Hej allihopa!

Vi har flyttat in i vår nya hem för en några månader sen och så klar har man börjat att renovera eftersom 70 tals standar är trevlig men det finns bättre.

Jag har börjat med ett litet rum för att veta vad jag kan förvänta mig i framtiden på nästkommande ytor.

Och så har jag kommit till en dilemma, innervägg var tretex, inga kontanter där, men bakom fanns det reglar med en träfiber aktig fyllning som är fast på reglarna. Vilket jag föreställer mig är isolering. Vad ska göra med detta?
Jag tänkte gipsa rummet. Ska jag använda något brandsäker gips? Är isolering tillräckligt eller kanske regla på och isolera ytterligare med kanske 60?

Ja, detta kommer att bli roligt! Tack på förhand :)
 
  • Ett rum under renovering med blottade väggar, isolering, plasttäckning och ett fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M Mizogoal skrev:
Hej allihopa!

Vi har flyttat in i vår nya hem för en några månader sen och så klar har man börjat att renovera eftersom 70 tals standar är trevlig men det finns bättre.

Jag har börjat med ett litet rum för att veta vad jag kan förvänta mig i framtiden på nästkommande ytor.

Och så har jag kommit till en dilemma, innervägg var tretex, inga kontanter där, men bakom fanns det reglar med en träfiber aktig fyllning som är fast på reglarna. Vilket jag föreställer mig är isolering. Vad ska göra med detta?
Jag tänkte gipsa rummet. Ska jag använda något brandsäker gips? Är isolering tillräckligt eller kanske regla på och isolera ytterligare med kanske 60?

Ja, detta kommer att bli roligt! Tack på förhand :)
När du pratar om innerväggen, menar du då insidan av ytterväggen som du tagit kort på.
Du kan antagligen få ut all info på hur väggar m.m. är uppbyggd om du beställer handlingar från kommunen. Där brukar det också stå k-värde ( Hur bra isoleringen är) på väggar m.m.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
I
Vi har också väldigt mycket spånskiva i vårt 70 tals hus. I väggarna har vi vanliga 45x45 reglar, på dem sitter det 10 mm masonit. Innerväggar har ingen isolering(om inte vi renoverat dem) men ytterdörrarna har såklart och på det sitter det en ångspärr(åldersbeständig plast). Vi har bara storrenoverat köket, där satte vi isoering i alla väggar samt OSB(10mm)\Gips(12mm). Övriga rum har vi bara satt renoveringgips(6mm) ovanpå spånskivan(10mm).

Gipsskivor använder man just för att bromsa brand, tror inte det behövs några speciellt brandsäkra.
 
Hultsfredshus använde något man kallade fiberplank i ytterväggarna och hade en självbärande funktion så att de husen saknar vanliga reglade stommar.
 
Magnus E K
Tråkigt att det inte fanns kontanter i väggen.
 
Vad du ska göra beror kanske lite på vad som händer på utsidan?

Jag skulle regla med 45x70 invändigt (ta bort masoniten och tretex) sedan plast, OSB och vanlig gips.
 
Tack för alla svar! Man blir lite klokare med var och en, samt lite deppig att inta ha hittat kontanter än, det finns flera rum, dock, så hoppet lever kvar :D

Det är en sådant hultfreds bygg som som man se på detaljer att bygget. De där plankor är 95 tjocka enligt riktning och utanför är 120 mexitegel. Hittat inte k värdet på det så får leta vidare.
 
  • Mätband inuti isolerad vägg, mäter rördiameter, byggnadskontext, närbild, ingen person synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Det är en teknisk ritning eller konstruktionsritning relaterad till bygg eller anläggning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
M Mizogoal skrev:
Tack för alla svar! Man blir lite klokare med var och en, samt lite deppig att inta ha hittat kontanter än, det finns flera rum, dock, så hoppet lever kvar :D

Det är en sådant hultfreds bygg som som man se på detaljer att bygget. De där plankor är 95 tjocka enligt riktning och utanför är 120 mexitegel. Hittat inte k värdet på det så får leta vidare.
Det står i den tekniska beskrivningen. Inte på själva ritningarna
 
Det finns många sådana hus med fiberplank.
45 mm reglat med isolering är väl inte fel, men fungerar även utan. Jag skulle satt OSB och sedan gips, men det kanske fäster bra utan OSB. Har inte skruvat i fiberplank.
Däremot skulle jag kolla bjälklagsisolering om du även byter golv. Brukar inte vara fyllt mot yttervägg i bjälklaget och där kan det bli golvdrag. Så jag har fyllt 600-1200 mm från yttervägg i hela bjälklagshöjden, kan göra mera än 45 mm extra på yttervägg.
 
A AndersS skrev:
Det finns många sådana hus med fiberplank.
45 mm reglat med isolering är väl inte fel, men fungerar även utan. Jag skulle satt OSB och sedan gips, men det kanske fäster bra utan OSB. Har inte skruvat i fiberplank.
Däremot skulle jag kolla bjälklagsisolering om du även byter golv. Brukar inte vara fyllt mot yttervägg i bjälklaget och där kan det bli golvdrag. Så jag har fyllt 600-1200 mm från yttervägg i hela bjälklagshöjden, kan göra mera än 45 mm extra på yttervägg.
Jag är lite mer inne på, åtminstone i sovrummen, inte regla om det inte är absolut nödvändigt. Huset är uppdelad i väldigt stora gemensamma rum(ok att regla) och mindre sovrum.
Kanske byta ångspärren och gipsa på ”reglarna ”(ramen runt de plankor) blir ändå bra?
Golven är en helt annat värld att tänka på haha vill gärna komma under den och kolla, eventuellt plocka bort luft rör som finns under.
Tydligen har huset en tvångstilluftssystem som med hjälp av en mekanisk fläkt suger in luften genom skorstenen och delar ut den i huset genom rör under golvet. Fattar inget om varför de gjorde så, 70 tal helt enkel antar jag…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.