska spela någon roll hur ens mätare är avläst men det gör det man får timpris... Elnätsägarna EON mm vägrar att gå tillbaka om man en gång fått timavläsning aktiverad. Jag gissar att när alla fått sina elmätare bytta till årsskiftet 23/24 så kommer alla att få timavläsning och ett dyrare elpris som följd om man inte kan flytta sin förbrukning.
 
E Ecke16 skrev:
Jag gissar att när alla fått sina elmätare bytta till årsskiftet 23/24 så kommer alla att få timavläsning och ett dyrare elpris som följd om man inte kan flytta sin förbrukning.
Varför skulle alla få ett dyrare elpris? Månadspriset baseras ju på ett genomsnitt av alla kunders förbrukning under månadens alla timmar. Om alla byter till timdebitering så borde ca hälften få dyrare och hälften billigare elkostnad.
Förmodligen får en större andel sänkt kostnad eftersom man får möjlighet att styra priset genom sina levnadsvanor...
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
useless useless skrev:
Varför skulle alla få ett dyrare elpris? Månadspriset baseras ju på ett genomsnitt av alla kunders förbrukning under månadens alla timmar. Om alla byter till timdebitering så borde ca hälften få dyrare och hälften billigare elkostnad.
Förmodligen får en större andel sänkt kostnad eftersom man får möjlighet att styra priset genom sina levnadsvanor...
Nej du har fel. Månadspriset är dygnsnittet över 1 månad. Just nu 40 öre på 11 dagar
 
  • Haha
Magnus E K
  • Laddar…
Har du någon källa på det? Alla ställen jag har kollat på säger att det volymvägda månadsmedelpriset baseras på timpriset för alla kWh elbolaget har köpt och sålt under månaden.

T ex skriver e.on så här om hur månadspriset räknas ut:

Våra kunder använder inte lika mycket el under dygnets alla timmar, utan kunderna förbrukar oftast mer el på morgonen och på kvällen när man exempelvis kommit hem från jobbet. Eftersom det är utbud och efterfrågan som bestämmer priset på el innebär det att priset oftast är lite dyrare under morgontimmarna samt under eftermiddagstimmarna. Volymvägningen återspeglar den ökade kostnad som vi som elleverantör har för att köpa in elen till våra kunder då de oftast förbrukar mer el i de dyrare timmarna.
 
  • Gilla
JanneJanne123 och 1 till
  • Laddar…
H Hampus55 skrev:
Det står inte timpris på fakturan. Timpris är också rörligt
Det stämmer inte. Jag har vanligt rörligt pris och betalade 94 öre för oktober. Priset baseras väll på elbolagets kunders förbrukning och kan skilja en del mellan olika elhandelsföretag? Det är väll alltid ett påslag på spotpriset??
 
Dyrare pris var väl en felformulering, man förbrukar sin el under dyrare timmar. Tror att man har månadsavläsning men greenly har bett elnätsägaren att aktivera timavläsning och det gör att man kommer ha timpris istället för månadsmedelpriset även att det står att man har månadsavläsning. EON mfl gör så.
 
Jag har alltid betalat spotpriset som har varit genomsnittet på börsen och exakt på pricken. Skickar bild på genomsnittet hittils
 
Här
 
  • Graf över elpriser, prognos för november, jämförelse över flera år, svenska, nedgång i pris.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ni som betalade mer än 80.65 öre i oktober har timpris utan att veta om det
 
  • Skärmklipp av elpriser visar prisökning för oktober 2020 till 2022.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Haha
Magnus E K och 1 till
  • Laddar…
H Hampus55 skrev:
Nej du har fel. Månadspriset är dygnsnittet över 1 månad. Just nu 40 öre på 11 dagar
Om man har månadspris betalar man Nordpool's spotpris och ett volympåslag som är motsvarar kostnaden för att elhandlaren behövt köpa in olika mycket el vid dygnets alla timmar. Detta påslag betalar alla kunder lika mycket. Så hälften får ett bättre pris än om de hade haft timpris och hälften får ett sämre pris.
 
H Hampus55 skrev:
Ni som betalade mer än 80.65 öre i oktober har timpris utan att veta om det
Låt oss räkna på min faktura med mitt avtal!

80,65 öre/kWh månadsspotpris Oktober SE4
+ 6 öre påslag/kWh enligt avtal
+ 0.60 öre/kWh elcertifikatavgift
= 87,25 öre

+ 8,603 öre/kWh vilket jag antar är inköpskostnader.
= 95,853 öre/kWh vilket är mitt bruttopris/kWh

-10,0 öre/kWh rabatt enligt avtal
---------------
Mitt pris: 85,85 öre öre/kWh
- 80,65 öre/kWh spotpris
= 5,2 öre/kWh dyrare än rent spotpris.

I inköpskostnader & påslag (14,603 öre/kWh) ingår då:
Volymvägningskostnad, Balanskostnad, Kostnad för ursprungsgarantier, Avgifter till Nordpool, Avgifter till Svenska kraftnät, Avgift till eSett.

Dessa avgifter ingår inte i medelspotpriset.
 
H Hampus55 skrev:
Jag har alltid betalat spotpriset som har varit genomsnittet på börsen och exakt på pricken. Skickar bild på genomsnittet hittils
I så fall gör ditt elhandelsbolag en dålig affär. "vanliga" konsumenter förbrukar mer el när den är dyrare, så elbolaget kommer att få betala en högre kostnad för all el dom köper in under månaden än medelpriset.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Om man läser vad man skriver på i fullmakten man ger till Greenely så står det uttryckligen där att man är medveten om att elnätsbolaget kan lägga om till timavräkning och att detta kan påverka ens elhandelsavtal.

Exakt varför det funkar så behöver man förstås vara mer insatt för att inse, men jag tycker ändå att det står tydligt i den fullmakt man skriver under att den risken finns.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Att man inte läst vad man godkänt är en sak men att elnatsägaren sen vägrar ställa tillbaka är en annan sak. Gissningsvis bara ett par knapptryckningar bort i en dator.
 
  • Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
E Ecke16 skrev:
Att man inte läst vad man godkänt är en sak men att elnatsägaren sen vägrar ställa tillbaka är en annan sak. Gissningsvis bara ett par knapptryckningar bort i en dator.
Absolut! Och den saken har Energimarknadsinspektionen vad jag förstås startat ett tillsynsärende kring.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.