Lite inne på det här med kabelvisning o.dyl, vad jag förstått har kabelägaren för telefon och ADSL ansvaret för kabeln fram till första jacket. Vad är egentligen första jacket? Hur vet man som fastighetsägare var detta ligger?

Det första jack som synligt finns i huset är bakom ett doslock då jag fick lov att skarva telekabeln till andra rummet för att ADSL-routern skulle räcka.. (kanske var dumt?).

Hur är det med kraftkabel? Är det nätägarens ansvar fram till mätarskåpet inne i byggnaden (eller ute om det är ett utvändigt mätarskåp?).

Kan vara intressant att känna till om det blir något som händer med kabeln på vägen, om den behöver bytas eller så.

Vattenledningen vill jag minnas är vid AV-ventilen precis vid tomtgräns (svårt för nätägaren att stänga av vattnet annars om jag skulle barrikadera dörren...).
 
B bradgard skrev:
Det första jack som synligt finns i huset är bakom ett doslock då jag fick lov att skarva telekabeln till andra rummet för att ADSL-routern skulle räcka.. (kanske var dumt?).
Det behöver inte vara ett fysiskt jack utan det är övergången mellan markkabel/kk-tråd/luftledning och fastighetens/bostadens ledningar, den kan vara en kopplingsplint i mätar/medieskåpet.


B bradgard skrev:
Hur är det med kraftkabel? Är det nätägarens ansvar fram till mätarskåpet inne i byggnaden (eller ute om det är ett utvändigt mätarskåp?).
Det är olika, men oftast första plinten innanför tomtgränsen, kan vara vid servicesäkringslåda, mätarplats.


B bradgard skrev:
Vattenledningen vill jag minnas är vid AV-ventilen precis vid tomtgräns (svårt för nätägaren att stänga av vattnet annars om jag skulle barrikadera dörren...).
Oftast ligger överlämningspunkten 0,5 meter UTANFÖR tomtgränsen.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Det behöver inte vara ett fysiskt jack utan det är övergången mellan markkabel/kk-tråd/luftledning och fastighetens/bostadens ledningar, den kan vara en kopplingsplint i mätar/medieskåpet.




Det är olika, men oftast första plinten innanför tomtgränsen, kan vara vid servicesäkringslåda, mätarplats.




Oftast ligger överlämningspunkten 0,5 meter UTANFÖR tomtgränsen.
Antar att man lär ta frågan vidare till respektive nätägare för att vara säker?
 
Mikael_L
B bradgard skrev:
Hur är det med kraftkabel? Är det nätägarens ansvar fram till mätarskåpet inne i byggnaden (eller ute om det är ett utvändigt mätarskåp?).
Som regel äger och ansvarar nätägaren för själva mätaren samt ledningen fram till mätaren. Inget mer.

Men då kunden äger själva mätarskåpet eller mätartavlan så blir det lite intressant att det då ofta finns 3 st säkringar samt några små korta ledningssnuttar mellan nätägarens serviskabel och nätägarens mätare, som kunden äger.
 
Första jacket i telefoni-sammanhang kan sitta lite var som, men det är dit kabeln från Skanovas plint/stolpe/skåp går.
I mitt fall i en vägg hyfsat centralt i nedervåningen.
Jag fick jordfel på 3 av 4 ledare i kabeln en bit in i min botten-platta på huset.
De fick skära upp asfalten, gräva fram anslutningsröret, dra om mellan första-jacket och skarv-punkten och sedan asfaltera igen.

Om det hade varit fel pga åverkan i plattan, typ att jag borrat genom kabeln skulle kostnaden landa på mig, annars tog de hela kostnaden.
(De fick ta kostnaden, var hyfsat trygg i att ingen hade borrat just där felet uppmättes)

Bonus var att när huset byggdes var överlämningspunkten på ansvaret vid tomtgräns, sedan hade Televerket vid någon tidpunkt övertagit det. Bland annat så uppmätte de kabeln till att vara ungefär 50m men det var inte mer än ~20 som "användes". Resterande låg troligtvis bara nedslängt i en grop bredvid kopplings-stolpen, då Televerket sålde kablarna på 50m rullar på den tiden...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.