Finnes
En 300 m grusad väg som går igenom ett område med ca 15 fritidshus men sen leder till ett naturreservat.
Intressenter
1. 70-tal fastigheter i samhället har ägarandel i vägen men nuförtiden inget behov eller intresse för vägen eller deras underhåll.
2. Naturvårdsverket som för några år sen inrättat ett naturreservat men inte försäkrat sig om tillgång eller inflytande till vägen
3. Ett 15-tal fastighetsägare i området som nyttjar vägen men som inte äger andel i vägen.
Det saknas en vägförening och det lilla underhåll som sker idag har skett på frivilliga initiativ.
Situation
En komplex situation - det behöver göras något som Länsstyrelsen säger. Någon här på forumet som har erfarenhet från en liknade situation - vad som gjordes - vad en förrättning kostar - övriga omständigheter!
En 300 m grusad väg som går igenom ett område med ca 15 fritidshus men sen leder till ett naturreservat.
Intressenter
1. 70-tal fastigheter i samhället har ägarandel i vägen men nuförtiden inget behov eller intresse för vägen eller deras underhåll.
2. Naturvårdsverket som för några år sen inrättat ett naturreservat men inte försäkrat sig om tillgång eller inflytande till vägen
3. Ett 15-tal fastighetsägare i området som nyttjar vägen men som inte äger andel i vägen.
Det saknas en vägförening och det lilla underhåll som sker idag har skett på frivilliga initiativ.
Situation
En komplex situation - det behöver göras något som Länsstyrelsen säger. Någon här på forumet som har erfarenhet från en liknade situation - vad som gjordes - vad en förrättning kostar - övriga omständigheter!
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 233 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 233 inlägg
Situationen är inte så komplicerad. De fastigheter som har långsiktigt behov av vägen ansöker hos Lantmäteriet om att inrätta en gemensamhetsanläggning enligt anläggningslagen där de är delägare. De yrkar också att en samfällighetsförening ska bildas för förvaltning av vägen som de blir medlemmar i.
Tydligt finns det någon typ av samfällt ägare redan men delägande fastigheter har inte nytta av vägen. Om det är en marksamfällighet så kan nog ägandet ligga kvar orört och den nya gemensamhetsanläggningen står för förvaltningen av vägen. Det kostar s a s inget i pengar eller ansvar att deläga en gammal marksamfällighet där vägen idag förvaltas som en senare gemensamhetsanläggning.
Om det istället rör sig om en gammal vägsamfällighet som t ex inrättats enligt den idag icke gällande väglagen så kan nog det rensas upp i förrättningen. Det rör sig nog då formellt om en omprövning av den befintliga samfälligheten.
Vad gäller naturreservatet så är det statens problem om de vill säkra bilväg till det eller inte. Det ligger inte på enskilda fastighetsägare att lösa allmänhetens tillgång till lämpliga bilvägar till naturreservat. Det står naturligtvis den framtida samfällighetsföreningen fritt att ta emot statsbidrag för att hålla vägen öppen för allmänheten så är även den delen löst.
Tydligt finns det någon typ av samfällt ägare redan men delägande fastigheter har inte nytta av vägen. Om det är en marksamfällighet så kan nog ägandet ligga kvar orört och den nya gemensamhetsanläggningen står för förvaltningen av vägen. Det kostar s a s inget i pengar eller ansvar att deläga en gammal marksamfällighet där vägen idag förvaltas som en senare gemensamhetsanläggning.
Om det istället rör sig om en gammal vägsamfällighet som t ex inrättats enligt den idag icke gällande väglagen så kan nog det rensas upp i förrättningen. Det rör sig nog då formellt om en omprövning av den befintliga samfälligheten.
