Har sökt runt lite här på forumet och tror att jag har hittat rätt sätt att göra min platta på, men jag tänkte ändå fråga för säkerhets skull :)

Jag tänkte bygga en liten 10 kvm bod/förråd i en slänt på tomten. Så här hade jag tänkt mig:

? cm makadam
15 cm singel
10 cm armerad betong

Sedan ska jag mura med lecablock mot slänten (2 sidor), lägga platon matta mellan blocken och slänten + dränneringsslang och sedan bygga resten av boden i trä.

Låter det ok?

10 kvm, 10 cm betong blir ju 1 kubik med betong... Är det rimligt/prisvärt att blanda det själv?

/Calle
 
Det är väldigt ambitiöst att gjuta en platta av 10cm armerad betong till ett 10m² förråd. Många hade kört med vanliga betongplattor.
 
Jag hadde nog gjutit den därför att det är väldigt praktiskt med ett plant och slätt golv. Väldigt bra plats för att spika ihop takstolarna till bygget tex.

En kubik är i runda slängar 15 säckar betong och har du en större blandare eller två vanliga samt en hantlangare eller två så vist kan man blanda det själv. Har man bara en vanlig blandare så är det lite väl att göra det själv på en dag. Det skulle knäcka mig i alla fall
 
Mats, du menar 15 säckar cement va? Det blir snarare 75-80 säckar betong. :)
 
Men om jag använder betongplattor, kan jag bara mura lecablock och regla upp på dem lika som jag skulle göra med en gjuten platta?

/Calle
 
Rätt uppfattat jon. Det är naturligtvis cementsäckar jag talar om.
Räknar med att en säck Cement ger ca 60-65 liter betong
Betongsäckar blir det som sagt betydligt fler av
 
mats_o skrev:
Jag hadde nog gjutit den därför att det är väldigt praktiskt med ett plant och slätt golv. Väldigt bra plats för att spika ihop takstolarna till bygget tex.
Ska kanske förtydliga att jag inte menar att han ska använda betongplattor som plintar, utan det ska bli ett golv, som man gör en uteplats. Det blir tillräckligt plant och slätt för att bygga takstolar på.
 
Förmodligen en väldigt DUM FRÅGA,
men varför betongplatta alls för en bod?
Räcker det inte med plintgrund?

Jesseman
 
Tja, tänk så här: vad ska det vara i förrådet? Gräsklippare, jordfräs, trädgårdstraktor? Det kan vara skönt att bara köra rakt in och slippa asa dem uppför en trappa.
 
Sen är det rätt omöjligt att få problem med en gjuten kall platta. Bygger man ett trägolv över plintar så riskerar man hela tiden rötangrepp. Och det är betydligt trevligare med ett hårt och plant golv i förhållande till ett jordgolv
 
Jag gjöt just en platta med 1 m3 betong. Kollade en del priser och att få hem en kubik sand (grus) + cement skulle gå på ca 2000 sek. Har en Beijer i närheten, men att köpa 80 säckar grovbetong går ju på nästan 5000. Så det blev en betongbil, 3000 spänn och inget jobb för mig :)


För övrigt om jag förstår beskrivningen rätt skall det vara jord fyllning mot två väggar, varpå plintar och plattor borde vara uteslutet...
 
precis som en del har sagt så vill jag ha den i markhöjd + att det blir jord mot 2 väggar. Förrådet ska användas till allt det jag inte vill ha i garaget :D dvs gräsklippare, trädgårdsverktyg, utemöbler på vintern m.m.

Eftersom ingen har motsat sig makadam/singel/betong + leka väggar åt två håll så blir det nog så. Ska shoppa runt på lite betong. 1 kubik betong / 13 L per säck * 45 kr per säck blir ju en del... + hyra blandare och massa jobb. Om jag inte kan hitta något billigare blir det nog en betongbil.

/Calle
 
Det verkar finnas många åsikter hur gråndarbetet för en platta ska vara. Vissa kör bara makadam, andra makadam och singel, men de flesta verkar isolera plattan.

Finns det någon anledning att isolera plattan för ett förråd? Eller kan jag gjuta direkt på makadamen med en ram i trä?

/Calle
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.