Hej! Vi är två vänner som vill köpa ett hus. Min andra vän har ett hus sedan innan där hon ska bo kvar. Men vi ska köpa den nya gemensamt och äga halva var, renovera.
Alla kalkyler går ihop! MEN då vi inte är mamma/dotter eller partners så känns det som alla nekar!
Någon i liknande situation, vilken bank hjälpte er?
 
Kan in inte låtsas att ni är partners...?

Banker blir rädda för ovanliga saker, lite som hästar.
 
  • Gilla
  • Haha
Markarbetaren och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Ja håll det enkelt, Banken har inte att göra med er frånvarande romantiska relation. Ni vill köpa hus tillsammans, ni är uppenbarligen partners i projektet. Öva på: "Jag och min partner NN". Där slutar informationen utåt.

Har aldrig hört om detta problem i bög- och flatkretsen. Men det kan ju vara så att de senaste årens oreflekterade digitaliseringsiver har lett till formulär hos bankerna så att de nu i praktiken börjar intressera sig för kundernas romantiska liv. Allt måste passa mallen s a s, en mall kanske gjord av en rätt fantasilös utvecklargrupp.
 
  • Gilla
Jakobk
  • Laddar…
S
Tolkar jag dig rätt så har vännen du tänkt köpa huset tillsammans med redan ett hus idag och tänkt bo kvar i det huset. Detta huset ska då endast du bo i? Eller har ni tänkt köpa, renovera sälja? Det sistnämnda gillar inte bankerna då bolån inte ska nyttjas för spekulation. Är det så att din vän endast behövs för att din kalkyl ska gå ihop? Eller är det en sommarstuga som ni ska nyttja 50/50?

behövs lite mer information för att kunna hjälpa dig med att säga var skon klämmer, för just relationen eller den uteblivna relationen behöver inte vara där skon klämmer
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Ja det är snarare så hon ska stå med för att jag ska få låna. Men det är även en investering. Det är bara jag som ska bo där, hon bor i sitt. Vi renoverar….
 
K
F Frida Eriksson2 skrev:
Ja det är snarare så hon ska stå med för att jag ska få låna. Men det är även en investering. Det är bara jag som ska bo där, hon bor i sitt. Vi renoverar….
Är det investering ni är ute efter så ska ni nog vara vääldigt försiktiga i nuläget.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
F Frida Eriksson2 skrev:
Ja det är snarare så hon ska stå med för att jag ska få låna. Men det är även en investering. Det är bara jag som ska bo där, hon bor i sitt. Vi renoverar….
Jaha, ja då blir det ett ovanligt upplägg som bankerna nog inte vill ta i med tång.

Att låna ett halvt hus av en kompis för att renovera är nog inget som jag skulle rekommendera heller.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.