Vad gäller naturreservatet så är det statens problem om de vill säkra bilväg till det eller inte. Det ligger inte på enskilda fastighetsägare att lösa allmänhetens tillgång till lämpliga bilvägar till naturreservat. Det står naturligtvis den framtida samfällighetsföreningen fritt att ta emot statsbidrag för att hålla vägen öppen för allmänheten så är även den delen löst.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 233 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 233 inlägg
Här går att läsa hur Naturvårdsverket ser på frågan om vägrättighet till naturreservat:
https://www.naturvardsverket.se/vag...ur/forvaltning-av-fastigheter/vagrattigheter/
En fråga är om Naturvårdsverket är fastighetsägare av marken som ingår i naturreservatet eller inte. Då kan myndigheten ansöka om att inrätta en gemensamhetsanläggning för vägen. Deras val.
https://www.naturvardsverket.se/vag...ur/forvaltning-av-fastigheter/vagrattigheter/
En fråga är om Naturvårdsverket är fastighetsägare av marken som ingår i naturreservatet eller inte. Då kan myndigheten ansöka om att inrätta en gemensamhetsanläggning för vägen. Deras val.
Tack för svar! Naturvårdsverket äger ngn del av reservatet medans några markägare valde intrångsersättning.Claes Sörmland skrev:
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 233 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 233 inlägg
Då är det väl bara för lantmätaren att uppskatta trafiken från besökare av naturreservatet och sen lägga det som lämpligt antal andelar på Naturvårdsverkets fastighet. Och sen uttaxerar den nya anläggningssamfälligheten för drift från dem.G GOTGULD skrev:
Vi har både kommunen och Trafikverket (järnvägsfastighet) med i vår gemensamhetsanläggning för väg. De dyker aldrig upp på stämmorna men betalar som de ska.
För de 15 som använder vägen är väl frågan vad det kostar att blanda in lantmäteriet och allt vad det innebär att driva en vägförening jämfört med att betala en bonde i närheten att fixa vägen ibland. 300 meter grusväg låter som en relativt enkel sak att hålla i ok skick.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 233 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 233 inlägg
Går ju t o m att starta en ideell förening med det allmännyttiga ändamålet att arbeta för att hålla vägen i gott skick för allmänhetens tillgång till naturreservatet och även för de lokala boende i trakten. Sen kan de lokala fastigheternas ägare vara medlemmar och bidra med en medlemsavgift. Sätt upp en skylt med ett swishnummer för naturreservatsbesökande som vill stödja ändamålet att hålla vägen körbar och underhållen.L lbgu skrev:
Sen används medlen i den ideella föreningen till att finansiera vägunderhållet. Allt naturligtvis med väghållarens tillåtelse, kanske ett avtal på 20 år? Sånt här funkar om alla är överens eller man struntar i enstaka freerider.
Det är väl mest länstyrelsen som vill ha ordning på torpet. Det finns en ny lagstiftning i år som gör att man inte behöver blanda in Lantmäteriet utan blir man överens om andelstal så kan man ta beslut och delge informationen till Lantmäteriet. Jag levde dock i tron att ägarna till vägen också fick andelstal. Då mer komplicerat.Claes Sörmland skrev:Går ju t o m att starta en ideell förening med det allmännyttiga ändamålet att arbeta för att hålla vägen i gott skick för allmänhetens tillgång till naturreservatet och även för de lokala boende i trakten. Sen kan de lokala fastigheternas ägare vara medlemmar och bidra med en medlemsavgift. Sätt upp en skylt med ett swishnummer för naturreservatsbesökande som vill stödja ändamålet att hålla vägen körbar och underhållen.
Sen används medlen i den ideella föreningen till att finansiera vägunderhållet. Allt naturligtvis med väghållarens tillåtelse, kanske ett avtal på 20 år? Sånt här funkar om alla är överens eller man struntar i enstaka freerider.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 233 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 233 inlägg
Du tänker nog på 43a § anläggningslagen?G GOTGULD skrev:Det är väl mest länstyrelsen som vill ha ordning på torpet. Det finns en ny lagstiftning i år som gör att man inte behöver blanda in Lantmäteriet utan blir man överens om andelstal så kan man ta beslut och delge informationen till Lantmäteriet. Jag levde dock i tron att ägarna till vägen också fick andelstal. Då mer komplicerat.
https://www.lantmateriet.se/sv/Fast...ingar/andra-andelstal-43-a--anlaggningslagen/
Har ni alltså redan en gemensamhetsanläggning som vägen ingår i? Jag förstår inte riktigt vägens juridiska status idag.
