H
Hej

Vet någon av erfarenhet om det kan finnas asbest I dem rör där det ska kapas. Det är till min gamla värmepanna som vi har slängt och ska montera på ett nytt. Behöver jag någon sanering firma eller är det bara och kapa. Tack
 
  • Vit VVS-rörinstallation på vägg, en mörk rörbit sticker ut ovanför vattenmätare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit rörsystem, ventil, färgade märkningar, hängande barnhink med spade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inomhusbild av vita rör längs taket, vägg, över en dörr. Rörsystemet inkluderar böjar och stöd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Börja med några bilder så blir det lättare att svara!
Tillägg: Det är inte rören som innehåller asbest, utan isoleringen, oftast vid rörböjarna.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
H
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Börja med några bilder så blir det lättare att svara!
Tillägg: Det är inte rören som innehåller asbest, utan isoleringen, oftast vid rörböjarna.
Jag har lagt upp bilderna men det verkar att det inte gick
 
  • Vit rörinstallation på vägg, en rostfärgad rörstump, leksakshängare, vissa rör markerade med kryss.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit isolerad rörledning med reglerventiler, en kran och en upphängd, färgglad hink.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vitrum med rörinstallationer på vägg och tak, kablar, vit dörr, orenoverat, fläckig vägg, enstaka flaska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jo, nu syns bilderna även i trådstarten!
Jag tror att det kan vara asbestisolering, men det är svårt att säga helt säkert på håll. Kan du ta en bild på något av ställena där ett rör tar slut, så vi får se hur isoleringen ser ut i änden?
 
H
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Jo, nu syns bilderna även i trådstarten!
Jag tror att det kan vara asbestisolering, men det är svårt att säga helt säkert på håll. Kan du ta en bild på något av ställena där ett rör tar slut, så vi får se hur isoleringen ser ut i änden?
I hela rören eller bara i böjerna?
 
H Secco11 skrev:
I hela rören eller bara i böjerna?
bara i böjarna
 
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
Är det järnrör och inte koppar? Passa då på att byta ut alltihop. Då kapar man på så få ställen som möjligt och tar ut så långa rördelar som möjligt. Mindre risk för spridning inomhus.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
H
MathiasS MathiasS skrev:
Är det järnrör och inte koppar? Passa då på att byta ut alltihop. Då kapar man på så få ställen som möjligt och tar ut så långa rördelar som möjligt. Mindre risk för spridning inomhus.
Jag tror det är koppar
 
BirgitS
H Secco11 skrev:
I hela rören eller bara i böjerna?
Det beror på hur gammalt det är. När man började med asbest i isoleringen hade man det längs hela röret men sen blev det bara i böjarna.
 
H Secco11 skrev:
Jag tror det är koppar
Typiskt järnrör. Det ser man på muffar och böjar där man skruvar in ett gängat järnrör.

Långa raka rör är ofta isolerade med fibrer typ glasull, kokos, hampa eller liknande som ligger på insidan av papp, wellpapp. Sådan isolering kunde man inte använda i böjarna. Då tog man till den mjuka goa asbestullen och så lindade man gipsbandage utanpå. :p Ofta blev då böjen lite tjockare och lätt att känna igen.

Rörledningar i tak med isolering, några märkta, redigering med text och pilar indikerar eventuellt asbest.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild på rörledningar med röd klottertext. Verkar vara kommentarer om rörens installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Rörkoppling i tak, övergång från svart till koppar; röda ventiler; textmarkeringar; suddig och mörk bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
H
BirgitS BirgitS skrev:
Det beror på hur gammalt det är. När man började med asbest i isoleringen hade man det längs hela röret men sen blev det bara i böjarna.
Jag tror det är från 1967 Då stod det på värmepannan tillverkad 1965 och huset byggdes 1967
 
BirgitS
H Secco11 skrev:
Jag tror det är från 1967 Då stod det på värmepannan tillverkad 1965 och huset byggdes 1967
Då är det inte asbest på de raka delarna.
 
H
blackarrow blackarrow skrev:
Typiskt järnrör. Det ser man på muffar och böjar där man skruvar in ett gängat järnrör.

Långa raka rör är ofta isolerade med fibrer typ glasull, kokos, hampa eller liknande som ligger på insidan av papp, wellpapp. Sådan isolering kunde man inte använda i böjarna. Då tog man till den mjuka goa asbestullen och så lindade man gipsbandage utanpå. :p Ofta blev då böjen lite tjockare och lätt att känna igen.

[bild]

[bild]


[bild]
Tack till dig. Jag ska kolla idag om jag kan öppna lite grann och se om det finns något i rören. Förutom isoleringen.
 
blackarrow blackarrow skrev:
Typiskt järnrör. Det ser man på muffar och böjar där man skruvar in ett gängat järnrör.

Långa raka rör är ofta isolerade med fibrer typ glasull, kokos, hampa eller liknande som ligger på insidan av papp, wellpapp. Sådan isolering kunde man inte använda i böjarna. Då tog man till den mjuka goa asbestullen och så lindade man gipsbandage utanpå. :p Ofta blev då böjen lite tjockare och lätt att känna igen.

[bild]
japp det mesta av de nakna rören man ser är järn och inte koppar. Då skulle jag byta ut rören helt istället för att kapa klippa och klistra.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.