Hej!
Jag bygger i sthlmsområdet, fick fast pris på KA 8.000 kr ink moms (pensionär med N behörighet, förflutet som besiktningsman på kommun), skitbra gubbe, han håller ordning på mig och entreprenören när vi "flaxar" iväg i vilda ideer...samt att han gör allt som shan ska förstås enligt PBL..
 
Massaa skrev:
Vi valde mellan två st. Den ena skulle ha 3000 och den andra 2700:-. Vi valde den senare som vi även hade bra referenser från.
Vi bygger i en småstad, hoppas att det är det som är skillnaden!
Om man skall klara av att göra ett bra jobb som KA så bör man i min mening lägga minst 10-15 timmar på en villa. Då skulle dina KA ha en ersättning på 300 kr/timmen eller mindre. För dessa pengar skall de betala sociala avgifter, utbildningar, certifieringsavgifter, körning, telefon, porto etc. Det skulle i sin tur betyda att de jobbar för 50 kr i timmen som lön............vilket jag tycker är orimligt.
Troligast är att de lägger färre timmar på ditt hus vilket i sin tur innebär att du inte får en speciellt bra tjänst från dem.
 
Volvo - tack för bra tips om vad man ska göra när inte KA lämnat in kontrollplan etc till kommunen. Vi har pratat med kommunen men det hjälper inte - dessutom har han "försvunnit" från det kontor där han satt förut. Han har samlat in en del av egenkontrollerna men var de är nu vet vi inte. Inte hos kommunen iallafall.

Vi har mycket fel på huset och en tanke som jag har haft är ju att många av de fel som finns hade kunnat gå att undvika om KA hade varit ute och tittat när och där han borde. Bl a skulle en viss belastningspunkt förstärkas och det har han inte kollat. Inte heller någon av de andra "kritiska" områdena - nu senast har vi fått uppfattningen att även dräneringen under huset/i plattan inte är rätt utförd. Vi har nämligen försökt komma på varför fyllnadsmassan nu rinner ut på ena hörnet av huset. En granne (som användt samma grundkillar) fick det felgjort. Dyr var han men vi har inte slutbetalat honom.

Vad vore det här forumet utan alla bra tips och idéer! Oturligt nog för oss så hittade vi inte det förrän efter att vi hade kommit mer än halvvägs in i vårt bygge.
 
Jag ska träffa min blivande KA i nästa vecka. 440/h inkl moms. Högsta behörighet samt byggnadsingenjör.
Kontrollplan skriver jag själv eftersom jag ritar och konstruerar huset själv. Kontrollplaner finns att ladda ner från flera kommuners hemsidor, sen anpassar man bara den till sitt eget bygge. Eftersom jag även kommer att bygga en del själv kommer jag begränsa KA:s kontroller till det som är viktigast:
  • Byggsamråd
  • Shaktbotten, VA, dränering = ett besök
  • Armering, formning av platta samt tappvattendragning i plattan = ett besök
    (ingen golvvärme i plattan utan flytande ovanpå)
    Kommer att göra egenkontroll på gjutningens planhet.
  • Resning av lättbetongväggar samt remstycke = ett besök
    Sedan kommer en hel del arbeten göras men EJ täckas, så nästa långbesök blir:
  • Takstolar, råspont, papp, strö/bär, takfönster, takfotsventilation, vindtätning innerväggar UTAN gips, mellanbjälklag med rör och ventilationsdragning, elinstallation samt fönster dörrar.
  • Nästa besök: isolering ovanvåning samt diffussionsskikt.
  • Sedan tänkte jag mig ett besök för för tätskikten i grovkök och badrummen
    Räknar sedan med kanske fem ytterligare besök á en timme.
    20 timmar verkar ganska rimligt och detta blir 8800 inkl moms.

Är självlärd inom byggnation men utbildad och yrkesarbetande maskiningenjör. Kommunens byggnadsinspektör har gett ett preliminärt samtycke till mitt upplägg.
 
