Har ett problem mer ett bord jag har tagit över från en familjemedlem.

kan börja med att jag är 123% amatör och kan inte ens göra en smörkniv.

men nu är det så att jag har två delar (bordsben+fäste) och i båda delarna sitter det träpluggar som är brutna på mitten. Men inte bara det utan också trä-lim inuti och ovanpå.

jag behöver få tips hur jag ska få bort det på bästa sätt utan att förstöra ingångshålen. Även så billigt och med så lite verktyg som möjligt för har begränsad tillgång och har mindre lust att köpa massa.

Någon som har en bra idé?
 
  • Träpinne och bit av chokladkaka med rispuffar mot en ljus bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
G Gson. skrev:
Har ett problem mer ett bord jag har tagit över från en familjemedlem.

kan börja med att jag är 123% amatör och kan inte ens göra en smörkniv.

men nu är det så att jag har två delar (bordsben+fäste) och i båda delarna sitter det träpluggar som är brutna på mitten. Men inte bara det utan också trä-lim inuti och ovanpå.

jag behöver få tips hur jag ska få bort det på bästa sätt utan att förstöra ingångshålen. Även så billigt och med så lite verktyg som möjligt för har begränsad tillgång och har mindre lust att köpa massa.

Någon som har en bra idé?
Såga av pluggen försök avlägsna lim med något vasst, slipa trärent med sandpapper. Borra sedan ur de gamla träpluggarna för att sedan limma dit nya.
 
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
T Tompafix skrev:
Såga av pluggen försök avlägsna lim med något vasst, slipa trärent med sandpapper. Borra sedan ur de gamla träpluggarna för att sedan limma dit nya.
Så det ska vara möjligt att sedan borra upp resterande del av pluggen fast det är lim inuti hålet? Kommer den släppa oavsett?
 
G Gson. skrev:
Så det ska vara möjligt att sedan borra upp resterande del av pluggen fast det är lim inuti hålet? Kommer den släppa oavsett?
Ja om du lyckas att borra i centrum med rätt diameter på borren så kommer det gå bra. Eventuellt kan du ta en större plugg än du har nu så att du får helt rent trä att limma mot.
 
T Tompafix skrev:
Ja om du lyckas att borra i centrum med rätt diameter på borren så kommer det gå bra. Eventuellt kan du ta en större plugg än du har nu så att du får helt rent trä att limma mot.
Okej, tack för tipsen. Det ska nog gå att lösa då. Vilken diameter på borren skulle du gissa på är optimal? Pluggen är på ca 8-9mm.
 
G Gson. skrev:
Okej, tack för tipsen. Det ska nog gå att lösa då. Vilken diameter på borren skulle du gissa på är optimal? Pluggen är på ca 8-9mm.
Oftast är pluggen då 8mm. Börja med någon mindre borr och jobba dig upp till 8mm
 
T Tompafix skrev:
Oftast är pluggen då 8mm. Börja med någon mindre borr och jobba dig upp till 8mm
Grymt, tusen tack. Ska påbörja det här projektet i helgen. Uppdaterar tråden eftersom och om det uppstår problem haha.
 
  • Gilla
Tompafix
  • Laddar…
B
Och blir hålet aningen större än nästa plugg är klart (så det glappar) så kan man trycka i en tandpetare eller tändsticka och trälim, så blir det bra när limmet torkat.
 
B BSOD skrev:
Och blir hålet aningen större än nästa plugg är klart (så det glappar) så kan man trycka i en tandpetare eller tändsticka och trälim, så blir det bra när limmet torkat.
Smart, får se hur mycket man lyckas ödelägga haha! Tack!
 
Har du varmluftspistol eller bara en agressiv hårtork kan du prova att smälta trälimmet med den. Lyckas du bara mjuka upp limmet borde du kunna dra ut pluggresten med en skruv om du förborrar ett litet hål i den.
 
Jag skulle borra med ett borr avpassad för den nya pluggen, om du tänker använda en köpeplugg borrar du ju hål som passar till den och behöver inte bry dig om vilken dim den avbrutna pluggen har.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Och blir hålet aningen större än nästa plugg är klart (så det glappar) så kan man trycka i en tandpetare eller tändsticka och trälim, så blir det bra när limmet torkat.
Är väl mycket bättre att borra hålet lite mindre än den nya pluggen så lagningen blir bra och inte halvdan?
 
B
F fribygg skrev:
Är väl mycket bättre att borra hålet lite mindre än den nya pluggen så lagningen blir bra och inte halvdan?
Absolut! Men det går att rädda läget även om man råkar borra lite snett eller liknande.
 
B BSOD skrev:
Absolut! Men det går att rädda läget även om man råkar borra lite snett eller liknande.
Om hålet vore lite för stort skulle jag om möjligt välja PU lim, eller helt enkelt tälja en större plugg.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.