Hej,

Vi bor i ett hus med krypgrund, i sluttning där framsidan av huset ligger högre än baksidan, lutning alltså mot huset. Berggrund mestadels. Vi har sen i början av året fått problem med vatten i krypgrunden, vatten som tidigare ägare är mycket förvånad att det nu har börjat samlas då det enligt honom samt vid visning var i stort sett snustorrt i krypgrunden. Det enda vi gjort med framsidan är att vi tagit bort 3st "normalstora" tallar, tallar som stod cirka 5m från fasad framsida. Jag tömmer nu dagligen ut säkert 200L vatten från krypgrunden med hjälp av en pump. Kan fällningen av dessa träd verkligen påverka så här mycket?

Det är inte kranvatten som läcker någonstans, då vattenmätaren ej rör sig när alla kranar är stängda. Inte heller sommarvatten då den nu är avstängd för säsongen, vatten kommer ändå. Har även kontrollerat samtliga stuprännor och dessa är heller inte igensatta. Tacksam för input och vidare diskussion, Mvh Fredrik
 
V
Stora träd dricker massor med vatten så det är nog orsaken.
Jag läste någonstans att en stor björk kan dricka 600 liter per dygn.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Iom att du säger det finns berg så är det inte säkert att en dränering löser det. Försök ta reda på vilken nivå som vattnet kommer in och vart ifrån det kommer.
 
  • Gilla
FfRrEeDdDdEe och 1 till
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
Iom att du säger det finns berg så är det inte säkert att en dränering löser det. Försök ta reda på vilken nivå som vattnet kommer in och vart ifrån det kommer.
Ska försöka förklara hur det ser ut, jag har nämligen varit runt överallt i krypgrunden (då den är ganska hög, flesta ställen runt 1.60m). Det är som så att ungefär i mitten av krypgrunden har vi ett separat rum med en aningen högre platta, cirka 20cm, i detta rum har vi bergvärmepump samt VVB. Även en brunn, där spillvatten från vvb droppar ner. Det är i denna brunn jag tömmer konstant när det regnat, men iallafa. Man kan gå runt själva rummet från alla håll och det är verkligen snustorrt överallt, hade definitivt lagt märke till en ådra eller liknande med tanke på att man kan pumpa ut kring 200l morgon och 200l kväll. Kan kanske vara att brunnen ligger på lägsta punkt, precis kring grundvattennivå? Och att vatten "trycks" upp från berget, och liksom inte rinner på berget från framsidan och in till rum med brunn. En annan grej är att om jag slutar pumpa vatten så stannar det i stort sett på samma nivå, det sprids lite lite ut i krypgrunden så marken blir lite fuktig på ett ställe, men inte mer än så. Det är alltså inte som att det fortsätter tryckas 400L per dag om jag inte tömmer detta vilket också är lite lustigt!

Mvh Fredrik
 
FfRrEeDdDdEe FfRrEeDdDdEe skrev:
Ska försöka förklara hur det ser ut, jag har nämligen varit runt överallt i krypgrunden (då den är ganska hög, flesta ställen runt 1.60m). Det är som så att ungefär i mitten av krypgrunden har vi ett separat rum med en aningen högre platta, cirka 20cm, i detta rum har vi bergvärmepump samt VVB. Även en brunn, där spillvatten från vvb droppar ner. Det är i denna brunn jag tömmer konstant när det regnat, men iallafa. Man kan gå runt själva rummet från alla håll och det är verkligen snustorrt överallt, hade definitivt lagt märke till en ådra eller liknande med tanke på att man kan pumpa ut kring 200l morgon och 200l kväll. Kan kanske vara att brunnen ligger på lägsta punkt, precis kring grundvattennivå? Och att vatten "trycks" upp från berget, och liksom inte rinner på berget från framsidan och in till rum med brunn. En annan grej är att om jag slutar pumpa vatten så stannar det i stort sett på samma nivå, det sprids lite lite ut i krypgrunden så marken blir lite fuktig på ett ställe, men inte mer än så. Det är alltså inte som att det fortsätter tryckas 400L per dag om jag inte tömmer detta vilket också är lite lustigt!

Mvh Fredrik
Min ringa erfarenhet säger att det tyder ju på grundvattennivå. Alltså att nivån stannar på ett ställe. Men vart går brunnen ? Är det bara ett hål ner i berget där man placerat avlopp för VVB ?!? Har du någon koll på historisk nivå i denna brunn?
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
Min ringa erfarenhet säger att det tyder ju på grundvattennivå. Alltså att nivån stannar på ett ställe. Men vart går brunnen ? Är det bara ett hål ner i berget där man placerat avlopp för VVB ?!? Har du någon koll på historisk nivå i denna brunn?
Stämmer, bara ett hål i betongen där de små mängder vatten från VVB kan droppa ner. Enligt förra ägare så har det inte varit någon nivå att tala om här, mer än just eventuellt vatten från vvb.
 
Frågan är ju hur det ser ut under betongen. Om jag förstår det rätt har du ett berg under krypgrunden och så ett rum där golvet är i betong, alltså uppe på bergsgrunden ? Du vet alltså inte vad som finns under betongen?
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
Frågan är ju hur det ser ut under betongen. Om jag förstår det rätt har du ett berg under krypgrunden och så ett rum där golvet är i betong, alltså uppe på bergsgrunden ? Du vet alltså inte vad som finns under betongen?
Precis så! Kan inte känna någon dåligt lukt heller, har även fuktmätare utplacerade i krypgrund och RH ligger på 70%. Kanske för att det är relativt hög krypgrund, så är även taket i krypgrund (trossbotten?) 0 utsatt för mögel, ser ut som nytt. Men då det är berggrund så faller ju möjlighet till dränering, jag funderar på om enda alternativet är en pumpbrunn med dränkbar pump samt nivåbrytare.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.