Hej!
Vi blev färdig med renovering av trapphuset. Den enda sak som är kvar är att montera ledstång. Har redan skaffat en 3,5m lång rund (45mm diameter) ledstång och några (tydligen inte tillräckligt) krokar. Har köpt nämligen bara 3, men för längden rekommenderas 4 st.
Mitt problem är väggens konstruktion och hållbarhet. Det finns en 6mm tjock renoverings gipsskiva under tapeten. Väggen själv var någonslags obs/plywood. Vet inte hur tjock och stark denna är.
Behöver man någon speciell plugg för montering eller räcker det med gipsskruv och plugg? För montering av beslag (som består av en skruv) på gipsskiva rekommenderar säljaren en speciell plugg, men här används vanliga skruvar....
Hur ska jag .montera ledstången?
Beklagar om frågan ställs i fel forum, admin får gärna flytta den.
 
  • Illustration av dörrstopp för väggmontering med mått, tekniska ritningar och fotografi av produkten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Teknisk illustration och foton av en gummieexpander och dess komponenter, inklusive dimensioner och monteringsdetaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Försök att undersöka vad som sitter bakom mer noggrant. En expanderplugg måste vara anpassad efter hur tjock båda skivorna är.
Om det sitter en byggplywood borde vanliga teäskruvar utan plugg räcka.
 
  • Gilla
drbodyjr
  • Laddar…
drbodyjr drbodyjr skrev:
Hej!
Vi blev färdig med renovering av trapphuset. Den enda sak som är kvar är att montera ledstång. Har redan skaffat en 3,5m lång rund (45mm diameter) ledstång och några (tydligen inte tillräckligt) krokar. Har köpt nämligen bara 3, men för längden rekommenderas 4 st.
Mitt problem är väggens konstruktion och hållbarhet. Det finns en 6mm tjock renoverings gipsskiva under tapeten. Väggen själv var någonslags obs/plywood. Vet inte hur tjock och stark denna är.
Behöver man någon speciell plugg för montering eller räcker det med gipsskruv och plugg? För montering av beslag (som består av en skruv) på gipsskiva rekommenderar säljaren en speciell plugg, men här används vanliga skruvar....
Hur ska jag .montera ledstången?
Beklagar om frågan ställs i fel forum, admin får gärna flytta den.
drbodyjr drbodyjr skrev:
Hej!
Vi blev färdig med renovering av trapphuset. Den enda sak som är kvar är att montera ledstång. Har redan skaffat en 3,5m lång rund (45mm diameter) ledstång och några (tydligen inte tillräckligt) krokar. Har köpt nämligen bara 3, men för längden rekommenderas 4 st.
Mitt problem är väggens konstruktion och hållbarhet. Det finns en 6mm tjock renoverings gipsskiva under tapeten. Väggen själv var någonslags obs/plywood. Vet inte hur tjock och stark denna är.
Behöver man någon speciell plugg för montering eller räcker det med gipsskruv och plugg? För montering av beslag (som består av en skruv) på gipsskiva rekommenderar säljaren en speciell plugg, men här används vanliga skruvar....
Hur ska jag .montera ledstången?
Beklagar om frågan ställs i fel forum, admin får gärna flytta den.
Kan ju bli en del belastning på ledstänger så försök att hitta reglar att skruva i. Om du inte gör det, ta reda på väggens tjocklek och köp rätt expanderplugg.
 
  • Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
Jag har den original tekniskt beskrivningen från 1978. Huset är en Myresjhus, trappan renoverades inte innan oss, man bara tapetserade om en gång, så själva väggen är i original skick...
 
  • Teknisk ritning eller tabell, visar mått och specifikationer, arkitektur eller byggnadsdesign, roterad 90 grader moturs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis suddig bild av ett tekniskt dokument eller formulär, med grönt och vitt schema, svenska texter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja då är din totala tjocklek 15mm om du har 9mm board och 6mm gips.
Men som ovanstående skrev, om möjligt fäst dem i regel och då med träskruv. Annars expander som funkar för 15mm.
 
  • Gilla
drbodyjr
  • Laddar…
Vad betyder 2x9 byggboard? En på varje sida av regel eller placeras 2 st på samma sida? ,
 
drbodyjr drbodyjr skrev:
Vad betyder 2x9 byggboard? En på varje sida av regel eller placeras 2 st på samma sida? ,
En på varje sida är min tolkning då både ytterväggen och stödbensväggen har en 9mm board.

Är det lyhört i huset kan du isolera innerväggarna då dessa inte har någon isolering.
 
  • Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
Tack för rekommendationer!
Då försöker jag hitta regelverket bakom väggen. Enligt beskrivningen borde finnas 7cm reglar i väggen, då borde inte vara ett problem att skruva fast krokarnas 6cm brädda plattor. De krokarna som inte hamnar på regel ska fästas med 15mm expander.
 
drbodyjr drbodyjr skrev:
Tack för rekommendationer!
Då försöker jag hitta regelverket bakom väggen. Enligt beskrivningen borde finnas 7cm reglar i väggen, då borde inte vara ett problem att skruva fast krokarnas 6cm brädda plattor. De krokarna som inte hamnar på regel ska fästas med 15mm expander.
Ja en expander som klarar ett djup på 15mm, bredden på expandern spelar mindre roll :rofl:
 
  • Gilla
drbodyjr
  • Laddar…
drbodyjr drbodyjr skrev:
Tack för rekommendationer!
Då försöker jag hitta regelverket bakom väggen. Enligt beskrivningen borde finnas 7cm reglar i väggen, då borde inte vara ett problem att skruva fast krokarnas 6cm brädda plattor. De krokarna som inte hamnar på regel ska fästas med 15mm expander.
Reglarna är nog 45 breda och 70 djupa. Det där beskrivningen ovan är för bärande väggar, är det du skall skruva i?
 
  • Gilla
drbodyjr
  • Laddar…
Övriga innerväggar har också 70 regelverk, missuppfattar jag? Vet inte om denna är bärande vägg faktiskt...

Ledstången ska sitta här på den markerade väggen.
 
  • Arkitektonisk ritning av en del av en byggnadsplan, inkluderar sovrum och badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arkitektonisk ritning av en lägenhet med vardagsrum, badrum, entré och tvättstuga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
drbodyjr drbodyjr skrev:
Övriga innerväggar har också 70 regelverk, missuppfattar jag? Vet inte om denna är bärande vägg faktiskt...
Normala reglar har en bredd på 45mm, sedan har de olika djup på 70, 95, 125, 145mm m.m.
Men en träskruv på 70mm håller för en stor belastning. Om du mäter mellan två hål, hur långt är måttet centrum till centrum.
 
Jag ska kolla det senare under kvällen.
 
drbodyjr drbodyjr skrev:
Jag ska kolla det senare under kvällen.
Om du kan fästa två av tre skruvar i regeln så kommer det sitta som berget. Den tredje skruven kan du fästa med någon enklare gipsplugg.
 
det kan vara ett de har använt 1200 mm väggbitar från ytterväggen och in då sitter där en regel i mitten på 1200mm biten
 
  • Gilla
Tompafix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.