Hej på er alla experter, jag och min son har köpt ett gammalt mejeri där ett av taken till den gamla ångpamnan är dåligt, det läcker och har gjort under många år. Tänkte höra med er om bad jag skall göra. Taket är enligt bild, slitet. Vad göra, skall vi behålla eller riva?
 
  • Äldre, mögeldrabbat stentak med rostiga balkar och synliga rörinstallationer. Slitet och fuktigt intryck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Frågan är hur I-balkarna ser ut inne i betongen. Jag är rädd att rosten kan ha ätit upp dem. I så fall är det bara att riva taket och ersätta med ny trästomme och plåt.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Visst är det armering man ser på bilderna?

Personligen hade jag begränsat min tid under det där taket då det ser rejält söndervittrat ut. Är det blött uppifrån kan man misstänka att all armering är påverkad av rost. Hur ser det ut på ovansidan?
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
T TrädgårdsBjörnen skrev:
Visst är det armering man ser på bilderna?

Personligen hade jag begränsat min tid under det där taket då det ser rejält söndervittrat ut. Är det blött uppifrån kan man misstänka att all armering är påverkad av rost. Hur ser det ut på ovansidan?
Hej. Du har säkert helt rätt och det är min misstanke också. Det har regnat in här under lång tid. Det är ett papptak som nu är täckt med pressening så det torkar upp. Tänkte bila upp en del ifrån utsida för att kolla. Kanske en dum ide,eller.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Frågan är hur I-balkarna ser ut inne i betongen. Jag är rädd att rosten kan ha ätit upp dem. I så fall är det bara att riva taket och ersätta med ny trästomme och plåt.
Hej. Ja detta var min första tanke, dyrt och medför kanske att väggarna också går sönder. Kommer nog att bila utifrån för att se hur aöövarligt det är
 
Det ser ut att vara I-balkar ingjutna i betongen i stället för armering. En lösning som förekom på den tiden.
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Det ser ut att vara I-balkar ingjutna i betongen i stället för armering. En lösning som förekom på den tiden.
Ok. Är det så så kanske man bara lägger in nya balkar sidan om och putsar. Tänkte ta ut en 100mm borrkärna och titta på
 
Betongen hänger ju i flänsarna på balkarna så att sätta in nya balkar och få dem att bära kan bli svårt.
 
Rickard.
Jag är inte bevandrad i denna konstform men stålet har högst belastning i botten och där är den synlig så det går bra att undersöka ordentligt utan att såga eller borra, betongen i sig verkar inte bära särskillt mycket så jag skulle inte vara orolig för den.

Finns det möjlighet kan du drastiskt minska påfrestningen med ett antal stolpar.
 
Redigerat:
  • Gilla
schacken
  • Laddar…
Jag har liknande bjälklag på första våningsplanet, dock med puts. Samma typ av ballast har vi i gjutna källarväggar som smular en del.

Det hade varit intressant att höra hur det gick för er, blev det någon sampling?
 
C Carl Johansson skrev:
Jag har liknande bjälklag på första våningsplanet, dock med puts. Samma typ av ballast har vi i gjutna källarväggar som smular en del.

Det hade varit intressant att höra hur det gick för er, blev det någon sampling?
Vi jobbar på det och efter denna vinter som varit med en halv meter blötsnö på så är min oro mindre. Kikar mer på detta under våren
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.