Frugan skulle göra naan (stekt bröd) igår, i och med att stekpannan ändå behövde en inoljning så fick hon köra med den. Slutade med saltstekning och sedan rejäl oljning i ugnen. Nu hoppas jag den är vettig att steka i igen. Mina pankakspannor är inte alls lika kinkiga men det är väl för att man mest steker pannkakor i dom och inte håller på med såser och sådant.
 
Hur är det med att bränna in med oljor som har lägre rykpunkt? T ex kallpressad rapsolja som ligger kring 110°C. Många på youtube pratar om rykpunkt + 30 till 50°C, stämmer det även för kallpressad eller måste man även här upp i +200°C?
 
C cpalm skrev:
Ja, det kanske är så. Läst mycket om kolstålspannans förträfflighet men har ingen egen erfarenhet...
Jag bränner in mina också då och då, tro inget annat, men enda gången de blivit direkt "förstörda" är när någon hjälpsam besökare varit framme med diskmedlet.
Roligt detta, jag diskar typ 9/10 med diskmedel. Inga problem? Bara smörjer in efteråt.
 
S sandos skrev:
Roligt detta, jag diskar typ 9/10 med diskmedel. Inga problem? Bara smörjer in efteråt.
I gjutjärns-avsnittet i Edward Bloms pod sa någon att lite diskmedel är ok för att det inte bryter polymeriseringen. Rätt eller fel.
 
C
Lime113 Lime113 skrev:
Hur är det med att bränna in med oljor som har lägre rykpunkt? T ex kallpressad rapsolja som ligger kring 110°C. Många på youtube pratar om rykpunkt + 30 till 50°C, stämmer det även för kallpressad eller måste man även här upp i +200°C?
Jag bränner in med rapsolja på plattan och kör bara så att det ryker lite lätt, inget bolmande, så rykpunkt + 30 till 50°C låter rimligt.

S sandos skrev:
Roligt detta, jag diskar typ 9/10 med diskmedel. Inga problem? Bara smörjer in efteråt.
Intressant... Men får du verkligen en bra "vaxyta" när du gör så?
 
Claes Sörmland
Lime113 Lime113 skrev:
I gjutjärns-avsnittet i Edward Bloms pod sa någon att lite diskmedel är ok för att det inte bryter polymeriseringen. Rätt eller fel.
Det stämmer att diskmedel inte kan bryta de kovalenta bindningarna i det korslänkade "vaxet" (egentligen en fernissa) som bildas när fleromättad olja oxiderar. Men min erfarenhet är att diskmedel och varmt vatten lossar beläggningen på kolstålspannor. Lite diskmedel och kallt vatten inga problem.
 
  • Gilla
Lime113
  • Laddar…
Det där med diskmedel och stekpannor är nog bara en seglivad myt....Självklart kan man diska en stekpanna på normalt vis. Det man inte ska göra däremot är ju som en del gör ställa de i blöt. Då kan ju "beläggningen" börja brytas ner .
Jag har då alltid diskat ur dem direkt efter användning med nån droppe diskmedel, aldrig märkt nå speciellt med det. Men det handlar ju bara om nå sekunders disk. Vad ska hinna lösa upp sig då förutom det klet man vill ha bort ?
 
Här finns det nog många myter och teorier.
Använder nästan uteslutande gjutjärn och kolstål, rengöring när de svalnat lite med enbart varmvatten eller får den stå med lite vatten en kort stund. har aldrig diskmedel. Gjutjärnspannorna kan få en droppa olja också.
Gjutjärn har inte bränts om de senaste 5-10 åren, kolstål är ganska ny och var inbränd vid köp.
Så prova er fram vad ni tycker är bäst och fungerar för det ni använder pannorna till.
Och jag kör aldrig induktionshällen fullt vid uppvärmning av stekpannorna, kanske 2/3, utifrån att jag tycker att värmen blir för ojämn annars. När kanten är riktigt varm om man duttar till med handen så åker smör/olja i pannan och då är botten "hyfsat" jämnvarm, det syns då på att smör börjar bryna över hela ytan och inte bara i mitten.
 
