Hej

Flyttar snart in i hus med sambon. Har dock tänkte renovera men vet ej vilket som är bästa upplägget för främst kök och vardagsrum. Tänkte höra om ni har några åsikter! Lägger in lite hur vi tänkt och ursprunglig planlösning! Gillar tanken på öppen planlösning.
 
  • Ritning av entréplan: vardagsrum, kök, matplats, arbetsrum, wc, hall, garage och balkong. Skala kan avvika från verkligheten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arkitektonisk ritning av en lägenhetsplan, möblerad, inkluderar kök, matsal och vardagsrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
som jag kan se så är det redan en lagom öppen planlösning som är lätt att möblera. Du kan definitivt laga mat och kommunicera med gäster vid matbordet om det är det du är ute efter.
Mitt råd är att flytta in och bo in sej i ca 1 år och fundera på vad som ska ändras och det viktigaste ... varför ska det ändras.
Försök möblera skall enligt din nya planlösning så kanske upptäcker du svaga punkter? Ska du ha tv, soffan/ soffor/ fotöljer? , matbord ( 4-6-8 platser?) i det öppna planlösningen?
 
  • Gilla
Jiji och 1 till
  • Laddar…
Tack för svar! Saken är den att vi kommer från ett väldigt fräscht kök med induktion pyrolys ugn osv osv till detta. Vi snackar orenoverat sen 1969. Stänkskiva I trä osv. Hade varit skönt o renovera de innan inflyttning med överlapp då vi testat bo utan kök under renovering tidigare vilket är hyfsat jobbigt. Gillar öppen plan och kunna umgås samtidigt som man står i kök!
 
BirgitS
M Memme112 skrev:
Gillar öppen plan och kunna umgås samtidigt som man står i kök!
Nu vet jag inte hur era tankar går men sånt där ändrar sig ofta när det kommer in barn i hushållet.
Gästerna kan ju också uppskatta att slippa se röran i köket när de sitter i soffan.

Det är ju väldigt olämpligt (farligt) att ha diskho och häll i olika bänklängder när det finns barn eftersom det har hänt så många svåra skållningsolyckor när folk bär pasta- och potatiskastruller från hällen till hon över golvet.

Jag håller med gaia om att det är bäst att bo in sig ett år först. Det kanske visar sig att hallen är fullkomligt omöjlig att använda i praktiken eller att det verkligen behövs en dusch till eller taket måste läggas om så något annat måste prioriteras.

Om det är omöjligt att leva med spisen i ett år så köp en ny eller begagnad spis. Om träbänkskivan i alla fall ska slängas ut om ett år så gör det ju inget om den blir förstörd.
 
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.