Guzzi Guzzi skrev:
Jag tolkar det som att den chansen i det här fallet är minimal, med tanke på att det knappast ens skulle klassas som ett dolt fel i vanliga fall.

"Ansvarar ett dödsbo för dolda fel?

Så länge dödsboet finns kvar så räknas dödsboet fortfarande som säljare och kan ansvara för dolda fel, men så fort dödsboet är upplöst efter arvskiftet så kan inte längre anspråk för dolda fel riktas mot dödsboet eftersom det inte längre finns kvar.

Kan ansvar riktas mot dödsbodelägarna?

Så fort dödsboet är upplöst så kan inte heller dödsbodelägarna ansvara för de dolda felen enligt jordabalkens regler. Det skulle inte anses vara rimligt om man i efterhand kan kräva ansvar från arvingarna hur som helst, då skulle de i princip blir att ärva en potentiell ersättningsskyldiget vilket hade föranlett en alldeles för stor rättsosäkerhet.

...

För att på något sätt kunna få ersättning för dolda fel får i så fall en vanlig skadeståndstalan riktas mot någon av dödsbodelägarna vilket är en väldigt svår typ av talan då man måste visa på att någon har varit vårdslös. Det blir ett omöjligt bevisläge såvida det inte finns uppenbara bevis. Därmed är chanserna för att kunna få någon att ansvara för dolda fel sedan dödsboet är upplöst ytterst minimal."

[länk]
I det här fallet är det ju sannolikt inte något som kan klassas som dolt fel.

Men faktum är att dödsbon kan återuppstå om det dyker upp oreglerade skulder. Man är inte fri från ansvar bara för att arvet är skiftat.

https://lawline.se/answers/vad-galler-for-fordringsansprak-efter-att-dodsboet-skiftats
 
D Daniel 109 skrev:
I det här fallet är det ju sannolikt inte något som kan klassas som dolt fel.

Men faktum är att dödsbon kan återuppstå om det dyker upp oreglerade skulder. Man är inte fri från ansvar bara för att arvet är skiftat.

[länk]
Jo, fast i det här fallet gäller det ju inte en oreglerad skuld.
 
Jo, ersättning för ett dolt fel är en oreglerad skuld.
 
D Daniel 109 skrev:
Jo, ersättning för ett dolt fel är en oreglerad skuld.
Får väl börja med att driva det som en tvist då. Men jag tror vi droppar diskussionen där. Vi är nog överens om att det knappast är ett dolt fel för att man inte uppfyllt sin undersökningsplikt, och att det i det här fallet är ännu svårare än vanligt att få igenom det med tanke på att det (troligtvis) är ett dödsbo som är säljare och som antagligen är upplöst vid det här laget.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Åter igen fel. Huruvida man uppfyllt sin undersökningsplikt påverkar inte bedömningen av ett fel.
 
  • Gilla
t_ehrngren och 1 till
  • Laddar…
sunnis
Även om du har ett case som kanske skulle fungera att driva rent rättsligt så är 30 000kr alldeles för lite. Mig veterligen så finns det även en rättspraxis om dolda fel att om beloppet för åtgärd är för liten i förhållande till värdet på huset så kan man inte heller kräva ersättning.

Å andra sidan är ditt krav så lågt så kan du ju alltid ta en diskussion med säljarna, de kanske också känner att det är för lite pengar att mötas i rätten om och innerst inne känner att de har undangömt information om ett bråkigt värmesystem. Ni kanske kan helt enkelt göra upp i godo? 50/50?

Dolda fel är väldigt trubbigt rent juridiskt. Det vanligaste är nog att köparen förlorar dessa mål om de dras till rätten. Att förlora i rätten för ett fel som ”bara” kostade 30 000kr att lösa, inte roligt…
 
  • Gilla
Perolofl och 1 till
  • Laddar…
sunnis sunnis skrev:
Även om du har ett case som kanske skulle fungera att driva rent rättsligt så är 30 000kr alldeles för lite. Mig veterligen så finns det även en rättspraxis om dolda fel att om beloppet för åtgärd är för liten i förhållande till värdet på huset så kan man inte heller kräva ersättning.

