Hej,
Vi har planerat vårt nya kök med Ikea och det har uppstått ett problem och det är hällens placering. Vi ska ha köksfläkten på den vägg som är mellan våra fönster och måste därför ha hällen där.
Det går inte att få hällen exakt mellan de två fönster vi har i köket och det kommer inte se så fint ut senare när man sätter upp fläkten.
Blir tacksam om någon kan komma med tips på hur vi kan lösa problemet.
Jag lägger upp bild på köket och planeringen vi har fått av Ikea.
 
  • Renoveringsprojekt, tomt rum, träspill, tapet, två fönster, radiator, ofärdigt golv, orange färgfläck, ljusinsläpp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av kökslayout med mått, skåp, och apparater.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-modellerad kökslayout på en datorskärm, innehåller skåp, bänkar, spis och vask.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En datorskärm som visar ett 3D-modellerat kökslayout. Modern design, neutralfärger, på ett skrivbord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Min fundering är nog varför du låter dig begränsas av befintliga fönster?

1. De verkar inte riktigt passa ihop när de sitter i samma rum => du borde ändå göra något åt detta
2. Kan du installera ett helt kök med gott resultat är det ju inte så mycket extra arbete eller kostnad att också flytta/byta ut/ta bort ett fönster.

Kanske passar det bättre med två högt monterade låga fönster där istället? Detta symmetrihaveri du nu skapat genom att ta bort lite väggar (?) måste fixas.
 
  • Gilla
Yoshimel och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
Det är väldigt opraktiskt med bara 60 cm mellan diskhon och hällen. När man har lagt dit en skärbräda blir det ju mycket trångt för alla ingredienser och kanske en ugnsform eller en skål. Rekommenderat avstånd är 80-120 cm och 80 cm är egentligen för lite för matlagning till en hel familj.
 
  • Gilla
gaia och 2 till
  • Laddar…
Det stora fönstret lär väl gå under bänkskivan. Det ser inte ut att vara tillräckligt högt från golvet och bör nog ändras på helt enkelt.

Det andra fönstret…
Behövs det?
 
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
Som sagt. Byt fönster.
Du betalar väl ändå 150-200 för ett nytt kök. Vad spelar då 15000 kr till för lite nya fönster?

Jag hade aldrig låtit befintliga avlopp/el/fönster osv satt begränsningarna för mitt nya kök.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.