Hej!

Jag och min fästman ska köpa hus. I huset finns en insatskamin, och köksfläkten är också installerad i en av rökkanalerna i muren. Det finns en till outnyttjad rökkanal samt medföljer en gammal (men välbehållen) gjutjärnskamin på fot (se bild) som står i rummet motsatt till insatskaminen (mot muren).

Min fundering här är vad det skulle kunna tänkas kosta att installera en sån här kamin om man anlitar en firma? Jag tänker att det enda som behöver göras egentligen är att öppna upp ett hål i muren och gå in i befintlig, outnyttjad rökkanal.

Edit: Ska förtydliga att jag är förstås inte ute efter en offert eller ett exakt pris, mer en bild av vad det kan kosta. Handlar det om 2000:- eller 20000:- eller 50000:- ?
 
  • Svart gjutjärnskamin, vita väggar, trägolv, två små tavlor, hörn av rum, blå skugga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det beror mycket på murens och rökkanalens skick. Om kanalen är oskadad och godkänd för eldning blir det mycket billigare. Då kan man nästan göra det själv, alltså ta upp et hål i muren och dra ett kaminrör som man sedan tätar och murar in. Om kanalen måste glidgjutas eller om ni måste dra slang i skorstenen blir det dyrare.
Men det första du borde göra är att ta kontakt med bygdens sotare och fråga om du får installera just den där kaminen igen. Den är ju rätt gammal och uppfyller kanske inte dagens krav. Eftersom den redan står där borde det inte räknas som nyinstallation, men det borde kollas upp. Du bör ju också vara säker på att den är hel, annars kan det gå en slant till att renovera själva kaminen.
 
  • Gilla
Vikkipedia
  • Laddar…
Henningelvis Henningelvis skrev:
Det beror mycket på murens och rökkanalens skick. Om kanalen är oskadad och godkänd för eldning blir det mycket billigare. Då kan man nästan göra det själv, alltså ta upp et hål i muren och dra ett kaminrör som man sedan tätar och murar in. Om kanalen måste glidgjutas eller om ni måste dra slang i skorstenen blir det dyrare.
Men det första du borde göra är att ta kontakt med bygdens sotare och fråga om du får installera just den där kaminen igen. Den är ju rätt gammal och uppfyller kanske inte dagens krav. Eftersom den redan står där borde det inte räknas som nyinstallation, men det borde kollas upp. Du bör ju också vara säker på att den är hel, annars kan det gå en slant till att renovera själva kaminen.

Tack för ditt svar!

Vi får kanske börja i den änden - med att kolla om kaninen är duglig att elda i. Är den inte det får den stå som prydnad tills vi antingen renoverar den eller installerar en modern kamin!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.