T
Hejsan!

Mitt första inlägg på forumet och första husköp, så ni får ursäkta mig om tråden hamnar fel och/eller mina tankar är amatörmässiga! Jag förstår också att svaren blir högst spekulativa.

Som nämns i rubriken är vi intresserade av ett hus byggt 2015 av en privatperson. På visningen noterade vi att det är mycket visuellt slarv (lister med fula skarvar, golv som är kapat lite för kort, dörrar som skaver mot fasad med mera). Vårt intryck är helt enkelt att det är en slarvpelle som varit i farten, men inte värre än att vi själva kan åtgärda majoriteten av problemen.

Vad vi dock oroar oss för är hur skicket på övriga bygget är, det vill säga det vi inte kan se, när det visuella har så många tydliga brister. Säljaren har själv byggt huset med hjälp av utländsk arbetskraft och det finns inte någon dokumentation över vem som byggt våtutrymmen och hur el är installerat. Det känns helt enkelt som ett svartbygge. Detta kanske å andra sidan inte är några konstigheter?

Hur skulle ni resonera kring ett sånt här husköp? Finns det något vi själva kan göra för att säkerställa att vi inte behöver göra om delar av huset (ex. använda oss av fler besiktningsmän)?
 

Bästa svaret

Finns det ingen dokumentation så skulle jag backa. Ritningar, bilder, kvitto eller något annat som styrker hur huset är byggt är A och O för att kunna underhålla och sköta om sitt hus. Framförallt skulle jag inte godta ett hus utan någon som helst dokumentation på elen, det är en säkerhetsfråga. Likaså hur huset är konstruerat så att takbalkar och annat är korrekt.

Sen saker som hur grunden är gjord, hur våtrum är byggda, vatten, avlopp osv är kanske mer en fråga om pengar, du kan ju räkna med att OM det händer något så vill inte försäkringsbolag betala utan att någon form av dokumentation finns.

Därmed inte sagt att det är sämre för att en privatperson byggt själv, tvärt om kan det innebära mycket större noggrannhet med detaljer och kvalitet före hastighet. Men som du är inne på, är det slarvigt på ytan är risken stor att det är slarvigt under ytan också och utan dokumentation kan du aldrig veta utan att riva bort ytskikten och kontrollera...

Så, antingen är det så billigt att du tar risken eller så får du betala för kontroll
 
  • Gilla
pippii långstrump och 25 till
  • Laddar…
Akta er! Har du bilder på slarvet? Finns byggfelsförsäkring eller liknande?
 
  • Gilla
TRJBerg och 4 till
  • Laddar…
T
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Finns det ingen dokumentation så skulle jag backa. Ritningar, bilder, kvitto eller något annat som styrker hur huset är byggt är A och O för att kunna underhålla och sköta om sitt hus. Framförallt skulle jag inte godta ett hus utan någon som helst dokumentation på elen, det är en säkerhetsfråga. Likaså hur huset är konstruerat så att takbalkar och annat är korrekt.

Sen saker som hur grunden är gjord, hur våtrum är byggda, vatten, avlopp osv är kanske mer en fråga om pengar, du kan ju räkna med att OM det händer något så vill inte försäkringsbolag betala utan att någon form av dokumentation finns.

Därmed inte sagt att det är sämre för att en privatperson byggt själv, tvärt om kan det innebära mycket större noggrannhet med detaljer och kvalitet före hastighet. Men som du är inne på, är det slarvigt på ytan är risken stor att det är slarvigt under ytan också och utan dokumentation kan du aldrig veta utan att riva bort ytskikten och kontrollera...

Så, antingen är det så billigt att du tar risken eller så får du betala för kontroll
Tack för svar! Då är vi nog inne i lite samma tankegångar. Bra input kring dokumentation och underhåll, och hur vi i framtiden ska kunna göra ändringar! Får be säljaren rota fram den dokumentation som finns.

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Akta er! Har du bilder på slarvet? Finns byggfelsförsäkring eller liknande?
Vi får fundera både en och två gånger till. Av respekt till säljaren så håller jag bilderna för mig själv, men det rör sig om många små detaljer som skulle kunna undvikas om man mäter noggrannare.
 
  • Gilla
jonas.o
  • Laddar…
Det är lite köparens marknad nu så hitta ett annat hus...
 
  • Gilla
Bygget 52 och 8 till
  • Laddar…
T tummeihanden skrev:
Tack för svar! Då är vi nog inne i lite samma tankegångar. Bra input kring dokumentation och underhåll, och hur vi i framtiden ska kunna göra ändringar! Får be säljaren rota fram den dokumentation som finns.



Vi får fundera både en och två gånger till. Av respekt till säljaren så håller jag bilderna för mig själv, men det rör sig om många små detaljer som skulle kunna undvikas om man mäter noggrannare.
Sen KAN det vara så att vissa detaljer är svårt att utföra medans andra är mycket enklare. Har man korrekt konstruktion är det nog svårt att misslyckas med att skruva upp ett gäng takbalkar men att få gerade lister att passa 100% i ett hus som aldrig är exakt vinkelrätt kräver lite känsla och handlag. Även hus byggda av hantverkare är det stora glipor, fyllda med fogmassa.

Men all dokumentation som går att få tag på och om ni inte har kunskapen att bedöma själva, ta hjälp av besiktningsman som är kunnig inom åtminstone de område ni bedömer viktigast. Sällan är en besiktningsman både kunnig byggare och elektriker.
 
