Tjena!
Har blivit med mobilt bredband över 5G och får rätt bra hastighet (180/45) även om routern står mitt i huset, så nu blir man ju nyfiken på vad en antennlösning skulle kunna bidra med.
Någon som har erfarenhet av en antenn till vettigt pris?

Behöver nog ha minst 10 meter antennkabel till också för att inte behöva flytta på routern.
 
Ingen erfarenhet av antenn men skaffade en ny lur som var kompatibel med 5g. Gick från 80/10 till 300/80 direkt jämfört med 4g.
 
  • Gilla
lat
  • Laddar…
fresve fresve skrev:
Tjena!
Har blivit med mobilt bredband över 5G och får rätt bra hastighet (180/45) även om routern står mitt i huset, så nu blir man ju nyfiken på vad en antennlösning skulle kunna bidra med.
Någon som har erfarenhet av en antenn till vettigt pris?

Behöver nog ha minst 10 meter antennkabel till också för att inte behöva flytta på routern.
10m antennkabel tar bort nyttan med extern antenn. Antennkabeln ska vara så kort som möjligt.
Sedan är det frekvensen som är intressant för en antenn inte mobil system.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…

Bästa svaret

fresve fresve skrev:
Tjena!
Har blivit med mobilt bredband över 5G och får rätt bra hastighet (180/45) även om routern står mitt i huset, så nu blir man ju nyfiken på vad en antennlösning skulle kunna bidra med.
Någon som har erfarenhet av en antenn till vettigt pris?

Behöver nog ha minst 10 meter antennkabel till också för att inte behöva flytta på routern.
10 meter antennkabel ger stora förluster.
Börja med att flytta routern till ett bättre ställe.
Därefter, fundera på yttre antenn som max är några meter bort från routern.

och ja, jag har erfarenhet ☺️

 
  • Gilla
fresve
  • Laddar…
Flytta routern och bygg istället ut ditt wifi om täckningen blir dålig i huset.
 
  • Gilla
stugan_i_skogen och 1 till
  • Laddar…
David Wallin David Wallin skrev:
Flytta routern och bygg istället ut ditt wifi om täckningen blir dålig i huset.
Det var ju det jag inte vill göra, står jättebra i garderoben ansluten till mitt mycket väl fungerande mesh-system.

S stugan_i_skogen skrev:
10 meter antennkabel ger stora förluster.
och ja, jag har erfarenhet ☺️
Ok, det var det jag var ute efter, Ett vettigt svar, och en som läste hela min fråga, tack! Får fundera på att testa mottagningen på vinden istället och gå vidare därifrån. 5G-routern är rejält stor så kan inte ha det stående synligt såsom mitt meshsystem gör.
 
fresve fresve skrev:
Det var ju det jag inte vill göra, står jättebra i garderoben ansluten till mitt mycket väl fungerande mesh-system.


Ok, det var det jag var ute efter, Ett vettigt svar, och en som läste hela min fråga, tack! Får fundera på att testa mottagningen på vinden istället och gå vidare därifrån. 5G-routern är rejält stor så kan inte ha det stående synligt såsom mitt meshsystem gör.
Vi läste din fråga. Vi svarade vad som blir bäst. Sluta vara dryg.
 
  • Gilla
Jaif och 4 till
  • Laddar…
David Wallin David Wallin skrev:
Vi läste din fråga. Vi svarade vad som blir bäst. Sluta vara dryg.
Jag vill ju ha den i garderoben, vad var svårt att förstå? Jag frågar efter en antennlösning, inget annat,
 
fresve fresve skrev:
Jag vill ju ha den i garderoben, vad var svårt att förstå? Jag frågar efter en antennlösning, inget annat,
Det var svårt att förstå att du vill ha den i garderoben då du inte skrev att du vill ha den i garderoben...
 
  • Gilla
cpalm och 3 till
  • Laddar…
  • Gilla
fresve och 1 till
  • Laddar…
Man kan ju räkna på antennvinst i dB minus förlusten i kabeln (dB per meter) x (längd i meter).
Men så lär man ju få bättre mottagning ute eller uppe på taket.
Generellt bättre mottagning ju högre upp man kan ha antennen.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Om ers höghet tillåter så vill jag påpeka att istället för lång kabel till extern antenn som käkar upp stor del av förstärkningen som antennen ger så är det mycket bättre att placera routern i närheten av antennen och ha en lång nätverkskabel från routern till meshet istället.
 
  • Gilla
hapazard och 5 till
  • Laddar…
Antennkabelns förluster är "värre" än nätverkskabelns. Dvs. det är bättre att ha routern nära antennen och lång nätverkskabel än tvärtom. Annars kan du köpa ett 5G modem med nätverksuttag och förlägga den nära antennen.

Antennkabelns förluster samt antennens förstärkning varierar också beroende på vilken kanal/frekvens 5G-nätet råkar använda i ditt område. Generellt, ju högre frekvens desto högre förluster.

Men du kan testa med en lång koax, det kanske funkar bra nog.
 
Fakta ang. koax som kanske kan få dig på bättre tankar:
LMR-195 har en dämpning på ca 5.5dB på 10m vid 2GHz och kostar ca 30kr/m + kontakter.
LMR-400 har en dämpning på ca 2dB på 10m vid 2GHz och kostar ca 85kr/m + kontakter. Den är också jobbig att jobba med pga. en diameter på 10mm och begränsad böjradie.

Med andra ord, ditt krav på placering av routern kostar dig mycket pengar, jobb och prestanda. Jag hade gjort så som flera andra här redan nämnt, dvs sätta ett 5G-modem vid antennen och dra vanlig nätverkskabel därifrån.
 
Redigerat:
  • Gilla
Zakalwe och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.