Jag har en Melitta Caffe Solo som maler bönor innan bryggning. Nu har den slutat mala bönorna och jag ser rakt ner i kvarnen och jag tycker mig se att den helt enkelt bara föser runt bönorna och krossar dem inte speciellt mycket, bara till bitar som inte går att brygga utifrån (ska ju typ bli ett mjöl av bönorna i vanliga fall).

Nån som vet vad som kan tänkas fel och om de går att byta en del i den?
Svart automatisk espressomaskin för hemmabruk med reglage och knappar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
C
R Rolle85 skrev:
Nån som vet vad som kan tänkas fel och om de går att byta en del i den?
Rent generellt sett brukar dessa maskiner becka igen med tiden. Man blir förvånad hur mycket gojs som fastnar på olika ställen inne i maskinen som inte går att komma åt utifrån. Så det kanske räcker med att skruva isär den och rengöra.
 
Ok får testa
 
Fastnade i svärmors, fick skruva loss där den maler och peta lös det som satt fast. Malde ingenting och hon skulle skicka in den för reparation men på den modellen var det bara att lossa skruvar uppe vid kvarnen. Satt nån böna på trekvart som blockade själva mekanismen i kvarnen.
 
Vad är det för sorts kvarn? Om den "föser runt" bönorna så låter det ju som att motorn och drivaxeln fortfarande snurrar men att själva kvarnen har gått sönder. Jag har haft billiga handkvarnar där "burrsen" har gett sig efter en tid. kanske har något liknande hänt här?

Angående rengöring så är det stor chans att det är boven i dramat. Rengöring ska vara en normal rutin med kanske 2 veckors mellanrum om man vill ha gott och fräscht kaffe. Jämför med en stekpanna eller en kökskniv. Inte skulle du väl använda en stekpanna i flera år utan att någonsin diska den? Isch :surprised:
 
C
Janus82 Janus82 skrev:
Rengöring ska vara en normal rutin med kanske 2 veckors mellanrum om man vill ha gott och fräscht kaffe.
Problemet är att det är många delar av maskinen man inte kommer åt med ordinarie rengöringsrutin.
Är man känslig skall man nog hoppa automatkaffet. Blir som sagt riktigt ofräscht därinne med tiden även om man följer föreskriven rengöringsrutin exemplariskt.
 
Ju mer man automatiserar ju mer kan krångla.
Ju mer övervakning som vattennivå, bönor, sump, ju mer som kan krångla.

På två veckor har vår automatiska espressomaskin bryggt utan vatten, överfyllt sump behållaren och idag försöker brygga utan bönor.

Antagligen kaffebös på några känsliga ställen... Och överallt innanför rengöringsluckan.

Det är vad man får för 7000 kr
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.