Lagändringen gäller ändring av andelstal i en redan befintlig gemensamhetsanläggning. Däremot kan man inte bilda en gemensamhetsanläggning på annat sätt än att lantmäteriet vid en anläggningsförrättning tar beslut om att bilda just en gemensamhetsanläggning. Vidare är det så att lantmäteriet fortfarande ska godkänna den ändrings som gjorts.G GOTGULD skrev:Det är väl mest länstyrelsen som vill ha ordning på torpet. Det finns en ny lagstiftning i år som gör att man inte behöver blanda in Lantmäteriet utan blir man överens om andelstal så kan man ta beslut och delge informationen till Lantmäteriet. Jag levde dock i tron att ägarna till vägen också fick andelstal. Då mer komplicerat.
Observera också att det alltså inte är möjligt för en samfällighetsförening att besluta om en fastighets in- eller utträde ur en gemensamhetsanläggningen. Om jag förstod dig rätt är det fastigheter som idag nyttjar vägen inte medlemmar och de fastigheter som faktiskt är medlemmar nyttjar inte vägen. Det betyder att lagändringarna i 43§ a AL inte är relevanta i ditt fall, ni behöver fortfarande gå via Lantmäteriet (eller då lösa det hela helt informellt genom handslag mellan er inblandade, det funkar tills det blir allvarliga konflikter om väghållningen).
https://www.lantmateriet.se/sv/fast...eningar-att-andra-andelstal-fran-1-juli-2022/
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 233 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 233 inlägg
Om det redan finns en gemensamhetsanläggning som omfattar trådens väg (och kanske andra vägar som nuvarande medlemmar använder) så kan ni göra en överenskommelse med de fastighetsägare som behöver tillgång till denna väg (inklusive Naturvårdsverket som fastighetsägare av naturreservatsfastigheten) om deras fastigheters inträde i gemensamhetsanläggningen enligt 43 § anläggningslagen. Läs mer här hur det går till:
https://www.lantmateriet.se/sv/fast...nskommelse-om-andelstal-43--anlaggningslagen/
Gemensamhetsanläggningen kan sektionsindelas i överenskommelsen så att den idag icke underhållna vägen utgör en egen sektion där de inträdande fastighetsägarna betalar driften.
(Fast ska jag vara ärlig så kräver en sådan överenskommelse nästan att man har detta som hobby för att ro det i hamn. Jag skulle med nuvarande kunskap själv inte tveka att driva detta men så diskuterar jag regelbundet anläggningslagen på detta forum på nätet. Hur många är vi med detta specialintresse i landet? 100 gubbar? För det verkar vara en gubbgrej, mitt 20-åriga jag skulle inte orkat. För vanliga dödliga är en vanlig förrättning av Lantmäteriet nog inte så dum i alla fall även om det kostar en del.)
https://www.lantmateriet.se/sv/fast...nskommelse-om-andelstal-43--anlaggningslagen/
Gemensamhetsanläggningen kan sektionsindelas i överenskommelsen så att den idag icke underhållna vägen utgör en egen sektion där de inträdande fastighetsägarna betalar driften.
(Fast ska jag vara ärlig så kräver en sådan överenskommelse nästan att man har detta som hobby för att ro det i hamn. Jag skulle med nuvarande kunskap själv inte tveka att driva detta men så diskuterar jag regelbundet anläggningslagen på detta forum på nätet. Hur många är vi med detta specialintresse i landet? 100 gubbar? För det verkar vara en gubbgrej, mitt 20-åriga jag skulle inte orkat. För vanliga dödliga är en vanlig förrättning av Lantmäteriet nog inte så dum i alla fall även om det kostar en del.)
Medlem
· Västernorrland
· 2 109 inlägg
Om trafiken till naturreservatet är en stor del av belastningen på vägen och man vill att Naturvårdsverket ska stå för den andelen så är det nog en fördel att göra en förrättning och ha dem som medlem.
Skulle tro att de undviker att tvinga fram förrättning mot övrigas vilja så länge det funkar praktiskt. Men om de ska plocka fram plånboken så behövs nog korrekt formalia.
