Har ett garage från 1975 på ca 35kvm med en betongplatta jag tänkte begåva med epoxigolv.

Rätt skrovligt och sprickor finns som ska spacklas.

Vill primärt få bort "betonghuden" vill inte ha ett spegelblankt golv.

så vad gäller köra handjagad typ Flex maskin och "rugga" eller är en stor golvslip som gäller?
Aldrig slipat betong förut så vet inte hur stor arbetsinsats det är.

Bilder på golvet

Smartphone ligger på ett grovt betonggolv med synliga sprickor och ojämnheter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skrovligt betonggolv i ett garage med sprickor och en mobiltelefon som referensobjekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på ett skrovligt betonggolv med sprickor och en smartphone som ligger på ytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skrovlig betongplatta med sprickor i garage, föremål och cyklar syns i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Från en annan okunnig så
R robber skrev:
Har ett garage från 1975 på ca 35kvm med en betongplatta jag tänkte begåva med epoxigolv.

Rätt skrovligt och sprickor finns som ska spacklas.

Vill primärt få bort "betonghuden" vill inte ha ett spegelblankt golv.

så vad gäller köra handjagad typ Flex maskin och "rugga" eller är en stor golvslip som gäller?
Aldrig slipat betong förut så vet inte hur stor arbetsinsats det är.

Bilder på golvet

[bild] [bild] [bild] [bild]
Är väldigt novis själv men jag har nyligen slipat upp vårt golv (ca 40kvm) som är flytspacklat med liten flex. Jag slipade för att få bort gamla limrester som tidigare ägare hade struntat i och det tog mig någonstans runt 18h. Sen höll jag på med annat under tiden eftersom det är en omöjlighet att gå på knä konstant.
 
  • Gilla
robber
  • Laddar…
35 kvm hade jag slipat med en handhållen betongslip!
Glöm inte knäskydd bara :)
 
Tack!

Blir jaga golvslip modell stor då mao :)

/Robin


T tapett skrev:
Från en annan okunnig så


Är väldigt novis själv men jag har nyligen slipat upp vårt golv (ca 40kvm) som är flytspacklat med liten flex. Jag slipade för att få bort gamla limrester som tidigare ägare hade struntat i och det tog mig någonstans runt 18h. Sen höll jag på med annat under tiden eftersom det är en omöjlighet att gå på knä konstant.
 
R robber skrev:
Tack!

Blir jaga golvslip modell stor då mao :)

/Robin
Du behöver troligen ha en liten också för att komma åt i kanterna ordentligt och ta en ordentlig dammsugare så ska det inte damma något.
 
  • Gilla
robber och 1 till
  • Laddar…
T tapett skrev:
Du behöver troligen ha en liten också för att komma åt i kanterna ordentligt och ta en ordentlig dammsugare så ska det inte damma något.
Jupp verkar inte bättre. Tänkte köpa en sådan diamantslipkupa till kabmaskinen.
Grovdammsugare har jag, tack för inputen

/Rob
 
Vad tror expertisen om att bara saltsyra golvet för att få bort hinnan?

Känner att ytan nu inte stör mig utan kommer att ge ett bättre "grepp" är primärt att få bort betinghuden som är av det viktiga.

/Rob
 
Jag är ingen expert, men jag ställer mig frågan om det verkligen kan finnas så mycket löst sittande betonghud på ett garagegolv från 1975?
Jag tänker att all yta som inte suttit ordentligt fast bör vara borta sedan länge.
 
  • Gilla
robber
  • Laddar…
G Gabbe1 skrev:
Jag är ingen expert, men jag ställer mig frågan om det verkligen kan finnas så mycket löst sittande betonghud på ett garagegolv från 1975?
Jag tänker att all yta som inte suttit ordentligt fast bör vara borta sedan länge.
Hej Gabbe, tack för ditt svar!

Tyvärr missat ditt svar.

Ja det ligger nog något i vad du säger.
Planen nu är att slipa golvet och lägga epoxi ivår.

God fortsättning!
 
  • Gilla
Gabbe1
  • Laddar…
R robber skrev:
Hej Gabbe, tack för ditt svar!

Tyvärr missat ditt svar.

Ja det ligger nog något i vad du säger.
Planen nu är att slipa golvet och lägga epoxi ivår.

God fortsättning!
Hur har det gått med ditt golv?
Blev det något slipande och målande av?
 
  • Gilla
robber
  • Laddar…
Needas Needas skrev:
Hur har det gått med ditt golv?
Blev det något slipande och målande av?
tyvärr har annat prioriterats, blir någon slags olja och slipa i vår är planen men så var planen förra året mer så får se hur det går :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.