engs
S Stefan1972 skrev:
Det där med diskmedel och stekpannor är nog bara en seglivad myt....Självklart kan man diska en stekpanna på normalt vis. Det man inte ska göra däremot är ju som en del gör ställa de i blöt. Då kan ju "beläggningen" börja brytas ner .
Jag har då alltid diskat ur dem direkt efter användning med nån droppe diskmedel, aldrig märkt nå speciellt med det. Men det handlar ju bara om nå sekunders disk. Vad ska hinna lösa upp sig då förutom det klet man vill ha bort ?
Vad jag förstår har det varit sant, men diskmedlet idag är inte detsamma som förr då det faktiskt kunde lösa upp en inbränd panna. Bara vad jag "hört" dock.

Ska försöka komma ihåg bränna in min kolstålspanna idag förresten i ugn, passa på när det är billig el.
Det gick inte bra på platta, fick inte upp värmen tillräckligt på kanterna.
 
Så bra kan det aldrig ha varit så att en normal disk ska hinna lösa upp nåt. Om det inte har innehållit kaustiksoda då ?
Känns mer som att det är en grej man säger för visst löser diskmedel fett så undvik. Men i praktiken blir det ju inte riktigt så.
 
Claes Sörmland
S Stefan1972 skrev:
Så bra kan det aldrig ha varit så att en normal disk ska hinna lösa upp nåt. Om det inte har innehållit kaustiksoda då ?
Känns mer som att det är en grej man säger för visst löser diskmedel fett så undvik. Men i praktiken blir det ju inte riktigt så.
Jag tror det handlar om att folk sprutar koncentrerat handdiskmedel rakt på den fettiga stekpannan och sen borstar på och använder hett vatten. Detta strippar ibland lagret på kolstålspannor och (mer sällan) på gjutjärnspannor (som ju är porösare så lagret sitter mycket bättre). Eller som du säger, slänger stekpannan i disken och låter den ligga i blöt där. Ingen bra idé. Med diskmaskin som nu nästan helt har tagit över är det ju ännu värre.
 
C
S Stefan1972 skrev:
Det man inte ska göra däremot är ju som en del gör ställa de i blöt. Då kan ju "beläggningen" börja brytas ner .
Jag låter ofta mina stå med vatten i, ibland över natten, utan problem.
Har också testat det där med att ge dem en liten inoljning efter rengöring, men det gör ingen nytta för mig. Den oljan härdar inte.
Likaså detta med tomatsås osv., använder ofta gjutjärn till detta. Däremot har jag märkt att om man låter grytan/pannan stå en längre tid med ett surt innehåll så bryts beläggningen ner.

Så visst finns det många myter och teorier i sammanhanget.
 
Tack för en intressant tråd! Nu var det ju ett tag sedan som tråden startade, så jag kan ha glömt att detta nämnts. Nedan dök upp i mitt youtube-flöde. Jag har inte sett något annat från kanalen tidigare och har inte heller testat själv. För de som inte orkar titta så handlar den om hur man inte bränner fast i rostfri panna. Bara använt rostfri på semester, men det var jobbigare än med de andra pannor jag använt. Gissningsvis gäller detta knep även för andra pannor. Enligt videon är det viktigt med rätt temperatur. Detta kan man testa sig fram med att man får vattendroppar att rulla i pannan. Då är det rätt temp och man sänker plattan ett steg och börjar steka med lite tillsatt fett.
Nu är jag ingen kock, men det finns säkert flera saker som inte steker optimalt vid just denna temp. Om man tex vill steka lök så den blir mjuk så behöver man ju ha lägre temp. Vissa andra saker kanske behöver högre temp istället?
Vad säger ni mästerkockar och kemister om detta?
 
Absolut bästa dagliga-rengöringen jag har sprungit på är att steka loss smuts med vatten efter användning. Dvs ingen diskning utan bara en sköljning, lite vatten och på spisen igen. Sen rör jag om med en bortse och sköljer ut en gång och sen låter pannan torka på lågvärme.

Alltid lika trevligt att se hur stekpannan gör rent sig själv :)
 
  • Gilla
sandos och 2 till
  • Laddar…
En oljad stekpanna av gjutjärn på en spishäll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Blev bra tillsist
 
  • Gilla
Strip
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.