Skulle tro att de undviker att tvinga fram förrättning mot övrigas vilja så länge det funkar praktiskt. Men om de ska plocka fram plånboken så behövs nog korrekt formalia.
70 år gammal detaljplan efter styckning från stamfastighet. I detaljplan inskrivet rättighet till väg om jag förstår det rätt. Det sker inga flöden av pengar runt vägunderhåll. Det nya är att Naturreservatet genererad ny trafik och vägen håller inte längre. Vägen genom stamfastighet ägs alltså av helt andra fastigheter runt om i samhället (ex betesdjur, hämtat grus & tång förr i tiden).Claes Sörmland skrev:
F Falckman skrev:Lagändringen gäller ändring av andelstal i en redan befintlig gemensamhetsanläggning. Däremot kan man inte bilda en gemensamhetsanläggning på annat sätt än att lantmäteriet vid en anläggningsförrättning tar beslut om att bilda just en gemensamhetsanläggning. Vidare är det så att lantmäteriet fortfarande ska godkänna den ändrings som gjorts.
Observera också att det alltså inte är möjligt för en samfällighetsförening att besluta om en fastighets in- eller utträde ur en gemensamhetsanläggningen. Om jag förstod dig rätt är det fastigheter som idag nyttjar vägen inte medlemmar och de fastigheter som faktiskt är medlemmar nyttjar inte vägen. Det betyder att lagändringarna i 43§ a AL inte är relevanta i ditt fall, ni behöver fortfarande gå via Lantmäteriet (eller då lösa det hela helt informellt genom handslag mellan er inblandade, det funkar tills det blir allvarliga konflikter om väghållningen).
[länk]
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 233 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 233 inlägg
Ok, då är vi tillbaka på 50-talet, alltså är det en byggnadsplan som fungerar som detaljplan.G GOTGULD skrev:70 år gammal detaljplan efter styckning från stamfastighet. I detaljplan inskrivet rättighet till väg om jag förstår det rätt. Det sker inga flöden av pengar runt vägunderhåll. Det nya är att Naturreservatet genererad ny trafik och vägen håller inte längre. Vägen genom stamfastighet ägs alltså av helt andra fastigheter runt om i samhället (ex betesdjur, hämtat grus & tång förr i tiden).
Byggnadsplaner tillkom enligt den gamla byggnadslagen som reglade hur gaturmark i planen skulle ställas i ordning och tas i bruk. I sammanfattning så var det ägarna av fastigheter som planan omfattade som ställde t ex gator i ordning och underhöll dem. För nya fritidshusområden som fick byggnadsplan där det fanns en enda ägare av marken som lotter styckades av från så gjorde 112 § i byggnadslagen att allmän platsmark kunde tas i bruk och underhållas av de nya lotternas ägarna, de gavs s a s denna rättighet.
Till detta fanns på den tiden lagen om enskilda vägar som gav möjlighet att inrätta vägföreningar även om förvaltningen nog ofta skedde utan en sådan. Det låter dock troligt att det finns en gammal insomnad vägförening för sommarstugeområdet eftersom lagen var i bruk till 1998. Sen 1970-talet fanns också anläggningslagen vilket gav möjlighet att ordna förvaltningen av allmänna platser genom Lantmäteriets beslut om att inrätta gemensamhetsanläggningar (GA). Återigen så är det troligt att det redan finns en sådan GA vars aktiva förvaltning är insomnad för sommarstugeområdet. När lagen om enskilda vägar togs bort så gavs alla gamla vägföreningar en tidsfrist på ett antal år att ombilda sig till GA men i sommarstugeområden var det nog många som missade detta.
Är du själv ägare av en fastighet i sommarstugeområdet? I så fall kan du undersöka om det finns en gammal GA (eller vägförening) genom att logga in på Min fastighet hos Lantmäteriet med BankID. Där listas GA under rättigheter:
https://www.lantmateriet.se/sv/fastigheter/min-fastighet/
Om det finns en GA så är åtgärderna för att sätta den i drift mindre än att börja utan GA. I det senare fallet krävs en förrättning. Finns en GA så är det bara att kalla till möte om förvaltningen av vägarna.
Redigerat: