Många kloka synpunkter i tråden men här blev det fel. Föreningen får inte såga ner mer än det som hänger utanför tomtgräns.



A ArneTW skrev:
Nja.

Jag håller nog med om att föreningen inte har riktigt torrt på fötterna...

Men enligt mig har de en större klubba.

Vill inte TS ta in och betala för en arborist kan ju föreningen alltid låta ta ned hela trädet. den kostnaden tas av föreningen.

Sedan följer ju självklart lite/mycket 1%advokateri om vem som äger/bestämmer om träd.

Stora björkar har inget att göra längs cykelvägar/gångvägar då de blir dödsfällor till slut och då vill inte ens TS kännas vid sitt träd.

/ATW
 
Claes Sörmland
S Saxdaling skrev:
Många kloka synpunkter i tråden men här blev det fel. Föreningen får inte såga ner mer än det som hänger utanför tomtgräns.
Det finns en skrivelse i anläggningslagen där vid förrättning en anläggningssamfällighet kan ges rätten att ta ned träd även på tomtmark om det krävs för anläggningens drift. T ex samfällighetsföreningen har fått denna rätt i det samhälle som jag bort i. Men rätten är mycket begränsad och kräver i praktiken en samrådsprocess med trädets ägare. Lagtext:

Svensk text om juridiska förutsättningar för att ta material och reda växtlighet för fastighetsunderhåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.