Jag håller på att slammar en stödmur i leca och det börjar bli dags att lägga ev. rör för el innan marken hamnar på plats bakom muren. Totalt är det ca 55 meter mur som ska belysas här och var och min fråga är vilket rör man bör använda och hur man på ett smidigt sätt kan ta ur elen ur röret vid armaturerna. Kärleken och jag är inte helt överens om var och med vad det ska belysas så i dagsläget är det inte klart om det ska gå 12v eller 230v i rören. Spontant känns 50 mm gulrör eller PEN-slang som ett besvärligt alternativ (att gå in och ut från vid varje lampa). Kan man tänka sig att 20 mm flexslang är ett alternativ?
 
För det första ska du nog glömma 12V. 55 meter är långt och innebär grova ledare.
 
Sant SawSaw. Lösningen i så fall är att sätta transformatorer här och var längs muren. Görligt men inte helt optimalt kanske. Tanken med att lägga rör är att jag kan dra i en kabel senare och slipper bestämma mig nu.
 
Du kan ju lägga ner rör eller slang men inte förlägga dem precis exakt på millimetern. Kabeln kan du ju gräva ner utan skydd sista biten sen.
 
Det är nog det bästa alternativet. Jag drar ett rör ytligt längs hela sträckningen så får jag kapa det där jag behöver ta ut ström. Vad ska jag använda för kabel tycker du?
 
EKLK! Och arean har att göra med de gamla vanliga frågorna om impedans etc.
 
Arean får jag räkna på! Tror inte att belastningen blir mer än något hundratal watt om jag kör lågenergilampor. Kan jag använda ett vanligt 20 mm rör?
 
Jag tror ett 25mm rör blir bättre. Ger dig mer marginal om det skull behövas.
 
Vad sätter gränserna för LED i detta fallet? Visst ger kanske inte så mycke ljus men man ser ju vägen fram iaf. Vid LED borde det krävas bra mycke mindre area på kabel.
 
Fast med EKLK får man väl inte gå "utan skydd sista biten"? Den får väl bara förläggas i mark om det har extra skydd?
 
snuttjulle skrev:
Vad sätter gränserna för LED i detta fallet? Visst ger kanske inte så mycke ljus men man ser ju vägen fram iaf. Vid LED borde det krävas bra mycke mindre area på kabel.
Jag tänker mig en infälld belysning i muren ganska långt ned. Vintertid kommer det sannolikt att driva upp snö över armaturerna. För mig har LED en nackdel i det fallet då de inte avger tillräckligt med värme för att smälta snön.
 
Har ett liknande projekt på g. Men har förhoppning om att det är OK att lägga rör i ena fördjupningen i Leca-blocken... Vad tror ni om det? 16 mm VP-rör ?

När ni pratar 25 mm slang/rör - är det de gula rackarna eller någon annan typ? Har inte hitta mindre än 50/42 slang... Vart hittar man mindre dimmension?

Dragkroken
 
dragkroken skrev:
Har ett liknande projekt på g. Men har förhoppning om att det är OK att lägga rör i ena fördjupningen i Leca-blocken... Vad tror ni om det? 16 mm VP-rör ?

När ni pratar 25 mm slang/rör - är det de gula rackarna eller någon annan typ? Har inte hitta mindre än 50/42 slang... Vart hittar man mindre dimmension?

Dragkroken
Nej de pratar om flexslang, brukar vara grå men finns även i VP-rörsfärg.
E1402582 heter 25mm flexslang.
 
Är det OK att lägga vanlig flexslang i marken? Trodde att det helst skulle gula rör/slangar.
 
Vet faktiskt inte, men vet det finns. De gula tror jag inte finns mindre än 50mm, nån installationare kommer nog snart ge svar...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.