Å andra sidan är ditt krav så lågt så kan du ju alltid ta en diskussion med säljarna, de kanske också känner att det är för lite pengar att mötas i rätten om och innerst inne känner att de har undangömt information om ett bråkigt värmesystem. Ni kanske kan helt enkelt göra upp i godo? 50/50?

Dolda fel är väldigt trubbigt rent juridiskt. Det vanligaste är nog att köparen förlorar dessa mål om de dras till rätten. Förlora i rätten för ett fel som ”bara” kostade 30 000kr att lösa, inte roligt…
Det handlar inte om åtgärdskostnaden. Det handlar om huruvida det påverkar fastighetens värde.
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Självklart ska du kunna förvänta dig att ett 60 år gammalt hus med ett 20 år gammalt värmesystem ska funka perfekt. Självklart ska du inte behöva bemöda dig med att slösa flera minuter av ditt dyrbara liv på visningen till att snegla på vattenrören. Solklart fall av dolt fel. Helt rätt att lösa detta på juridisk väg. Kör hårt, när ni sitter i rätten kan du hånskratta åt säljaren som inte uppfyllt den mycket långtgående upplysningsplikten. Jag rekommenderar dig starkt att satsa varenda krona från ditt pensionskonto på dyra jurister.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Dortmunder DAB och 25 till
  • Laddar…
Vari består felet förresten? Att det är enrörssystem är knappast felet. Och att köparen saknar kunskap om att enrörssystem inte är lämpligt för den installerade värme anläggningen är inte heller ett dolt fel.

Detta blir bara värre och värre med åren. Fler och fler husköpare som vuxit upp i moderna hus där allting funkar köper ett gammalt renoveringsobjekt med tveksamma lösningar och förundras över att det inte finns en app som löser problemen.
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
kashieda och 19 till
  • Laddar…
S skon skrev:
Utryckte mig nog klantigt, var värmepumpsteknikern som inte fått det att lira. Han såg även att de hade haft ute en rörmokare som hade bytt expansionskärl.

Så du menar på allvar att jag som köpare inte ska kunna förvänta mig beboliga innertemperaturer när jag köper en fastighet? eller en värmepump som klarar av att köra el-patronen i 1 min utan att nödstoppa pga för hög uttemp? (alla ventiler öppna). Hur ska jag kunna undersöka en sån sak innan köpet?
Du har möjlighet att anlita en besiktningsman och begära att han funktionstestar de system som finns i kåken. Är man inte hemma på kåkar och dess olika system är det vad som står till buds. Givetvis ska man vara med under besiktningen så att man kan ställa frågor. Jag har aldrig sett en fastighetsbeskrivning där det anges en eller tvåkretssystem.
Jag har sagt det förr. Om du inte har kunskap, ta hjälp. Det är enda sättet att att slippa stå med långnäsa och stödhjul.
 
  • Gilla
  • Älska
Festlund och 6 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Lite Off topic: Du skrev i första inlägget att det var ett dödsbo som sålde, men att ägaren sedan plötsligt dök upp. Var det "dödsboet" eller den levande ägaren som sålde? Har du överhuvudtaget ett giltigt köp?
Ehh. Det kan väl inte vara ett dödsbo om ägaren dyker upp. Är inte han död? Det är väl dödsboet som är ägaren. Det låter lite som Fingal Olsson. ( förlåt skämtet).
 
  • Älska
  • Gilla
NL12345 och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Ett enrörssystem är inte något konstigt i ett hus från den perioden. Det är inget fel. Det är snarare något man kan förvänta sig.
Att högtemperatursystem inte fungerar helt bra med värmepump är inte heller oväntat.

Jag vill påstå att det inte är ett dolt fel.
Men om rörkrökaren har försökt få fason på det hela in karriär utan att lyckas, så ska du nog anlita någon annan. Eller läsa in dig själv.

Men att stämma säljaren tror jag är olämpligt.
Nej det är INTE ett dolt fel. Detta är ett fel som säljaren borde känt till och som ni kan har rätt till kompensation för. Det är information som säljaren undanhållt Er
 
  • Haha
  • Gilla
skon och 1 till
  • Laddar…
S skon skrev:
Hej,

Köpte ett hus byggt 1962 för 2 år sedan, ett dödsbo enligt mäklaren sen dök den fd ägaren dök upp ifrån ingenstans... en helt annan historia.
Sedan köpet har vi brottats med ett kallt hus vid -10, runt 15 grader var innetemperaturen då med en värmepump som sköt felkoder hejvilt pga att enkelkretssystemet gick för trögt. Den klarade inte ens av att köra elpatronen.

