D Dilato skrev:
Det blir ju betydligt enklare att samla in förbrukningen, den vet nätbolaget. Priset vet dom inte, då måste man också kontakta alla elbolag och reda ut vad varje enskild abonnent haft för avtal och till vilket pris under hela perioden. Många (likt mig) har haft två olika leverantörer under perioden till två helt olika pris.
Detta blir en enorm apparat att administrera.
Den var ju ändå inte värre än att den gick att genomföra en gång redan. Om elbolagen får ett öre för varenda kwh de bokför och administrerar pristak på så gör de grov vinst. Och 1 öre kan de väl få?
 
  • Gilla
jawen
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Den var ju ändå inte värre än att den gick att genomföra en gång redan
Det var ju just det dom gjorde, nätbolaget (som inte vet vilket pris du har haft) betalade ut ersättning baserad på förbrukning enligt en trappa med tak, inget annat.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Den var ju ändå inte värre än att den gick att genomföra en gång redan. Om elbolagen får ett öre för varenda kwh de bokför och administrerar pristak på så gör de grov vinst. Och 1 öre kan de väl få?
Nä, vi är inte i behov av extra pålagor på elen och ett extra öre nu ökar snart till flera när det ska läggas avgifter, skatt och moms på det öret.
 
F fribygg skrev:
Nä, vi är inte i behov av extra pålagor på elen och ett extra öre nu ökar snart till flera när det ska läggas avgifter, skatt och moms på det öret.
OK, men det löstes ju iaf sist.
 
D Dilato skrev:
Det var ju just det dom gjorde, nätbolaget (som inte vet vilket pris du har haft) betalade ut ersättning baserad på förbrukning enligt en trappa med tak, inget annat.
OK. Jag vill ändå påstå att det inte är raketkunskap att införa någon form av tak. Det har skett i andra civiliserade länder.
 
  • Gilla
jawen och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
OK. Jag vill ändå påstå att det inte är raketkunskap att införa någon form av tak. Det har skett i andra civiliserade länder.
Nej, det är inte svårt. Det är olämpligt då det tar bort incitamentet att spara på el när det är brist.
 
Redigerat:
  • Gilla
ajn82 och 1 till
  • Laddar…
G
D Daniel 109 skrev:
Nej, det är inte svårt. Det är olämpligt då det tar bort incitamentet att spara på en när det är brist.
Har inte du tidigare skrivit att det inte är en brist? Just nu exporterar Sverige ca 2500MW så i Sverige verkar det inte vara nån brist nu, rätt lågt pris också. Men jag håller med dig, ett fast pristak fungerar nog väldigt dåligt, särskilt under vissa perioder, kallt, högtryck, för lite vind, Ringhals problemen osv.
 
  • Gilla
sandos och 2 till
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Har inte du tidigare skrivit att det inte är en brist? Just nu exporterar Sverige ca 2500MW så i Sverige verkar det inte vara nån brist nu, rätt lågt pris också. Men jag håller med dig, ett fast pristak fungerar nog väldigt dåligt, särskilt under vissa perioder, kallt, högtryck, för lite vind, Ringhals problemen osv.
Tak i kombo med timpris skulle ju leda de flesta rätt, givet att taket inte är för lågt satt. Sånt går ju även att justera.
 
  • Gilla
jawen
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Varför behöver så många bostadstillägg över huvud taget? Då är det väl ett systemfel och det borde åtgärdas i stället.
Sen kan man ju fråga sig om de som sköter sig, inte tar för stora risker och betalar sin bostad själv tycker det är en bra ide att betala till de som misskött sin ekonomi. Jag säger inte att vi inte ska ha "skyddsnät" men att närmare 300000 personer får i snitt 3000kr/månad av någon annan är väl inge bra?
Solidaritet min käre vän. Och som tack röstar man rött.
 
K karlmb skrev:
Tak i kombo med timpris skulle ju leda de flesta rätt, givet att taket inte är för lågt satt. Sånt går ju även att justera.
Hur tänker du då? Om du inte känner det fulla priset så minskar dina incitament att spara ordentligt.
 
  • Gilla
sandos
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
. Det är olämpligt då det tar bort incitamentet att spara på en när det är brist.
Ett högt elpris innebär ju att det är lönsamt att spara även nu ;)
 
D Daniel 109 skrev:
Nej, det är inte motsvarande sak.
Men du ska inte få statliga pengar om huset brinner ner och du struntat i husförsäkring.
Du ska inte få mer statliga pengar för att tar större risk.
Nu är ju en försäkring en försäkring
Och ett bidrag för konsumtion av el ett bidrag
Ett bidrag är för att hjälpa någon.
Jo jag vet att det är skillnad på fattiga o rika företag
 
  • Gilla
jawen
  • Laddar…
R
  • Gilla
sandos
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Varför behöver så många bostadstillägg över huvud taget? Då är det väl ett systemfel och det borde åtgärdas i stället.
Sen kan man ju fråga sig om de som sköter sig, inte tar för stora risker och betalar sin bostad själv tycker det är en bra ide att betala till de som misskött sin ekonomi. Jag säger inte att vi inte ska ha "skyddsnät" men att närmare 300000 personer får i snitt 3000kr/månad av någon annan är väl inge bra?
Nu var ju inte diskutionen huruvida det är bra med bostadsbidrag el inte utan jag säger bara att det måste vara ett konsekvenstänk.
Naturligtvis är det ett systemfel att många måste ha bidrag.
För hög hyra?
För låga inkomster?
För dålig fördelning?
 
  • Gilla
tslabot och 2 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Solidaritet min käre vän. Och som tack röstar man rött.
Solidaritet på den här sidan verkar inte ha någon prioritet, ja förutom att ge bidrag till redan rika då.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.