Hej på er!

Har en vedpanna med en 2 kubik acutank, kulvert in till huset, i huset sitter en luft vatten värmepump påkopplat på samma system. Även varmvatten är draget från panna så LV tar varmt förbrukningsvatten därifrån och sen vidare till huset.
Har ett expansionkärl till pannan på 200 L med ett förtryck på 1,5 bar som inte släpper ut nåt vatten på luftventil så den borde vara hel tänker jag. Sitter ett litet expansionskärl till LV i huset som brukar ligga på ett halvt bar mindre än den i pannan. Dock är inte nivå skillnaden mellan dessa mer än 1,5-2 Meter.

Men nu är det andra gången efter hela familjen duschat att jag hört de skvalpat i elemenet och upptäck att trycket då sjunkit till under 1 bar. Brukar väl ligga runt 1,5 bar
Vid eldning så har jag inte låtit värmekretsen gått upp över 2 bar, ca 12-13 m till högsta element. 20 m borde ju räcka tänker jag när högsta elemenetet ligger lite över 10 m. (0,1bar per meter läste jag)
Ev prova ha högre tryck än 2 bar?

Vad kan de vara, kan accu tanken rosta sönder invändigt så elementvatten (vid stort uttag av varmvatten) rinner in i förbruksvatten tanken?
Är de att man har två expansionkärl som kan ge denna effekt när dem inte är lika stora?
Har jag för lite vatten i systemet helt enkelt, luftade vid senaste eldning och fick ut väldigt lite luft dock.
Eller läckage i kulverten, men tanke på att trycket mellan expansionkärlen inte borde diffa mer än 0,2 bar?

Yes de är första året jag eldar med ved i pannan, innan körde vi pellets. Så detta problem kom antingen med LV pumpen och/eller att vi började elda med ved istället.
 
Om du har ett förtyck på 1,5Bar och ett systemtryck på 1,5Bar så gör ju inte expansionskärlet någon nytta alls.
 
Ok, vad ska förtrycket vara och hur mycket ska jag fylla upp systemtrycket på i mitt fall för att undvila tryckfall i system vid avkylning? För högt förtryck?
På exspansionkärlet stod de att förtrycket skulle vara 1,5 bar, stått och tappat trycket under åren så fyllt på till 1,5.
 
Jag gissar att du har en övertrycksventil på 2,5bar. Då är nominellt tryck lämpligen 2bar. Det kan då tillåtas pendla mellan 1,5 och 2,5 bar.
Men du får en klart mindre expansionsvolym än Med det mer normala förtrycket på 0,5bar.
 
Ja de stämmer. Aah ok, då ska jag prova öka trycket på vattensidan och skulle inte de funka så får jag testa att minska förtrycket något och testa igen?
 
Tony4321 Tony4321 skrev:
Ja de stämmer. Aah ok, då ska jag prova öka trycket på vattensidan och skulle inte de funka så får jag testa att minska förtrycket något och testa igen?
Har du ett expansionskärl på 200L ska förtrycket vara 1,5 bar men kom det ingen luft när du tryckte på ventilen i botten?
 
Vad förtrycket ska vara beror inte på kärlets volym.
 
Dom 200L som jag monterat har ett fötryck på 1,5 bar.
 
Ja, för att så stora kärl ofta monteras i höga hus. Men om du monterar ett sådant kärl i ett system med 1,5bars övertrycksventiler så måste förtrycket sänkas.

Det förfyllda trycket behöver inte vara lämpligt i den anläggning kärlet monteras.
 
D Daniel 109 skrev:
Ja, för att så stora kärl ofta monteras i höga hus. Men om du monterar ett sådant kärl i ett system med 1,5bars övertrycksventiler så måste förtrycket sänkas.

Det förfyllda trycket behöver inte vara lämpligt i den anläggning kärlet monteras.
Berorpå om det sitter en toppanslutning till ett mindre kärl som är inkopplat och misstänker att det har TS till värmepumpen.Storleken på huset spelar ingen roll utan det är systemet och volumen som styr det.
 
Nej, det beror inte på något annat än systemtrycket. Att det levereras med högre tryck beror på att de ofta monteras i system i högre hus som har högre tryck. Det är ju lättare att sänka än att höja trycket vid driftsättning.
 
Men du måste ha ett större expansionskärl på ett sytem på 2 kubik eller menar du att det räcker med ett kärl på 18l?Tror inte det hjälper sänka förtrycket till 0.6 bar i ts system
 
Tumregeln är 10% av systemvolymen vid slutna kärl. Så ja, det behövs mer än 18l.
 
Så det stämmer med 2 kubik att det sitter ett expasionskärl på 200L i TS system och på dom kärlen är förtrycket 1,5 bar och förstår inte vitsen att sänka förtrycket?
 
TS har ett normalt systemtryck på 1,5bar. Då har han ingen nytta av expansionskärl som har 1,5bars förtryck. Det finns ju inget vatten i det alls.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.