Håller på och bygger garage.
Garaget kommer bli på 56 kvm. Jag skall lägga in vattenburen golvvärme i det.

Hur mycket bör man isolera under plattan?

Vanliga cellplast skivor eller ska man sattsa på något annat?

Tacksam för alla svar och funderingar!

/spoon195
 
Mikael_L
Om det var mitt garage och jag var säker på att det aldrig ska bli annat än garage då skulle jag inte lägga mer än 200mm, eventuellt neråt 100mm också. Men då ska man nog inte sikta på att ha mer än en låg grundvärme i garaget på kanske max 10gr. Sen kan man ju ha en liten byggvärmefläkt att dra på med då det är dags att meka, energiläckaget nedåt blir inte så stort när det endast är luften och inte plattan som är riktigt varm.

Kommer garaget hux-flux i framtiden byggas om till ungdomshus, gästsuga, gillestuga, kontor eller vad folk nu bygger om sina garage till, då ska det nog vara minst 200mm under och upp till 300mm för att inte få allt för stora energiräkningar att tampas med.

Om man fimpar golvärmen och sätter vanliga radiatorer istället får man mindre förluster nedåt, men det vore väl synd att behöva skrota golvvärmen.

Men det är som sagt hur jag skulle gjort, i mälarregionen geografiskt sett (det har ju också betydelse).
 
Jag satte 140mm under plattan i mitt garage och det funkar bra även uppe i Tornedalen.
Svårt att veta hur mycket värme som går ner men jag tror att största vinsten är att ha en bra port, jag har själv en taksjutport (crawford) och vid -30 grader ute så falskade rätt mycket vid sidorna av porten.
Jag hade ca -15 längst nere i hörnen på porten på insidan men golvet var +4.
Men det är ju inte så ofta -30.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.