L
Det är en otrolig hets i media kring elpris och inte minst att duscha kortare tid.

jag tittade för skojs skull på min varmvattenberedare som är kopplad till luftvärmepump. Enligt denna hade jag följande kostnad för oktober

Värme 266 kWh
Vatten 52 kWh

september var ganska lika något lägre värme
Värme 150 kWh
Vatten 42 kWh

om man räknar med att det är i snitt 1.5 duschar per dag i hushållet så blir det 1.7 kWh per dag i varmvatten. Kan detta stämma, då stämmer ju inte riktigt påståendet om upp mot 30-50kr för en dush om inte elpriset blir 30-50kr/kWh
 
  • En display visar elförbrukning på svenska "Förbrukad elektrisk energi" från Mitsubishi Electric. Datum och klockslag syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vilken är din källa på 40-50kr/dusch ? Allt folk skriver på nätet är inte sant du vet.
 
  • Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Är det en luft/vatten-pump? Den har förmodligen rätt bra COP nu under en varm höst. En halvtimmes dusch (vilket min fru inte hade några problem med att ta tidigare) drar ungefär 12.5kWh. Med direktverkande el och ett elpris som det i augusti-september blir det runt 50kr.
 
  • Gilla
Krokben och 1 till
  • Laddar…
1,7kWh per dag med värmepump kan absolut stämma om man är sparsam.

Jag har elmätare kopplad till vår frånluftsvärmepump som går på elpatron. Vi är två som duschar och det förbrukade 2kWh. Hade en kompressor fått jobba upp tempen på vattnet igen hade det kanske gått åt 0,7kWh. Kanske!
 
  • Gilla
Lewdis
  • Laddar…
Blev lite nyfiken vad min vp drar i snitt på vv å jag kom fran till i snitt på tio år så är det lite dryg 2 kwh per dag å då har vv förbrukningen säker gått upp de senaste åren då döttrarna har hittat något gemensamt.... dusch länge. Så på typ tio år har vi gjort av med någonstans höga 7000kwh för vv....
 
Magnus E K
Media ligger dessutom ett par månader efter. Elen är billig igen nu. Tror inte ens de värsta vintermånaderna kommer komma i närheten av augusti och september i snittpris ens om det blir en normalkall vinter.
 
Intressant. Min FLVP nyttjar ungefär 800W i tre timmar för att värma så att tre personer kan duscha. Den har en COP på 2 ungefär. Låt oss anta 2kWh per dusch. Det blir ju fortfarande ingen större energimängd. Detta är dock inte med några snabbduschare precis. 10 minuter var på morgonen (på ett ungefär).

Värt att notera är dock att vi inte har så högt tryck i ledningarna då vi har egen brunn.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Intressant. Min FLVP nyttjar ungefär 800W i tre timmar för att värma så att tre personer kan duscha. Den har en COP på 2 ungefär.QUOTE]

I den elförbrukningen ingår även det som fläkten förbrukar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.