Hej!

Jag har köpt villa för första gången och har tidigare endast bott i lägenhet. Det finns två stora träd precis intill huset och jag funderar på att anlita någon som tar helt bort bägge två.
Kan man sälja träden sen, alt be firman såga ner dem o ha det som ved för att elda själv eller sälja vidare?
 
zacelf zacelf skrev:
Hej!

Jag har köpt villa för första gången och har tidigare endast bott i lägenhet. Det finns två stora träd precis intill huset och jag funderar på att anlita någon som tar helt bort bägge två.
Kan man sälja träden sen, alt be firman såga ner dem o ha det som ved för att elda själv eller sälja vidare?
Så trevligt för dig att få flytta till ett hus med egen trädgård! Grattis!

Man kan anlita någon som tar ner träden, och som "styckar" träden till kubbar för ved.

Men jag vill ge ett råd: vänta ett tag med att ta ner träden!

Vissa träd runt ett hus är väldigt nyttiga, de kanske bryter vinden från den vanligaste vindriktningen, dämpar buller från en väg, eller ger skugga som gör att det på ett naturligt sätt blir svalt på en övervåning.
Förutom att träd skapar livsrum och skydd för fåglar vilket ger en mer levande trädgård, kanske de doftar gott eller blommar vackert på våren, och barn kan ha glädje av träd till allt möjligt, inklusive trädkojor..

Att ta ner träd tar några minuter, men det tar många, många år tills ett träd blivit "stort", alltså 20-30 år eller mer.

Bo in dig i trädgården, och känn efter under mer än en årstid vilken funktion träden har, innan du slutgiltigt bestämmer dig för att fälla träden.

Det är fler än en person som omedelbart efter inflyttning fällt större träd på tomten, som efter en tid inser att de fällt "fel" träd...

Friska träd nära huset är inget problem, det ska mycket till om något skulle falla över huset. Tycker man att träden är lite för "yviga" och att några grenar stör, kan man istället för att ta ner träden (om det är lövträd) låta beskära dem. Googla på "arborist".
 
  • Gilla
gaia och 14 till
  • Laddar…
zacelf zacelf skrev:
Hej!

Jag har köpt villa för första gången och har tidigare endast bott i lägenhet. Det finns två stora träd precis intill huset och jag funderar på att anlita någon som tar helt bort bägge två.
Kan man sälja träden sen, alt be firman såga ner dem o ha det som ved för att elda själv eller sälja vidare?
Tänk på att de dricker en hel del vatten.. Hur nära huset är dom o vad är det för träd?
 
  • Gilla
Huzzbutt
  • Laddar…
zacelf zacelf skrev:
Hej!

Jag har köpt villa för första gången och har tidigare endast bott i lägenhet. Det finns två stora träd precis intill huset och jag funderar på att anlita någon som tar helt bort bägge två.
Kan man sälja träden sen, alt be firman såga ner dem o ha det som ved för att elda själv eller sälja vidare?
Antagligen så kommer firman att inte vilja betala för veden. Det är ganska vanligt med lokala grupper där arborister annonserar ut nyhuggna träd till "hämta-gratis-pris". Du kan däremot försöka sälja veden, men det är inget som går att elda i år ändå, och det är ganska mycket jobb att hämta veden med släp/lastbil, klyva, stapla och torka. Så ställ in dig på att få 0 kr eller där omkring.
 
Grundfrågan är att firman som fäller kan forsla bort träden men att det kostar extra.
Att säja/skänka bort till någon som hämtar kan funka om de är kapade i 3 till 4 m längder och inte grova. Grova bitar är för de flesta ett elände att handskas med, lättast är om de kubbas till 50 cm.
Beroende på vem som hämtar så kan de ta grövre grenar men riset får du antagligen kvar.

Se veden som något som möjligen täcker en del av kostnaden för fällningen och uppstädningen.
Har du tid och ork kan du göra om allt till ved själv och hoppas vedpriset ligger på dagens nivå när du säljer.
 
Claes Sörmland
Två stora träd, se till att kapa kubbarna till 35 cm så de går in i en vanlig kamin. Sen finns det alltid någon i närheten som vill hämta. Eller i dessa tider kanske t o m betala för det?

Det stora jobbet är att hantera allt ris som blir när man fäller träd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.