Vi plockade ut en värmepumpstekniker efter köpet som berättade att huset och den FD ägaren "förföljt honom" genom hela hans karriär, under de 10år han jobbat aldrig fått ordning på problemen, vi fick även ut en gedigen historik ifrån värmepumpsfirman på reparationer som utförts de sista 5 år och sista skedde bara några månader innan vi flyttade in.

Ägarens barn sålde fastigheten. all pappers historik rörande värmen var borta. lite märkligt då det annars finns det fakturor, instruktionsböcker osv på allt. De nämnde såklart inga problem med huset eller står i besiktningsprotokollet.
De var noggranna att nämna när kontraktet var påskrivet att de inte hade någon aning om hur "komforten" var i huset då det inte bott i det på 20år, småflinanandes, mäklaren avbröt sambon och var smådryg när sambon ställde frågor rörande värmen och hänvisade till dolda fel försäkringen,

De har inte specat i varken objektbeskrivningen samt besiktningsprotokollet att det är ett enkelkretssystem, något vansinne som de höll på men några år under 60/70-talet och få rörmokare vill ens kolla på det, hur ska man som köpare känna till att man har en udda-fågel som detta till värme-system?
Det finns även många som hävdar att enkelkretssystem inte ens är kompatibelt med värmepump, hur ska vi som köpare kunna känna till detta? Det är inte Common-Knowledge så har svårt att se att dem åberopar undersökningsplikten.

Nu sitter jag här med en faktura på över 30k, vi har installerat en "knäpp tank" på 100L som pumpen arbetar mot istället för värmesystemet, sen en separat cirkulationspump som driver värmen till elementenen,
Har sedan dess säkert fått ut en väldigt stor mängd magnetit ifrån systemet men det är oklart om vi ska behöva dra om hela skiten och väntar spänt på kallare temperaturer, men änsålänge ser det lovande ut.

Jag skulle vilja åberopa detta som ett dolt fel, problemet är att dolda-fel försäkringen (Anticimex) täcker inte värmesystem utan vi blir tvungna att kräva pengarna från säljarna, civilrättsligt antar jag?
- Hur lång tid tar det att få igenom ett sånt här ärende?
- Ska man förlita sig på rättskyddet i hemförsökningen?
- Hur går man vidare?
- Är det värt det?
- Vem kan jag som villägare rådfråga? Mäklaren blev avskedad samma dag som vi skrev kontraktet så jag kan inte vända mig till henne, hon visade sig dessutom vara en nära vän till en av säljarna.
Bara för att den mäklaren fick sparken så finns väl firma kvar. Vänd dej dit.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
S skon skrev:
Utryckte mig nog klantigt, var värmepumpsteknikern som inte fått det att lira. Han såg även att de hade haft ute en rörmokare som hade bytt expansionskärl.

Så du menar på allvar att jag som köpare inte ska kunna förvänta mig beboliga innertemperaturer när jag köper en fastighet? eller en värmepump som klarar av att köra el-patronen i 1 min utan att nödstoppa pga för hög uttemp? (alla ventiler öppna). Hur ska jag kunna undersöka en sån sak innan köpet?
tommy p: enkelrörs system är bra om man kan med dem vi hade ett sådant blev varmt som satan när det eldades i pannan....men de e ju att föredra det modernare 2 rörs systemet lite enklare....men som de säger byt ut kloak-dykaren å fixa allt själv men 30 papp e mykke stålar
 
D Daniel 109 skrev:
Den åtgärden kommer ju inte att påverka flödet i slingan. Den tekniker som varit där för står ju uppenbarligen inte enrörssystem. Till att börja med måste det ju finnas ett flöde och rimlig injustering av systemet. En tank hjälper inte mot grundfelet här. Bäst är ju att byta systemet mot ett tvårörs lågtemperatursystem. Men det är ett stort jobb.
Jo en tank hjälper visst,
dom kanske kopplat den som fast kondesering mot tanken, och shuntar ut värmen,

Gissar på att pumpen her HP larm eller flödeslarm,
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.