TRJBerg
Jag har en kaprifol som klättrar på min veranda.
Sedan ett antal år händer det här:
- Den grönskar på våren och blommar så småningom.
- Den förblir grön till ungefär mitten av juli.
- Då börjar bladen vissna, till slut är alla blad vissna och svartgråa.
- Oftast sent på hösten börjar det komma nya gröna blad. Som t ex just nu.

Det här repeteras varje år.

Jag undrar vad det är och vad som kan göras?

Jag har inte gjort något hittills, dels pga jag inte haft tid, dels pga jag inte tyckt mig vinna mycket på det då jag misstänkt att lösningen är att klippa ner hela kaprifolen eller t o m ta bort den helt tillsammans med översta jordlagret. Jag misstänker att det är något virus men vet inte.
Dvs i nuvarande situation har jag åtminstone glädje av den i första halvan av sommaren.
 
Claes Sörmland
Jag har samma erfarenhet av försommarblommande kaprifol, den som heter äkta kaprifol, Lonicera caprifolium.

Inte mycket att göra tror jag, det handlar nog om dess livsstil, att den blommar på försommaren och inte på sensommaren i kombination med torkperioder under sommaren och påföljande svampangrepp. Den är lika frodig och fin nästa vår.

Andra arter och hybrider av kaprifoler som blommar på sensommaren har ju inte samma problem. T ex Lonicera periclymenum, vildkaprifol, sorten 'Scentsation' är väldigt bra hos mig. Rekommenderas.
 
  • Gilla
Jiji och 1 till
  • Laddar…
Att kaprifol vissnar kan bero på lite olika saker. Att den vissnar i juli skulle kunna betyda att det är för varmt och torrt.

Det är en vanlig "strategi" hos lignoser att skippa bladen under torka.

För att motverka detta kan du testa att tillföra rejält med mull till jorden så att jorden inte torkar ut. Dessutom kan någon kanna vatten i veckan behövas under riktigt torra perioder .

En annan orsak som delvis också bero på torka/värme kan vara mjöldagg. Då brukar i och för sig inte alla blad falla av men blir det riktigt angripna kan det hända.

En liknande åtgärd som ovan kan hjälpa även mot detta, gärna i kombination med att du försöker glesa ur kaprifolen så att luften kan cirkulera. Mjöldagg är dock betydligt svårare att komma tillrätta med.

En tredje möjlig orsak är att kaprifolen blir angripen av tex löss eller larver i juli. Då bör du kunna se det på undersidan av bladen. Det finns speciella små "odjur" som gillar Lonicera (try-släktet) och de är lite besvärliga att komma tillrätta med.

Jag hade testat att räfsa bort gamla löv nu under hösten och tillföra mull både nu i höst (om det inte är snö nu där kaprifolen bor så klart) och framförallt till våren.

Min egen lösning på sådana problem är att testa åtgärder en säsong och om det inte hjälper ta bort växten och sätta ngt annat istället. Du kan mycket väl klippa ner den som kombinerad lösning tillsammans med mull och fukt.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg
Jag kan nämna att jag bor i mellansverige (Uppland/Bergslagen).
Vissningen är f ö total och bladen blir som jag nämnt svartgråa, vilket gör att jag lite betvivlar torka som (enda) orsak.
Ska försöka undersöka om det kan vara mjöldagg, svampangrepp eller insekter nästa sommar.
I viljet fall är det nog riktigt att jag borde fylla på/byta ut ytjorden. Kanske lite gödsling även.
Mer jord borde hjälpa lite mot uttorkning, kanske i kombination med barktäcking? Och regelbunden vattning i början av säsongen.
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Kaprifol är en växt som inte är särskilt känslig för vare sig torka eller näringsbrist.

Kanske har din planta drabbats av sotsvamp som orsakas av lössangrepp?

Sotsvamp på kaprifol | Odla.nu
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Kaprifol som växer intill ett hus blir betydligt känsligare för torka och framförallt värme än om den växer fritt. Det gör också att växten blir känsligare för olika typer av angrepp.

Om du vill acceptera att växten beter sig så som den gör kan du klippa ner den när den börjar tappa bladen, lägga på en giva mull och gödsel (benmjöl är alltid bra) och låta den komma upp igen. Den blommar på årsskotten så det påverkar inte blomningen. Då slipper du vissen växt intill verandan.

Jag har några tramsiga klematis som vissnar ner efter blomningen och eftersom de växer på en plats där det är ok får de göra det.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Jag kan nämna att jag bor i mellansverige (Uppland/Bergslagen).
Vissningen är f ö total och bladen blir som jag nämnt svartgråa, vilket gör att jag lite betvivlar torka som (enda) orsak.
Ska försöka undersöka om det kan vara mjöldagg, svampangrepp eller insekter nästa sommar.
I viljet fall är det nog riktigt att jag borde fylla på/byta ut ytjorden. Kanske lite gödsling även.
Mer jord borde hjälpa lite mot uttorkning, kanske i kombination med barktäcking? Och regelbunden vattning i början av säsongen.
Iställer för jord och bark så lägg sådant som bryts ner t ex halm, gräsklipp (tidig sommar), träflis, löv eller vad du har. T o m kartong ger en mörk och näringsrik jord som håller vatten bra.

Fördelen med sådant som bryts ner är att det håller igång djurlivet i jorden och det medför ökad tillgång till näring, syre och vatten
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.