  • Gilla
TCG och 3 till
  • Laddar…
Backa. Som sagt så finns det hus ute till försäljning och detta hus innebär en stor risk.

Vi som byggt mycket på våra hus dokumenterar typ allt och är måna om en bra finnish. Att finnishen brister och att dokumentation (verkar saknas) gör att jag hade ansett det vara för stor risk.
 
  • Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
K
Jag har byggt vårt hus själv utan hjälp av varken utländsk eller svensk arbetskraft (förutom en svensk elektriker) och jag måste påtala hur svårt det var att få lister och liknande perfekt. Dessutom var man bra trött på byggande när man efter två års sågande var tvungen att sätta upp lister för att kärringen skulle vara nöjd.

Dessutom är jag ganska säker på att min fina DeWalt 777 inte sågar helt rätt. Nu ska vi inte sälja vårt hus, men lite så tänker jag.. sen kan man ju undra varför man skulle vilja sälja ett hus man byggt själv? Här ska jag bo tills jag dör.
 
  • Gilla
helrob och 18 till
  • Laddar…
En "bra" byggfuskare tar genvägar där det inte syns vid första anblick. När det är på beskrivna nivå kan ni räkna med att det är mycket som inte stämmer som är dolt, såsom isolering, våtutrymme, bjälklag, el o.s.v.. Ni har att göra med en "dålig" byggfuskare vilket är än värre, avstå köp!
 
  • Gilla
Hemmapysslaren och 3 till
  • Laddar…
T
Tack för alla svar! Vi får tänka till en och två extra gånger, och invänta eventuell dokumentation. Huset, läget, utsikten och marknaden är perfekt. Skulle vara tråkigt att låta den passera.. men tråkigare att ha massa problem senare.
 
  • Gilla
wizbuilder och 2 till
  • Laddar…
Massa problem = då får vi en ny ’dolt fel tråd’ ;)
 
  • Gilla
  • Haha
ulfem och 4 till
  • Laddar…
T
C claym skrev:
Massa problem = då får vi en ny ’dolt fel tråd’ ;)
Får nog ta bort den här tråden innan jag börjar påstå att "jag inte hade en aning" om alla problem :crysmile:
 
  • Haha
  • Gilla
Anna_H och 13 till
  • Laddar…
P
K Kallebo skrev:
sen kan man ju undra varför man skulle vilja sälja ett hus man byggt själv? Här ska jag bo tills jag dör.
Vi skulle aldrig flytta ifrån förra huset, innan vi blev rejält gamla, som vi renoverade rejält grundligt själva. Vi pratar om utgrävning och gjuta platta invändigt etc....
Men som amatör så blir inte allt 100% som det inte heller blir med yrkesfolk.
Men tanken var inte att vi skulle sälja. "Vi kan leva med det och vi fixar sen....."

Men huxflux så dök det där andra objektet upp och fick oss på andra tankar som löste en massa annat.
Att vi hade gjort allt själva (nästan) var vi tydliga med men köparen, som vi kunde välja ut, tog dit en bekant som gick igenom huset.
Vi hade ingen dokumentation förutom våra egna bilder. Så det behöver inte betyda något dåligt bara för man byggt själv och inte har någon dokumentation.

Nu är det visserligen lite en annan situation där det finns många objekt och få köpare.
Men en sak som aldrig går att ändra på med ett hus är läget. Är det one-of-kind läge?
 
  • Gilla
Kröll66 och 3 till
  • Laddar…
S
Ändå giltig fråga. Jag undrar lite över om det finns något underlag för att brister i finish på ett husbygge innebär att det också finns underliggande brister, eller om det endast baseras på en känsla man (inkl jag själv) har. Kan ju vara så att slutfinish inte kan användas som prediktor om det är vanligt att tiden/orken/förmågan inte finns för det sista men finns i början av dessa slitiga och fleråriga projektet.
 
  • Gilla
Dammjani
  • Laddar…
H
T tummeihanden skrev:
Hejsan!

Mitt första inlägg på forumet och första husköp, så ni får ursäkta mig om tråden hamnar fel och/eller mina tankar är amatörmässiga! Jag förstår också att svaren blir högst spekulativa.

Som nämns i rubriken är vi intresserade av ett hus byggt 2015 av en privatperson. På visningen noterade vi att det är mycket visuellt slarv (lister med fula skarvar, golv som är kapat lite för kort, dörrar som skaver mot fasad med mera). Vårt intryck är helt enkelt att det är en slarvpelle som varit i farten, men inte värre än att vi själva kan åtgärda majoriteten av problemen.

Vad vi dock oroar oss för är hur skicket på övriga bygget är, det vill säga det vi inte kan se, när det visuella har så många tydliga brister. Säljaren har själv byggt huset med hjälp av utländsk arbetskraft och det finns inte någon dokumentation över vem som byggt våtutrymmen och hur el är installerat. Det känns helt enkelt som ett svartbygge. Detta kanske å andra sidan inte är några konstigheter?

Hur skulle ni resonera kring ett sånt här husköp? Finns det något vi själva kan göra för att säkerställa att vi inte behöver göra om delar av huset (ex. använda oss av fler besiktningsmän)?
Vad jag förstår är du intresserad av läget men jag skulle backa om inte allt dokumentation är i ordning. Såna problem och/eller osäkerhet vill man inte köpa.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.