Vi har hittat ett fantastiskt fint hus på en trevlig tomt, allt känns rätt utom en väg som går ca 50 från huset på baksidan. Det är en liten bergskulle och en träddunge emellan så man ser nästan inte vägen men bilarna hörs ändå en del när man är på baksidan. Vägen är väl egentligen inte så stor och hastighetsbegränsningen är 50km/h men det är ändå en hyfsat trafikerad väg. De som bor i en större stad kanske skulle skratta åt oss men vi som är vana vid "landet" känner oss osäkra på hur mycket vägen kommer att störa oss. Vi har ju även barn och tanken finns ju där att de skulle få för sig att springa ut.

Vad tror ni, är det dumt att köpa ett hus nära en väg? Problemet är att alla hus vi tittat på har haft minst en väg som vi stört oss på så det kanske är vi som är ovanligt känsliga? Ni som bor nära en trafikerad väg, hur känner ni? Vad har ni för erfarenheter?
 
Känner igen ert dilemma! Fast i vårt fall gäller det järnvägen 10-15 m från ytterdörren. Med argumenten att tågen går relativt sällan och att det inte är ngnannan trafik i närheten så köpte vi det. Men visst skramlar det i glasen när godstågen drar förbi men det är inget vi reagerar på, inte ens hunden!

Men för att komma till ert problem så låter det som det kan lösas med ett bullerplank? Är bergsknallen och trädungen på eran mark? Isf skulle ju inte planket störa rent estetiskt från er utsikt. Planket minskar ju även risken för barnen.
 
  • Gilla
SvensKiwi
  • Laddar…
Hej

Vi har ett hus som ligger 10M från ortens riksväg fd E6.
Ganska bra trafikerat men lite längnare på kvällar mm.
Jag kommer från landet och har inte varit van vi billjud men som sagt man har vant sig och det gick fort.
Har även småbarn så tomten är inhägnad som ett U på baksidan så man kan släppa ut barna.
MVH P
 
Jag har bott vid en väg, och det var inte ens en landsväg utan mer en byväg, 70-begränsad, även om det var få som höll det. Jag måste säga att vi höll på att bli tokiga på det eviga brummandet. Aldrig ett hus bredvid en större väg för min del i alla fall. Sen är ju inta alla lika känsliga.
 
  • Gilla
SvensKiwi
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.