Habbe skrev:
Kontrollplan skriver jag själv eftersom jag ritar och konstruerar huset själv. Kontrollplaner finns att ladda ner från flera kommuners hemsidor, sen anpassar man bara den till sitt eget bygge. Eftersom jag även kommer att bygga en del själv kommer jag begränsa KA:s kontroller till det som är viktigast:
.
Jag skulle inte vilja åta mig ett uppdrag där beställaren skrev min kontrollplan. Kontrollplanen är ju KA:s arbetsinstrument gentemot entreprenörer och beställare och i de kommuner jag är verksam så är jag den som är ansvarig för kontrollplanens innehåll och signerande.
En kontrollplan skall både titta på projekteringen och utförandet ur den synpunkten att byggnationen följer de lagar kring bygge som gäller.
Vilka kontroller som behöver göras är något man kommer fram till på samrådet.
Visst kan du välja ut punkter som du anser är viktga, men det är byggnadsinspektören i samråd med KA som avgör om kontrollen är tillräcklig.

Vem skall samla in intygen och signera kontrollplanen samt begära slutintyg från kommunen?
Vem skall kontrollera entreprenörernas egenkontroller?
Tydligen har du fått tag på en KA som verkar ställa upp på det mesta.
Jag önskar dig lycka till!
 
volvo skrev:
[quote author=Habbe link=1136405406/30#34 date=1142727087]
Kontrollplan skriver jag själv eftersom jag ritar och konstruerar huset själv. Kontrollplaner finns att ladda ner från flera kommuners hemsidor, sen anpassar man bara den till sitt eget bygge. Eftersom jag även kommer att bygga en del själv kommer jag begränsa KA:s kontroller till det som är viktigast:
.
Jag skulle inte vilja åta mig ett uppdrag där beställaren skrev min kontrollplan. Kontrollplanen är ju KA:s arbetsinstrument gentemot entreprenörer och beställare och i de kommuner jag är verksam så är jag den som är ansvarig för kontrollplanens innehåll och signerande.
En kontrollplan skall både titta på projekteringen och utförandet ur den synpunkten att byggnationen följer de lagar kring bygge som gäller.
Vilka kontroller som behöver göras är något man kommer fram till på samrådet.
Visst kan du välja ut punkter som du anser är viktga, men det är byggnadsinspektören i samråd med KA som avgör om kontrollen är tillräcklig.

Vem skall samla in intygen och signera kontrollplanen samt begära slutintyg från kommunen?
Vem skall kontrollera entreprenörernas egenkontroller?
Tydligen har du fått tag på en KA som verkar ställa upp på det mesta.
Jag önskar dig lycka till! [/quote]

Det jag i dagsläget har fel i lär jag bli varse om så småningom. Entreprenörernas egenkontroller lär bli få. Det är bara en firma inblandad ock det är den som reser och limmar lättbetongelementen. Den firman lär inte få göra en egenkontroll, som tidigare nämnts kommer KA göra denna kontroll.

Med all repekt för er yrkesgrupp vill jag ändå ställa frågan: Varför kan jag inte skriva kontrollplanen själv? Jag har själv konstruerat hela huset intill enstaka spik, jag har skrivit en utförandeplan på hela arbetet. De delar av byggnationen som kräver beräkningar får dessa gjorda av materialleverantören, såsom takstolar, lättbetongelement.
Eftersom jag bara pratat med min blivande KA på telefon, vet jag inte om han går med på det mesta. Kommunens byggnadsinspektör och bygglovshandläggare har jag däremot träffat i samband med att jag ville veta om det kunde finnas några invändningar mot huset jag ritat. Byggnadsinspektören är en mycket vettig herre som berättade att det givetvis finns en öppenhet för min typ av upplägg. När det väl kommer till kritan är det ju faktiskt så att man som egenbyggare kanske ibland blir lite övernoggrann eftersom man känner sånt ansvar för kvaliteten på byggnationen.
Det fanns ju en del kritik mot den sk "Timelleffekten" som skulle ha skapat fler felaktiga arbeten i våra hus. När det väl kom till kritan visade det sig ju att hantverkare stod för betydligt fler byggfel. (finns siffror på det sista sagda men dom har jag inte)
 
Habbe skrev:
Med all repekt för er yrkesgrupp vill jag ändå ställa frågan: Varför kan jag inte skriva kontrollplanen själv?
Om du har tillräckliga kunskaper kan du självklart skriva en egen kontrollplan.
Det är ju dock KA som står som ansvarig för kontrollen, där kvalitetsplanen är en viktig del.
Jag vill inte att någon ger mig andra verktyg när jag jobbar, jag vill ha mina egna. Speciellt som jag skall stå som ansvarig.

Men går din KA med på det så är det ju hans ensak.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.