Svartvit bild av en arkitektonisk ritning med mått och handskrivna anteckningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ligger en fjärrvärmeledning i marken där vi tänker bygga ett uterum. Har någon här ställts inför samma problem? Hur har ni i så fall löst detta? Har ni fått tillstånd av fjärrvärmeverket att regla eller gjuta? Har ni dragit om fjärrvärmen? Kostnad för att låta flytta ledningen?
 
Fjärrvärmeägaren brukar vilja flytta ledningarna, av egen erfarenhet gratis och utan krusiduller..
 
  • Gilla
S Rickard
  • Laddar…
Tror inte det är någon större fara för rören, då det endast är en altan som kommer ovanpå. Rören är rätt kraftiga med isolering på. Se bara till att ni inte skadar isoleringen. Skulle murphys lag komma hem så får ni riva altanen, men osannoligt att det sker.
 
Om jag inte missminner mig vill fjärrägaren inte ha fast installation närmare än 2 meter från rören.
Men detta kan nog variera mellan fjärrägare och vilka stadgar man satt.
Ring och fråga din fjärrägare.
 
  • Gilla
S Rickard
  • Laddar…
S S Rickard skrev:
[bild] Det ligger en fjärrvärmeledning i marken där vi tänker bygga ett uterum. Har någon här ställts inför samma problem? Hur har ni i så fall löst detta? Har ni fått tillstånd av fjärrvärmeverket att regla eller gjuta? Har ni dragit om fjärrvärmen? Kostnad för att låta flytta ledningen?
Jag avslutar min egen tråd: Fjärrvärmeverket godkänner inga byggnader alls över kulvert (inte i min kommun i af). Ledningsägarna kommer att lägga ny ledning utanför mitt tilltänkta bygge kommande vår/sommar. Kännbar men subventionerad kostnad för mig.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Jamen, då avlöser det ena problemet det andra. Fjärrvärmekulverten måste flyttas, det ordnas till sommaren. Men nu ser jag i detaljplanen, att vatten/avlopp hamnar under uterummet. Att avstängningen till vatten är placerad inom (under) området som ska bebyggas. Ledningarna ligger ju djupt (frostfritt). Men avstängningen… Överväger att göra en lucka i golvet för att komma åt ”vredet” (reglat golv). Hur skulle ni ha gjort?
 
  • Teknisk ritning, detaljer och mått, ingenjörskonst, cirkel markerar specifik del, svartvitt dokument, skalenlig konstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det avstängningsventil?
Är det inte spolbrunn?

Serviceventilen för inkommande vatten brukar oftast vara utanför fastighetsgränsen.
 
S S Rickard skrev:
Jamen, då avlöser det ena problemet det andra. Fjärrvärmekulverten måste flyttas, det ordnas till sommaren. Men nu ser jag i detaljplanen, att vatten/avlopp hamnar under uterummet. Att avstängningen till vatten är placerad inom (under) området som ska bebyggas. Ledningarna ligger ju djupt (frostfritt). Men avstängningen… Överväger att göra en lucka i golvet för att komma åt ”vredet” (reglat golv). Hur skulle ni ha gjort?
Hör med ditt vattenbolag, dom brukar vilja flytta ut servicavstängningen ut till tomtgräns i samband med att det blir problematiskt kring befintliga avstängningar.
Detta för att vid framtida problem/vattenläckor, vill bolaget inte ha ansvar inne på din tomt. Utan att dom har bara ansvaret framt till avstängaren på kommunal mark.
Men åter igen, detta är i mina hemtrakter i Dalarna. Hur det ser ut hos dig/er kan vara annorlunda.
 
  • Gilla
S Rickard
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Är det avstängningsventil?
Är det inte spolbrunn?

Serviceventilen för inkommande vatten brukar oftast vara utanför fastighetsgränsen.
Kan vara som du säger, jag får tillgång till huset i februari så jag har inte kollat på plats. I så fall borde det funka med en lucka i golvet; den lär inte användas särskilt ofta.
 
S S Rickard skrev:
Jamen, då avlöser det ena problemet det andra. Fjärrvärmekulverten måste flyttas, det ordnas till sommaren. Men nu ser jag i detaljplanen, att vatten/avlopp hamnar under uterummet. Att avstängningen till vatten är placerad inom (under) området som ska bebyggas. Ledningarna ligger ju djupt (frostfritt). Men avstängningen… Överväger att göra en lucka i golvet för att komma åt ”vredet” (reglat golv). Hur skulle ni ha gjort?
Avslutar min tråd: Kommunen ansvarar inte för ledningarna på min gård (känns ju rimligt). Jag tillåts bygga över ledningarna (som ligger 3,5 meter djupt) men jag gör det på egen risk.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.