Claes Sörmland
Den europeiska motsvarigheten till kameliaolja är helt enkelt olivolja. Båda har liknande fettsyrasammansättning.
 
  • Gilla
Bjurn25 och 1 till
  • Laddar…
B Bjurn25 skrev:
Okej, tack för svar! Tänkte att det kanske var paraffinolja, men när jag kollar på produkter som är "100% paraffinolja" eller "extra ren paraffinolja" så står det varningar därpå att det kan vara dödligt vid förtäring, så blev tveksam.
Är det inte för att den kan ge kemisk lunginflammation?
 
Jo, det är det. Om du bara får det i magen är det laxerande. Men inte farligt i övrigt.
 
  • Gilla
Bjurn25 och 1 till
  • Laddar…
B Bjurn25 skrev:
Vad använder ni för något när ni smörjer in era verktyg?
Jag skulle nog ta "vad som helst". Den olja som hamnar på exempelvis sågklingor, hyvelstål, anhåll och liknade "träkontaktytor" lär slitas bort tämligen snabbt och att otrevliga mängder skulle kunna komma att överföras till en framtida skärbräda tror jag är väldigt osannolikt. Sen avslutas väl alltid tillverkningen av en skärbräda med putsning och då lär eventuella spår försvinna. Men jag kanske är vårdslös...
 
  • Gilla
Bjurn25
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag skulle nog ta "vad som helst". Den olja som hamnar på exempelvis sågklingor, hyvelstål, anhåll och liknade "träkontaktytor" lär slitas bort tämligen snabbt och att otrevliga mängder skulle kunna komma att överföras till en framtida skärbräda tror jag är väldigt osannolikt. Sen avslutas väl alltid tillverkningen av en skärbräda med putsning och då lär eventuella spår försvinna. Men jag kanske är vårdslös...
Brukar ha en stearinljusstump att smörja putshyvelns sula med, är den eller sickeln som är sista som jag bearbetar träet med innan olja eller vad jag ytbehandlar med.
 
  • Gilla
Bjurn25 och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla bra svar! Nu känns det som att jag har bättre uppfattning av vad jag kan använda.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.